• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137125
+
-

دفاع پایانی در پاستور

ظریف:اعتماد نداشتن به‌معنای تعامل نداشتن نیست

وزارت خارجه
دفاع پایانی در پاستور


محمد جواد ظریف برای بار آخر در حیاط پاستور از برجام و از روند دیپلماسی 8ساله دولت تدبیر و امید دفاع کرد.
در روزی که برای واپسین بار اعضای دولت دوازدهم در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند، وزیرخارجه بار دیگر از مزایای برجام صحبت کرد. او گفت که اعتماد نداشتن به کشورهای دیگر به معنی تعامل نداشتن با آنها نیست. او گفت که اگر فرصت جذب 85میلیارد دلار فراهم می‌شد امروز شرایط کشور متفاوت بود. سرمایه‌ای که به‌گفته ظریف پیشنهادهای آن وجود داشت اما دولت «فرصت» نکرد آن را جذب کند.  وزیرخارجه این اتفاق را از کارهایی برشمرد که دوست داشته در دولت انجام شود اما نشد. هر چند مشخص نیست که منظور ظریف دقیقا از «فرصت» چیست اما او در بخش دیگر صحبت‌هایش تأکید کرد که «ما تلاش خود را کردیم و عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم.» وزیرخارجه درباره آینده مذاکرات وین نیز اظهارنظری نکرد و گفت که «بنده وظیفه‌ام همان است که خودم باید انجام دهم» و «صلاح مملکت خویش خسروان دانند.» ظریف همچنین برجام را «تحولی موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد» دانست.

ظریف: آمریکا را در برجام شکست دادیم
هرچند پس از دولت دوازدهم نیز محمدجواد ظریف از مدافعان توافق هسته‌ای و برجام خواهد بود اما دیروز بار دیگر به‌عنوان وزیر خارجه از توافق دفاع کرد. ظریف در ادامه گفت که وزارت خارجه 10میلیون واکسن خارجی برای کشور تامین کرده است. به گزارش ایسنا، او با دفاع از توافق هسته‌ای اضافه کرد: «ما آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم به‌رغم اینکه قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را بر مردم وارد کند اما سه بار ظرف دوماه در سازمان ملل متحد شکست خوردند که اینها نشان‌دهنده این است که مردم ما به دنیا ثابت کردند آن کسی که ایجاد مشکل در دنیا می‌کند و آن کسی که باید رفتار خود را تغییر دهد امروز مردم دنیا فهمیدند که آمریکا است که باید رفتار خود را تغییر دهد.» 

چه جایی بهتر از دانشگاه؟
وزیرخارجه دولت دوازدهم، سؤالی درباره دعوت به کابینه را هم اینطور پاسخ داد: «ما برای کابینه جدید دعوت شدیم که دعا کنیم و ما همین کار را خواهیم کرد.» او گفت که در آینده در دانشگاه خواهد بود و «چه جایی بهتر از دانشگاه؟». او ادامه داد: «ما دستاوردی داشتیم و اگر برجام به نفع ما نبود و نکات ما را نداشت امروز آنها برای ادامه برجام شرط و شروط نمی‌گذاشتند. آنها احساس می‌کنند که در برجام مغموم شدند و احساس می‌کنند که باید مسائل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند. ما چه می‌خواهیم به برجام اضافه کنیم؟ ما که می‌گوییم برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه بیش.»

اعتماد به غرب یا تعامل با دنیا؟
در ادامه ظریف درباره موضوع اعتماد به غرب در توافق هسته‌ای و مذاکرات نیز صحبت کرد. او گفت: «اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان‌دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان‌دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.» ظریف افزود: «ما به‌عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد نیست، به نزدیک‌ترین متحد هم در روابط بین‌الملل نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم.» وزیرخارجه تأکید کرد: «من شهادت می‌دهم که هیچ‌کدام از مذاکره کنندگان، هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰صفحه سند به نتیجه رساندیم به خاطر بی‌اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.» ظریف گفت: «مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچ‌گاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچ‌گاه نباید براساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید براساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم.» 
حال باید دید که سیاست خارجی در دولت سیزدهم با چه تغییراتی روبه‌رو می‌شود و سرنوشت توافق هسته‌ای چگونه رقم خواهد خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید