خدیجه نوروزی ـ روزنامهنگار
سرعت تردمیل هزینههای زندگی چنان بالا رفته است که امکان قدمزدن در مسیر زندگی بهاجبار به دوندگی بیامان تغییر شکل داده است. تا چند دهه قبل هزینه زندگی ساده یکنفره در شهر آنقدرها زیاد نبود که بخواهد بخش مهمی از درآمد ماهانه وی را بهخود اختصاص دهد اما این روزها همه برای تامین همین هزینههای ساده زندگی از صبح تا شب میدوند و بازهم آخر ماه نشده کم میآورند. یکی از هزینههایی که بخشی از درآمد ماهانه یک فرد را بهخود اختصاص میدهد پولی است که بابت تردد در شهر، بهویژه رفتوآمد به محل کارش پرداخت میکند. البته برای برخی افراد به لطف کرونا و دورکاری و تعطیلیهای هر چند وقت یکبار بهخاطر محدودیتهای کرونایی این هزینه تا درصد زیادی کاهش یافته است. اما بهطور کلی هزینههای تردد در شهر به مسافت محل سکونت تا محل کار افراد و اینکه از چه وسیله حملونقلی استفاده میکنند، بستگی دارد و برای هر کس با توجه به حقوق دریافتی ممکن است سبک باشد و برای برخی سنگین.
تردد ماهانه با مترو از 80تا 800هزار تومان
مترو
کارمندان و کارگرانی که حداقل دستمزدها را دریافت میکنند، با توجه به هزینههای گران استفاده از خودروی شخصی یا تاکسیهای آنلاین مانند اسنپ و تپسی، سعی میکنند با ارزانترین وسایل حملونقل عمومی (اتوبوس، مینیبوس یا مترو) در شهر تردد کنند. همین هزینهکردها نیز با توجه به بعد مسافتی و اینکه از چند نوع وسیله در یک مسیر رفت و برگشتی برای تردد به محل کار استفاده شود، متفاوت است. کسانی که در تهران ساکن هستند قطعا هزینه کمتری را به نسبت کسانی که از حومه برای کار به تهران میآیند پرداخت میکنند. در این بین کسانی که محل زندگی و محل کارشان نزدیک مترو یا پایانههای اتوبوسرانی است هم هزینههای بسیار کمتری را به نسبت کسانی که مجبورند چند کورس ماشین سوار شوند تا خود را به این محلها برسانند، پرداخت میکنند. خوشبختتر از همه هم تهرانیهایی هستند که تا رسیدن به محل کار بهدلیل خوشمسیر بودن یا نزدیکی به محل سکونت فقط از یک نوع وسیله مانند مترو یا اتوبوس استفاده میکنند. این افراد از حداقل دستمزد دریافتیشان ماهانه فقط یکچهلم آن را صرف تامین هزینههای رفتوآمد میکنند. قیمت بلیت مترو تکسفره داخل شهری 2000تومان است بنابراین اگر یک فرد بخواهد فقط از طریق مترو در داخل شهر تردد کند هزینه رفتوآمد ماهانه او 80هزار تومان میشود. اگر تردد از حومه شهر(ایستگاههای گلشهر، محمدشهر، کرج، اتمسفر و گرمدره در خط 5) باشد با توجه به قیمت بلیت تکسفره حومه 2300تومان، این تردد ماهانه 92هزار تومان تمام میشود. برای کسانی که در محدود فرودگاه امام خمینی (ره) فعالیت میکنند قیمت بلیت تکسفره 10000تومان است و کسانی که در این خط تردد میکنند باید ماهانه 800هزار تومان هزینه کنند. قیمت بلیت تکسفره هشتگرد نیز 6000تومان است و مسافران این خط باید ماهانه 480هزار تومان هزینه رفتوآمد به محل کارشان را پرداخت کنند. البته باید عنوان کرد که معمولا افراد در ترددهای داخل شهری بهویژه از حومه به تهران معمولا از چند نوع وسیله استفاده میکنند. بخشی از مسیر را با اتوبوس، بخشی را با مترو و بخشی را با تاکسی میآیند که این هزینهها را باید با هم جمع بست.
تردد ماهانه با اتوبوس 34تا 125400 تومان
اتوبوس
استفاده از اتوبوس و مینیبوس و میدلباسها ارزانترین وسایل حملونقلی هستند که هماکنون وجود دارد. گرچه بهدلیل فرسودگی و تجهیز نبودن غالب اتوبوسها و مینیبوسها به وسایل گرمایشی و سرمایشی رغبت افراد برای استفاده از آنها کم است اما برای صرفهجویی در هزینهها بسیار کمککننده هستند. نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینیبوس شهر تهران تا 2.5کیلومتر 850تا 1000تومان، بیش از 2.5تا 5کیلومتر 1350تومان، بیش از 5تا 7.5کیلومتر 1550تومان و بیش از 7.5تا 10کیلومتر 1650تومان، بیش از 10تا 12.5کیلومتر 2000تومان، بیش از 12.5تا 15کیلومتر 2100تومان، بیش از 15تا 17.5کیلومتر 2150تومان، بیش از 17.5تا 20کیلومتر 2250تومانو بیش از 20کیلومتر 2350تا 3135تومان است. با یک حساب سرانگشتی ساده میتوان گفت که هزینههای تردد ماهانه با اتوبوس و مینیبوس در شهر بین 34تا 125400تومان است. نرخ کرایه جابهجایی مسافران از طریق میدلباسها هم تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی تا 2.5کیلومتر 900تومان، بیش از 2.5تا 5کیلومتر 1215تومان، بیش از 5تا 7.5کیلومتر 1395تومان، بیش از 7.5تا 10کیلومتر 1485تومان، بیش از 10تا 12.5کیلومتر 1800تومان، بیش از 12.5تا 15کیلومتر 1890تومان، بیش از 15تا 17.5کیلومتر 1935تومان و بیش از 17.5تا 20کیلومتر 2025تومان و برای بیش از 20کیلومتر 2115تومان است. لذا تردد با این وسایل نقلیه ماهانه بین 36هزار تا 84600تومان برای حداقل یک رفت و برگشت در روز از درآمد یک فرد را بهخود اختصاص میدهد.
تردد ماهانه با تاکسی از 112هزار تا یک میلیون تومان
تاکسی
افزایش 35درصدی کرایه تاکسیهای درونشهری(ون و تاکسی) موجب شده تردد با این وسایل نقلیه خیلی بهصرفه نباشد. البته بسیاری از افراد برای رساندن خود به مترو ناچارند هر چند مسیری کوتاه را تاکسی بگیرند. نرخ ورودی کرایه تاکسی گردشی 2100تومان است ولی معمولا رانندگان 2500تا 3هزار تومان دریافت میکنند. کرایه تاکسیهای گردشی تا 7کیلومتر به ازای هر کیلومتر 638تومان، پس از 7کیلومتر به ازای هر کیلومتر 507تومان و سرعتهای کمتر از 15کیلومتر بر ساعت هر دقیقه 36تومان به مبلغ کرایه افزوده میشود. نرخ کرایه تاکسیهای ویژه در راهآهن و ترمینالها نیز با ورودی 11316تومان محاسبه میشود. نرخ ورودی تاکسیهای ویژه فرودگاه نیز 14500تومان است و ورودی کرایه تاکسیهای تلفنی 10هزار تومان است. کرایه تاکسیهای خطی معمولا خیلی طبق تعرفههای اعلام شده تاکسیرانی از مسافران دریافت نمیشود و کمی بالاتر است. بهویژه از زمانی که سوارکردن بیش از 3مسافر در تاکسیها و بیش از 7مسافر در ون تخلف محسوب میشود. کرایه مسیرهای خطی که دریافت میشود حدودا بین 2800تا 11تومان است و اگر کسی بخواهد در روز دو کورس تاکسی یا ون سوار شود باید ماهانه بین 112تا 440هزار تومان کرایه بدهد. این هزینه برای حومهنشینان گرانتر نیز تمام میشود؛ بهعنوان مثال کرایه تاکسی از کرج به تهران 25هزار تومان است و هزینه تردد ماهانه به تهران یک میلیون تومان برای فرد تمام میشود.
خطوط سازگار با جیب کمدرآمدها
بررسی هزینههای استفاده از وسایل حملونقل عمومی نشان میدهد پرداخت ماهانه 80هزار تومان در یک مسیر رفت و برگشتی با اتوبوس، کمترین هزینهکرد برای حملونقل درون شهری است
در همینه زمینه :