• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136865
+
-

دو سوم شهرهای ایران قرمزشدند

طی روزهای گذشته 65شهر دیگر به جمع شهرهای قرمز کرونایی اضافه شدند تا فقط 166 شهرستان ایران نارنجی و زرد بمانند

دو سوم شهرهای ایران قرمزشدند

حمیده پازوکی- خبرنگار

فراز و فرود ابتلا به کرونا حالا شبیه یک برنامه روتین هرچند ‌ماه یک‌بار تکرار می‌شود. در روزهای گذشته فهرست شهرهای قرمز کشور بلند بالاتر شده و با اضافه شدن 65شهر حالا از 451شهرستان ایران 285شهرستان قرمز کرونایی هستند و تا یکدست سرخ شدن نقشه چیزی نمانده است.
باور تکراری‌ بودن ماجرا خود به وخامت اوضاع دامن زده است، مردم خسته از ماه‌ها قرنطینه و منتظر واکسیناسیون، دیگر رغبتی به رعایت پروتکل‌ها ندارند. این چرخه سرگردان دوباره به مرحله بحران رسیده، بیمارستان‌ها مملو از جمعیت است و گاه خبر می‌رسد که در شهری، کمبود امکانات راهروی بیمارستان‌ها را پُر از بیمار کرونایی کرده است. عده‌ای حالشان وخیم است، عده‎ای هرگز از بیمارستان برنمی‌گردند و معلوم نیست ترمز اضطراری این قطار را چه‌کسی، چه زمانی خواهد کشید.

موج پنجم ‌سنگین‌تر ‌است
شیوع کرونای دلتا از یکسو و کُندی روند واکسیناسیون از سوی دیگر موجب شده است تا موج پنجم دشوارتر از باقی مراحل شیوع ویروس باشد. به‌گفته معاون درمان وزیر بهداشت، بیش از 45هزار تخت بیمارستانی در کشور مختص بیماران مبتلا به کروناست و گرچه ظرفیت اختصاص تخت بیشتر وجود دارد، اما اجرای آن خدمات درمانی دیگر را با مشکل مواجه خواهد کرد. قاسم جان‌بابایی با بیان اینکه موج پنجم در استان‌های شمالی سنگین‌تر از موج‌های قبلی است، می‎افزاید: درگلستان 2هزار نفر بستری قطعی و موقتی داریم و در مازندران هم تعداد بستری‌ها بیش از 4هزار نفر است.

اگر مردم رعایت نکنند
غرب کشور نسبت به دیگر نقاط، دیرتر شرایط قرمز و بحرانی را در موج پنجم تجربه کرد اما دیر یا زود با افزایش تعداد مبتلایان، شهرهای استان‌هایی مانند کرمانشاه و کردستان هم قرمز شد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: از آنجا که گسترش ویروس کرونای دلتا از شرق و جنوب شرق کشور آغاز شد، ما دیرتر از سایر استان‌ها با آن درگیر شدیم اما با وجود تلاش‌های انجام شده برای کنترل این نوع از ویروس کرونا در نهایت شهرهای استان ما هم یکی یکی در حال قرمزشدن است.
ابراهیم شکیبا با اشاره به تلاش برای کنترل بیماری با افزایش واکسیناسیون ادامه می‌دهد: این موج، بسیار خطرناک است و اگر مردم رعایت نکنند، شرایط وخیم‎تر خواهد شد.
وی افزایش سفرها را یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری می‌داند و می‌گوید: اگر تا این اندازه مسافر وارد استان نمی‎شد، درگیری شهرهای ما با کرونای دلتا به این شکل نبود. از سوی دیگر کاهش تمایل به استفاده از ماسک و برگزاری مجالس و مهمانی‌ها هم مزید برعلت شده است. شهروندان تصور می‌کنند از اقوام شان کرونا نمی‌گیرند؛ درحالی‌که ویروس هیچ‌ ملاحظه‌ای ندارد. معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌افزاید: با این حال اگر مردم رعایت نکنند و تعداد بیماران استان افزایش یابد، ممکن است مثل دیگر استان‌ها با مشکل مواجه شویم. البته ما هر بار که تعداد بیماران افزایش یابد با تغییر کاربری تخت‌ها، مشکل بیماران کرونایی را حل خواهیم کرد.

خیز تند کرونا در مازندران
استان‌های شمالی هم مانند دیگر نقاط، شرایط بحرانی ابتلا به کرونا را پشت‌سر می‌گذارند. در این میان مازندران که از مدتی قبل شهرهای قرمز کرونایی داشت، در روزهای گذشته هم شاهد قرمز شدن تعداد بیشتری از شهرهای خود بود. ‌604بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شدند و 14نفر نیز در این مدت جان خود را از دست داده‌اند. افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بابل به رقم بی‌سابقه ۸۱۲ نفر و تداوم روند صعودی شناسایی بیماران جدید نیازمند بستری، دانشگاه علوم پزشکی بابل را بر آن داشت تا برای برپایی اقامتگاه موقت بیماران کرونایی آماده کند. هم‌اکنون ۴۴ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های بابل بستری هستند که دست‌کم در سال‌جاری سابقه نداشته است.

اردبیل فعلا تخت دارد
شهرهای آذربایجان‎های شرقی و غربی به همراه اردبیل در گوشه شمال غربی، یکی یکی قرمز می‌شوند. افزایش بیماران نگران‎کننده است و همچون گذشته، بار مشکلات بر دوش بیمارستان‌هاست. در روزهای گذشته اردبیل با کمبود تخت بیمارستان مواجه شده بود. معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: تخت‌های ویژه کرونایی در اردبیل پُر شده‌اند، ولی با جابه‌جایی درون بیمارستانی مشکل را حل کرده‌ایم. از بیمارستان‌های تامین اجتماعی و بیمارستان امام‌رضا(ع) کمک گرفته‌ایم تا تخت‌های بیشتری را به بیماران کرونایی اختصاص دهند و کمبود رفع شود.
بابک نخستین با بیان اینکه بیماران غیرکرونایی نگران تخت نباشند، می‌گوید: بیماران اورژانسی غیرکرونایی در بیمارستان تروما که بیمار کرونایی در آن پذیرش نمی‌شود، بستری خواهند شد. با این حال اگر وضعیت ابتلا با همین سرعت و شدت ادامه یابد، با کمبودهای بیشتری مواجه خواهیم شد.
وی درباره چرایی قرمز شدن شهرهای اردبیل یکی پس از دیگری می‎گوید: رعایت نکردن پروتکل‎ها و برگزاری مراسم‌ عروسی ازجمله عوامل افزایش ابتلا به بیماری در استان است. در هفته‌های آینده عزاداری ‌ماه محرم هم برگزار می‌شود که در اردبیل هر ساله شکوه بسیاری دارد. هم‌اکنون با مساجد و هیأت‌ها جلساتی داشته‌ایم و یک‌سری دستورالعمل صادر شده است که با رعایت آنها نگرانی از افزایش ابتلا پس از این دوران را نخواهیم داشت. اما اگر مردم پروتکل‌ها را جدی نگیرند تا مهرماه درگیر موج پنجم خواهیم بود.

بحران در خراسان‌رضوی
در شرق کشور هم اوضاع همچنان بحرانی است و در خراسان رضوی، تربت جام تازه به رنگ قرمز درآمده؛ با این حال اوضاع شهرهای نارنجی مانند نیشابور هم زیاد خوب نیست و هر لحظه ممکن است قرمز شوند. در این شهر افزایش بی‌سابقه بیماران بستری در 2روز گذشته موجب پُر شدن تخت‌های بستری بیمارستان ۲۲بهمن شده است.
به‌گفته امیدرضا امینی، رئیس بیمارستان ۲۲بهمن نیشابور، پذیرش و درمان بیماران داخلی، قلب و مغز و اعصاب در بخش‌های داخلی و قلب و سی‌سی یو بیمارستان مانند سابق ادامه دارد، ولی روزانه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا به‌صورت سرپایی به این مرکز مراجعه و داروی خود را دریافت می‌کنند تا با درمان در منزل، حجم کمتری از تخت‌های بیمارستان اشغال شود. از سوی دیگر مشهد که مدتی است شرایط بحرانی را می‎گذراند، مشکلات دیگری هم دارد؛ زیرا به‌گفته محمدعلی کیانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان، 30درصد بیماران کرونایی بستری شده در مشهد مسافر و برخی هم از اهالی سیستان و بلوچستان هستند و همین موضوع فشار بر سیستم درمانی این شهر را افزایش داده است.

       ***
ادامه بحران یا پایان آن بستگی به عوامل بسیاری دارد، مردم رغبتی به‌خود مراقبتی ندارند و ریسک ابتلا بالاست، استمرار وضعیت هم آنها را خسته‌تر خواهد کرد. این روند اما درکجا متوقف خواهد شد؟ پاسخ روشنی برای این مسئله وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید