• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136870
+
-

سیل در شمال، توفان شن در جنوب

آب‌و‌هوا
سیل در شمال، توفان شن در جنوب

سیل و توفان تابستانی روزهای گذشته برخی استان‌ها چون خراسان‌شمالی، گلستان و سیستان و بلوچستان را با مشکلاتی ازجمله بسته شدن راه‌های روستایی، آب‌گرفتگی منازل و وقوع توفان گردوغبار مواجه کرد.

بازگشایی راه‌های روستایی خراسان شمالی
به‌گزارش همشهری، سیل عصر پنجشنبه (8مرداد) راه ارتباطی ۱۰روستای شهرستان‌های شیروان و بجنورد را در خراسان شمالی بست. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در گفت‌وگو با همشهری از بازگشایی راه‌های روستایی خبر می‌دهد و می‌گوید: سیل پنجشنبه جز برخی باغ‌های شیروان و چند راه، خسارت آنچنانی بر جای نگذاشت و بیشتر سیلاب در مسیر رودخانه‌ها جریان یافت. جواد نظری با بیان اینکه مسیر روستاهای ددخان، ینگی قلعه، قلهک علیا و سفلی، زیدر، حلواچشمه و رباط در شیروان بسته شده بود، می‌افزاید: سیل در حصارگرمخان شهرستان بجنورد و رودخانه سومبار شهرستان مرزی راز و جرگلان هم گزارش و میدان اصلی شهر فاروج هم پس از بارش شدید باران دچار آب‌گرفتگی شد.
آماده‌باش در این استان شمالی در حالی ادامه دارد که ساخت‌وساز مناطق زلزله‌زده این استان به‌تازگی شروع شده است. به‌گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، بعد از ابلاغ اعتبار تسهیلات 650پرونده به بانک معرفی شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. نظری توضیح می‌دهد: بازسازی‌ها شروع شده و تا امروز حدود 30خانه به مرحله سقف رسیده‌اند و امیدواریم ساخت و تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده تا پیش از شروع فصل سرما به پایان برسد.

امدادرسانی به ۲۷خانوار سیل‌زده در گلستان
در استان همسایه یعنی گلستان هم سیل و آب‌گرفتگی موجب بروز مشکلاتی ازجمله بسته شدن راه‌های روستایی و آب‌گرفتگی منازل شد که معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در این‌باره می‌گوید: درپی بارندگی شدید روز گذشته در استان و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی به ۲۷خانوار امدادرسانی شد.
حسن ملک شاهکویی با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادی توضیح می‌دهد: با افزایش سطح بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و برخی معابر شهری و روستایی از عصر چهارشنبه ۵۰نیروی عملیاتی در قالب ۱۳تیم به محل‌های آسیب دیده اعزام شدند. این گروه‌ها ۲۷خانوار با جمعیت ۱۰۸نفر را از آب‌گرفتگی نجات دادند. وی با اشاره به ارزیابی و دور کردن مردم از اطراف رودخانه زرین‌گل در علی‌آباد کتول، امدادرسانی به ۲خانوار در روستای چپرقویمه شهرستان گنبدکاووس، ارزیابی و تخلیه آب منازل ۲روستا در شهرستان مراوه‌تپه، ارزیابی ۴روستا در آزادشهر شدند و ارزیابی ۲روستا در مینودشت می‌گوید: ۲چادر، ۹۶پتو، ۳۶موکت، ۲بسته غذایی ۷۲ساعته، ۱۲ست ظروف و ۴۸قوطی کنسروجات در میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.

توفان شن در سیستان
در شرایطی که استان‌های شمالی با سیل و آب‌گرفتگی آسیب دیدند، در سیستان و بلوچستان شاهد بروز توفان شن بودیم. به‌گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، روز جمعه بیشینه سرعت توفان گرد و خاک در زابل به ۱۰۸کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۶۰۰متر کاهش داد.
محسن حیدری با بیان اینکه در سایر شهرهای شمال توفان گرد و خاک و وزش باد شدید ادامه دارد به همشهری توضیح می‌دهد: وزش توفان گردوخاک و شن موجب کاهش شدید دید افقی در مسیرهای ارتباطی شمال استان به‌ویژه مسیر زابل - هیرمند، زابل -زهک، زابل - نهبندان و زابل -زاهدان شده است. به‌گفته وی، وزش بادهای شدید ۱۲۰روزه حداقل تا دوشنبه در شمال استان ادامه دارد که موجب خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید افقی، کاهش کیفیت هوا و ایجاد توده گردوغبار و نفوذ آن به عرض‌های پایین‌تر خواهد شد.

بارندگی تا وسط هفته ادامه دارد
سازمان هواشناسی از وزش باد شدید در برخی استان‌ها و نیز بارش باران و رعد و برق تا اواسط هفته در ۱۶ استان خبر داده است. بر این اساس، امروز (شنبه) و فردا (یکشنبه) در گیلان، مازندران، اردبیل، برخی مناطق آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، گلستان، کردستان، زنجان، جنوب کرمان، شرق فارس، شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان شاهد رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق خواهیم بود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بخش‌هایی از شمال غرب کشور، استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق رخ خواهد داد. تا سه‌شنبه نیز در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل و شرق خراسان‌جنوبی، وزش باد شدید و خیز گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

       ***
هشدار سیل و توفان در حالی ادامه دارد که در سیل روزهای پایانی تیر و ابتدای مرداد ۱۶ استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، البرز، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان، خوزستان، مازندران، هرمزگان، یزد و کردستان درگیر سیل و آب‌گرفتگی بودند و به حدود 5هزار نفر امدادرسانی شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید