• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137147
+
-

از جنگل‌شهر تا جنگل‌های عمودی

از جنگل‌شهر تا جنگل‌های عمودی

تصویر ما ایرانی‌ها از «جنگل‌شهر» شهری است که در آن فقط راز بقا روی معادلات فردی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد و در کل آشفته‌بازاری است که مگو و مپرس. تصور چینی‌ها اما از جنگل‌شهر شهری است مانند چنگدو که دولت به قدری مردم را تشویق به گلکاری کرده که فضای سبز آپارتمان‌هایش از آن جنگلی عمودی ساخته است.
 به گزارش یورونیوز، چندی پیش یک پروژه آزمایشی مسکن سبز در جنوب غربی شهر چنگدو چین اجرایی شد و دیری نپایید که به واقع آپارتمان‌های این محدوده به رنگ سبز در آمدند و از آلودگی هوا کاستند. یوان مینگ از ساکنان این منطقه می‌گوید: «این مکان که با ایده جنگل‌شهر طراحی شده دقیقا چنین حسی را به ما القا می‌کند. فکر می‌کنیم در حیاط خانه خود هستیم و باغ خودمان را داریم و می‌توانیم هر آنچه بخواهیم در باغچه‌مان بکاریم.»
پروژه «جنگل‌شهر» مدنظر چین کماکان با بلندمرتبه‌سازی و ساخت آپارتمان‌های سبز همراه است.
به گفته کارشناسان این جنگل‌های عمودی با توجه به آلودگی هوای کلان‌شهر‌های چین راه حل مناسبی برای کاستن از بار آلودگی هوا ارزیابی می‌شوند. هر چند ساکنان این جنگل‌شهر‌ها چند هفته‌ای هم با حشرات موذی اطراف پوشش گیاهی درگیر بودند اما سرانجام قرار شد با تغییر برخی گونه‌های گیاهی این مشکل هم برطرف شود.
برای آینده این پروژه مقامات چین وعده داده‌اند که تا سال 2025میلادی با ساخت نزدیک به ۳۰۰ «جنگل شهر»، برای مقابله با تغییرات اقلیمی اقدام پیشگیرانه را انجام دهد. با این حال پکن نیم‌نگاهی به مباحث گردشگری این مقوله نیز دارد. اگر این وعده‌‌ها را در کنار عمل‌گرایی مقامات چین در قبال وعده‌هایشان بگذاریم تا سال 2025میلادی باید منتظر شهر‌هایی سبز در چین باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید