• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137203
+
-

مدعی اول؟ همان همیشگی

چرا همچنان باید پرسپولیس را بخت نخست قهرمانی در لیگ دانست؟

مدعی اول؟ همان همیشگی


بهروز رسایلی| پرسپولیس پنجمین قهرمانی پیاپی‌اش در لیگ برتر را جشن گرفت و از حالا به بعد پرونده لیگ بیستم بایگانی خواهد شد. از ابتدای پاییز، مسابقات لیگ بیست‌ویکم حرفه‌ای در ایران آغاز می‌شود و طبیعتا تیم‌های مدعی، نقشه‌های فراوان برای فتح این بازی‌ها کشیده‌اند. پرسپولیس قصد دارد همچنان به بالانشینی‌اش ادامه بدهد و البته تیم‌هایی مثل استقلال، سپاهان و تراکتور با تمام قوا درصدد پایان دادن به امپراتوری سرخ‌ها خواهند بود. با این همه اما، در شرایط فعلی دست‌کم روی کاغذ هنوز باید پرسپولیس را صاحب بیشترین بخت برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر بدانیم. نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند پایین کشیدن سرخ‌ها از تخت قدرت به این آسانی نیست.

  تیم متوازن یحیی
اولین نکته، قدرت خود پرسپولیس است. یحیی گل‌محمدی تیم پرستاره و متوازنی دارد. البته تا پایان نقل‌وانتقالات به‌طور قطعی نمی‌شود در این مورد صحبت کرد، اما بعید به‌نظر می‌رسد غیر از محمدحسین کنعانی‌زادگان، پرسپولیس جدا شده مهم دیگری داشته باشد. حامد لک هم یا می‌ماند، یا یک دروازه‌بان در سطح او جایگزین خواهد شد. با توجه به شایعات این روزها حتی اگر فرض را بر جدایی شهریار مغانلو هم بگذاریم، پرسپولیس مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر را در اختیار دارد و می‌تواند یک بازیکن دیگر در این خط جذب کند. سرخپوشان انبوهی از بازیکنان باکیفیت مثل جلال حسینی، سیامک نعمتی، سعید آقایی، نوراللهی، سرلک، کامیابی‌نیا، وحید امیری، پهلوان، مهدی ترابی، عالیشاه و... را در اختیار دارند و فهرست این تیم چنان پر از بازیکن است که برای جا دادن امیری در ترکیب، گاهی او به پست دفاع چپ منتقل می‌شود. طبیعی است که این تیم را باید بخت نخست قهرمانی در لیگ 21دانست؛ تیمی که بازیکنانش مدت‌هاست کنار هم بازی می‌کنند و کادر فنی‌اش را هم حفظ کرده است.

   سپاهان مدعی اول بود، اگر...
سپاهان لیگ بیستم، از نظر میانگین امتیازی عنوان شایسته‌ترین نایب‌قهرمان تاریخ لیگ برتر را به‌خودش اختصاص داد. با توجه به ولع و اشتیاق بیشتر برای قهرمانی، این تیم حتما می‌توانست مدعی نخست فتح لیگ 21باشد، اگر دچار ریزش اساسی در بخش بازیکنان نمی‌شد. هنوز نقل‌وانتقالات شروع نشده، سپاهان 4مهره بسیار مهمش را از دست داده است. پیام نیازمند، احسان حاج‌صفی، محمد محبی و استنلی کی‌روش، 4بازیکن نامداری بودند که جدا شدند و پر کردن جای خالی آنها هم به این راحتی نخواهد بود. تازه هنوز داستان ادامه دارد و چه بسا نفرات دیگری هم از سپاهان جدا شوند. مثلا این روزها شایعه انتقال سروش رفیعی به پرسپولیس به گوش می‌رسد. سروش بهترین پاسور لیگ بیستم بود و حالا بازیکن آزاد شده است. فقط در یک فقره، شدت وابستگی سپاهان به حاج‌صفی بر عام و خاص روشن است؛ بنابراین باید منتظر ماند و سیمای سپاهان جدید را دید.

    وضعیت نامشخص استقلال و تراکتور
طبیعتا ممکن است مثل لیگ پانزدهم که استقلال خوزستان شگفتی‌ساز شد، در فصل آینده هم یک پدیده غیرمنتظره داشته باشیم. در غیراین صورت از بین مدعیان سنتی، استقلال و تراکتور باقی می‌مانند که بدون تعارف کیفیت فنی آنها در فصل جدید هم صرفا با شروع مسابقات مشخص خواهد شد. تراکتور که امسال چنگی به دل نزد و برای مدعی شدن کار سختی دارد؛ حتی فراز کمالوند، سرمربی جدید این تیم هم برای قهرمانی قول دوساله داده است. شرایط استقلال هم بستگی به وضع روحی این تیم، نتیجه نهایی فرهاد مجیدی در جام حذفی امسال و از همه مهم‌تر، عملکرد نقل‌وانتقالاتی آبی‌پوشان دارد. به‌عنوان مثال شایعه جدایی مهدی قائدی در پایان فصل بسیار جدی است و حتی خود مجیدی هم موافقتش با این موضوع را اعلام کرده. طبیعی است که تنها درصورت جدایی قائدی، بخشی از توان فنی استقلال کاهش خواهد یافت. عذر میلیچ و شیخ دیاباته را هم خود کادرفنی خواسته و نهایتا باید دید این تیم برای لیگ 21با چه فهرستی وارد مسابقات می‌شود. تا آن زمان، روی کاغذ مدعی اصلی قهرمانی، همان فاتح 5جام قبلی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید