• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137081
+
-

نگرانی دولت نیجریه برای معاملات بیت‌کوین

نگرانی دولت نیجریه برای معاملات بیت‌کوین

نیجریه هم‌اکنون رتبه دوم معاملات بیت کوین را پس از ایالات‌متحده به‌خود اختصاص داده است.
 به گزارش روزنامه گاردین، براساس گزارش شرکت تحقیقاتی بلاک‌چین Chainalysis، حجم دلاری ارزهای دیجیتال دریافت‌شده توسط کاربران نیجریه در ‌ماه مه گذشته رقمی بالغ بر 2میلیارد و 400میلیون دلار بود که این نسبت به 684میلیون دلار معامله در دسامبر2020، رشد فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد. البته در مقیاس واقعی جریان ارزهای دیجیتال در بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا، احتمالاً بسیار بیشتر خواهد بود؛ زیرا بسیاری از معاملات توسط تحلیلگران قابل ردیابی نیستند. مجموعه‌ای از عوامل، از تنش‌های سیاسی گرفته تا کنترل ارز و تورم شدید، به افزایش خیره‌کننده معاملات ارزهای دیجیتال در نیجریه دامن زده است.
در ‌ماه فوریه، دولت به‌شدت نگران این موضوع شد و معاملات رمزارز را از طریق بانک‌های دارای مجوز ممنوع اعلام کرد. در اواخر ‌ماه ژوئیه، یک طرح آزمایشی برای یک ارز دیجیتال جدید تحت نظارت دولت اعلام شد تا شاید از تعداد افراد و حجم معاملات در دایره ارزهای دیجیتال خارج از کنترل و نظارت، کاسته شود، اما این اقدام‌ها تأثیری در کاهش معاملات نداشته است؛ زیرا صرافی‌ها از افزایش مداوم معاملات در سال‌جاری میلادی خبر می‌دهند. تجربه نیجریه درس‌هایی را برای دولت‌های جهان به همراه دارد که بسیاری از آنها اکنون در مورد نحوه تنظیم ارزهای دیجیتال سخت به فکر و تکاپو افتاده‌اند. ریشی ساناک، وزیر دارایی بریتانیا، در حال ایجاد نسخه‌ای از رمزارز تحت کنترل بانک مرکزی است که پیش‌تر بریت‌کوین نامیده می‌شد.
نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا نیز برنامه‌هایی برای ردیابی بیشتر ارزهای دیجیتال به‌منظور مبارزه با پولشویی ارائه کرده‌اند. در مناطق روستایی چین، داستان استخراج ارزهای دیجیتال به پایان خود رسیده و دولت به‌شدت با این امر برخورد کرده است. نیجریه یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان را دارد و آماده پذیرش امور مالی دیجیتال است. با توجه به اینکه بسیاری از مردم به‌دنبال راه‌هایی برای فرار از فقر گسترده هستند، طرح‌های هرمی در این کشور در حال گسترش روزافزون است. عوامل سیاسی و همچنین ناآرامی‌ها نیز در این میان وجود دارد. برخی کارشناسان ارزهای دیجیتال را راهی برای محافظت حیاتی خود در برابر اقدامات مختلف دولت می‌دانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید