• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 137024
+
-

دغدغه/ عقرب ها و صنما

دغدغه/ عقرب ها و صنما

سامان رضایی

موسیقی پیش از زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی بوده و هست. شاید هزاران سال پیش‌تر از آنی که آفتاب بی‌غروب بریتانیای کبیر دور تا دور زمین در مستعمرات انگلیس چرخ بزند و نورافشانی کند یک چنگ (هارپ) یا بربط زبانی بوده که دو انسان از دو فرهنگ متفاوت با آن حرف زده‌اند و غم و شادی‌هایشان را روایت کرده‌اند. حالا کلوس‌ماین خواننده گروه اسکورپیونز هم با یک نقل قول، به‌طور ضمنی این واقعیت را یادآوری می‌کند. کلوس‌ماین در گفت‌وگو با یک خبرنگار گفته است آهنگ «با من صنما» با صدای همایون شجریان را گوش کرده است.
 او می‌گوید: «درباره قطعه با من صنما با صدای همایون شجریان باید بگویم اجرای آوازی، ما را به فرهنگ شگفت‌انگیز ایرانی می‌برد و مطمئن هستم که اگر بتوانم متن ترانه را درک کنم حتی قوی‌تر نیز خواهد بود. آواز، به آهنگ قدرت تحرک می‌بخشد و ما را مجبور به سفر به زمان دیگری می‌کند. این اثر بسیار قوی است.»
عـقـرب‌های سیـاه آلـمان (گروه موسیقی اسکورپیونز
Scorpions)که به جای نیش زدن، گیتار می‌زنند یک گروه هارد‌راک هستند که از دهه 70میلادی حسابی مشهور شدند. آنها با علم به اینکه هیچ گروه موسیقی با زبان و لحن آلمانی مقبولیت چندانی در سطح مخاطبان جهان پیدا نمی‌کند تراک‌‌های خود را با زبان انگلیسی خوانده و آن‌را منتشر کردند.
دیسکوگرافی (اثرشناسی، آلبوم‌شناسی) این گروه با سابقه نشان می‌دهد تلفیق‌ تم‌های رمانتیک با مضامین تند سیاسی و گهگاه صلح‌طلب یکی از رموز موفقیت آنهاست. چندی پیش آنها تراک ساین ‌آو‌ هوپ  SIGN OF HOPE را با مضمون امید به گذر از سال‌های کرونا منتشر کردند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید