• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137117
+
-

رویارویی یوهانسون و دیزنی به‌خاطر «بیوه سیاه»

آرش نهاوندی- مترجم

یکی از بزرگ‌ترین بازیگران معاصر سینما با بزرگ‌ترین کمپانی سازنده محصولات سرگرم‌کننده، وارد یک دعوای حقوقی شده است. خبر شکایت اسکارلت یوهانسون از دیزنی اکنون در صدر اخبار خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفته و هر یک از این خبرگزاری‌ها ضمن ارائه گزارش‌هایی از این خبر، تحلیل خاص خود را نیز درباره آن ارائه داده‌اند.
اسکارلت یوهانسون، بازیگر فیلم«بیوه سیاه» از کمپانی دیزنی که بزرگ‌ترین کمپانی سازنده برنامه‌های سرگرمی در دنیا محسوب می‌شود با ادعای اینکه کمپانی مذکور قرارداد شیوه پخش و نمایش فیلم «بیوه سیاه» را زیر پا گذاشته، شکایت کرد. البته طبق ادعای اسکارلت یوهانسون این فیلم قرار بود به‌طور ویژه و خاص تنها در سالن‌های سینما اکران شود. یوهانسون در بخشی از شکایت خود ادعا کرده است که زیر پا گذاشتن مفاد این قرارداد درباره شیوه انتشار این فیلم ابرقهرمانی مارول، باعث شده تا وی بخشی از دستمزد خود را از دست بدهد و از این نظر متضرر شود. با این حال دیزنی معتقد است که طبق مفاد قرارداد فیلم «بیوه سیاه» را هم در سالن‌های سینما و هم به‌صورت دیجیتال از طریق پلتفرم «دیزنی پلاس» در فضای مجازی نمایش داده است و از هر نظر مطابق قرارداد با یوهانسون حقوق وی را پرداخت کرده است.
علاوه بر این، کمپانی دیزنی با صدور یک بیانیه غیرمعمول به‌طور شخصی اسکارلت یوهانسون را مورد خطاب قرار داده و ضمن بیان اینکه یوهانسون 20میلیون دلار بابت ایفای نقش در«بیوه سیاه» دریافت کرده است، ادعای وی را در مورد اینکه دیزنی قرارداد شیوه نمایش و اکران فیلم را زیر پا گذاشته ناراحت‌ و ناامید‌کننده توصیف کرده است. دیزنی در این بیانیه همچنین اسکارلت یوهانسون را به نادیده گرفتن تأثیرات بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بر جامعه و بر علاقه‌مندان به سینما و بی‌عاطفگی متهم کرده است. درگیری میان یکی از غول‌های بازیگری و یکی از غول‌های دنیای سرگرمی می‌تواند به تجدید شیوه پرداخت دستمزدها به بازیگران در زمانه‌ای که پلتفرم‌های اینترنتی و پاندمی کرونا در نمایش سینمایی فیلم‌ها خلل ایجاد کرده‌اند، بینجامد.
یکی از مدیران استعدادیابی هالیوود ضمن تمجید اسکارلت یوهانسون به‌خاطر این اقدام، گفته است: بسیاری از بازیگران در این راه از اسکارلت حمایت می‌کنند. او خیلی قدرتمند است و قدرت خود را در جدل با دیزنی نشان داده است. این اقدامات علنی یوهانسون می‌تواند کلا قواعد مربوط به پرداخت دستمزدها به بازیگران سینما را دستخوش تحولات و تغییرات زیادی کند.
اما این یک روی سکه است و روی دیگر سکه به انجام تغییرات در شیوه پرداخت دستمزد و پاداش به بازیگرانی که در فیلم‌های دیزنی ایفای نقش می‌کنند، مربوط می‌شود. زمانی که کمپانی دیزنی تصمیم گرفت فیلم‌های مطرح و پرفروشی مانند «کروئلا»، «بیوه سیاه» و «گشت و‌گذار در جنگل» را در دیزنی پلاس به‌طور همزمان با سینما اکران کند، فرمول جدیدی برای محاسبه دستمزد بازیگران تنظیم کرد که باعث منفعت بازیگران از فروش فیلم‌ها به‌صورت آنلاین و هم سود بردن آنها از فروش فیلم‌ها در گیشه سینماها می‌شد. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل اینکه دستمزد یوهانسون بر مبنای این فرمول جدید محاسبه نشده وی به‌شدت ناراحت شده و به همین دلیل شکایتی را علیه کمپانی دیزنی تنظیم کرده است.
«بیوه سیاه» داستان ماموریتی است که «ناتاشا رومانوف» (با بازی اسکارلت جوهانسون) در فاصله رویدادهای فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» به انجام می‌رساند. رومانوف در این فیلم پس از آنکه به یک توطئه خطرناک پی می‌برد، باید با بخش‌های تاریک گذشته‌اش روبه‌رو شود. فلورنس پیو، دیوید هاربر و راشل ویسز از دیگر بازیگران مطرح این فیلم هستند.
«بیوه سیاه» شروعی توفانی داشته و تا‌کنون در آمریکا 80میلیون دلار، در بازارهای بین‌المللی 78میلیون دلار و در دیزنی پلاس 60میلیون دلار فروخته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید