• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13703
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/l75V
+
-

اختراعاتم تجاری‌سازی شده‌اند

مخترع خرم آبادی: سازمان ثبت اختراع نباید اطلاعات مخترع و اختراع را تا پایان زمان ثبت یعنی 20 سال در اختیار دیگران قرار دهد

گفت و گو
اختراعاتم تجاری‌سازی شده‌اند




نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار:


اهمیت اقتصادی بازرگانی اختراع برکسی پوشیده نیست. تاثیر اختراع هم برفرآیند توسعه اقتصادی کشورها در کلان و هم بروضعیت اقتصادی بازرگانی بنگاه‌های تولید‌‌کننده درسطح خرد نیز قابل توجه است. بنابراین حمایت از مخترعان و کارآفرینان می‌تواند زمینه ایجاد شغل و درآمدزایی را به دنبال داشته باشد. 
«اردشیر خورشیدوند» مخترع خرم آبادی است که تاکنون اختراعات متعددی در زمینه‌های مختلف داشته و توانسته است موفقیت‌هایی کسب کند، خورشیدوند متولد 1354 و دارای مدرک تحصیلی دیپلم در رشته برق است. با این مخترع گفت و گویی ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانید. 

از چه سالی و چگونه به سمت اختراع گرایش پیدا کردید؟

اول کنجکاوی خودم، دوم حمایت خانواده به ویژه پدرم که واقعا درهمه شرایط یار و یاورم بودند. درواقع مشوق اصلی من درحوزه اختراع پدرم بود، سال 74 یا 75 در زمینه اختراع فعالیت خود را آغاز کردم. 

 اولین اختراع تان چه سالی بود؟

ژنراتور با چرخش میدان مغناطیسی از سوی مدارالکترونیکی در سال 84 اولین اختراعی بود که با موفقیت انجام شد. 

تاکنون چند اختراع داشته‌اید؟ 

تاکنون 17 اختراع داشته ام که برخی از آنها ارزش ثبت شدن نداشته اند، 4 اختراع ام ثبت شده است. چند اختراع را هم خودم تمایل به ثبت آنها نداشته‌ام؛ زیرا قصد تجاری‌سازی آنها را دارم و نمی‌خواهم زمان را از دست بدهم. 
 زیرا سازمان ثبت تمام اطلاعات اختراع را پخش می‌کند و این کار یعنی نابودی اختراع و کمک به تولید کنندگان خارجی و در نهایت نابودی نخبه و مخترع. زیرا مخترع توان مالی ندارد؛ یا باید سرمایه خود را خرج تولید کند یا این‌که خرج وکیل و دادگاه، به همین دلیل من مایل به ثبت اختراع نیستم و درمورد چند اختراع گذشته که ثبت کرده ام واقعا پشیمان هستم؛ زیرا یکی از اختراعاتم به نام دستگاه انژکتور خودرو که در سال 91 فقط طرح برگزیده استان لرستان در جشنواره علم و عمل بود کپی شد و نتوانستم آن را تولید کنم. 

بیشتر اختراعات شما در چه حوزه‌ای است؟

من در حوزه‌های برق، شیمی، پزشکی، مکانیک، کشاورزی، ساختمان و هوا فضا اختراعات داشته ام. 

از مهم‌ترین اختراعات تان برای ما می‌گویید.

بسیاری از اختراعاتم در حد مطلوب بوده است ،اما اختراعاتی که ارزش تجاری سازی دارند و می‌توانند علم را به ثروت تبدیل کنند مهمترهستند که چند مورد ازاین اختراعات را تجاری سازی و چند اختراع را هم به صورت آزمایشی تولید کرده ام که می‌توانم به کود هدفمند بن تم، علفکش دلیمه گل جالیز، علفکش دلیمه سس، دستگاه تست و شست وشوی انژکتور خودرو، محلول احیاگر انژکتور، مکمل بنزین و مایع آتش که برخی از آنها وارد بازار شده اند. 

 آیا حمایت‌هایی از شما به صورت مادی می‌شود؟

بله، تسهیلاتی با مبلغ پایین به مخترعان پرداخت می‌شود. 

عمده‌ترین چالش پیش روی مخترعان از نگاه شما چیست؟

 هرچند دولت تلاش خود را برای حمایت از مخترعان انجام می‌دهد اما افراد سودجو با دور زدن مخترعان و سوء استفاده از امکانات دولتی بزرگ‌ترین مشکل برای تجاری‌سازی اختراع هستند، با توجه به این مطلب که مخترع توان مالی ندارد، این افراد با کپی کردن اختراع اجازه فعالیت به مخترع را نمی‌دهند و موجب نابودی اختراع و بی‌ارزشی آن می‌شوند. 
سازمان ثبت اختراع نباید اطلاعات مخترع و اختراع را تا پایان زمان ثبت یعنی 20 سال در اختیار دیگران قرار دهد اما این سازمان دراولین فرصت اطلاعات اختراع را نشر می‌دهد و می‌گوید ما حمایت می‌کنیم اما چه حمایتی آنها ثروت مخترعان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و می‌گویند با جیب خالی بروید شکایت کنید؛حمایت می‌کنیم چه حمایتی؟ حمایت شما که به درد مخترع نمی‌خورد. زیرا مخترع پول وکیل و دادگاه را ندارد که شکایت کند. 

سخن آخر. . . 

با توجه به کنجکاوی و علاقه‌ای که به اختراع دارم پیگیر ثبت اختراعات دیگرهستم، اما از متولیان امر تقاضا داریم حمایت همه جانبه را به لحاظ معنوی و مادی از مخترعان داشته باشند تا این افراد انگیزه لازم را برای تولید اختراع داشته باشند نه این‌که باعث دلسردی آنها شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید