• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137084
+
-

جشن 50سالگی رانندگی روی ماه

به‌سوی آینده
جشن 50سالگی رانندگی روی ماه

ناسا به‌تازگی یک لحظه مهم دیگر را در تاریخ اکتشاف‌ماه جشن گرفت. به گزارش نیویورک تایمز، روز سی‌ویکم‌ماه ژوئیه2021(شنبه) پنجاهمین سالگرد حضور ماه‌پیما و نخستین رانندگی انسان روی کره‌ماه بود. دیو اسکات و جیم ایروین، فضانوردان آپولو15، این ماهنورد را برای جمع‌آوری نمونه‌ها و کاوش از سطح‌ماه روی آن حرکت دادند.
اسکات و ایروین سرانجام 2بار دیگر و در مجموع 3ساعت ماهنورد را پیش از بازگشت به زمین روی سطح‌ماه حرکت دادند. ماموریت‌های آپولو16و آپولو17هر کدام ماهنورد مخصوص خود را داشتند. چهارمین ماهنورد نیز وجود داشت، اما پس از لغو ماموریت آپولو18و همچنین ماموریت‌های دیگر از آن برای منبعی برای قطعات یدکی استفاده شد. هر 3مدلی که به‌ماه فرستاده شدند، همانجا باقی مانده‌اند. نکته مهم در ساخت نخستین ماهنورد این بود که تهیه نسخه اولیه به‌دلیل عدم‌توانایی در آزمایش واقعی آن، کار بسیار مشکلی بود. از سوی دیگر فضانوردان نیز نمی‌توانستند یک رانندگی واقعی را پیش از سفر انجام دهند و با شرایط سازگاری پیدا کنند. تیم سازنده سرانجام روی یک طرح جمع‌شونده با چرخ‌های فولادی مشبک که می‌توانست با خیال راحت جاذبه کم ماه، فقدان جو، دمای بسیار خاص و خاک نرم را مدیریت کند، اجماع کردند. این ماهنورد با اندازه متوسط، 92کیلومتر برد، 4موتور 0.19کیلو واتی و حداکثر سرعت رسمی 13کیلومتر بر ساعت داشت. وسیله‌ای بسیار گرانبها که با هزینه‌های اضافه‌اش در آن زمان 38میلیون دلار (حدود 249میلیون دلار سال2021) برای ناسا آب خورد. با این حال، این امر برای بهبود اکتشافات علمی در مراحل بعدی برنامه آپولو بسیار مهم بود و همچنین نمونه اولیه یک وسیله نقلیه الکتریکی کاربردی بود.
نکته جالب اینکه، انسان‌ها چند دهه پیش از اینکه فناوری خودروهای برقی روی زمین رایج شود، از این وسیله روی‌ماه استفاده کردند. ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی جهان هم‌اکنون روی ماهنوردهای روباتیک تمرکز کرده‌اند که می‌توانند بدون نگرانی در مورد ایمنی خدمه،‌ماه را کاوش کنند. آن فضانوردانی هم که سوار چنین وسیله نقلیه می‌شوند، به‌احتمال فراوان از سیستم خودران آن استفاده خواهند کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید