• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136862
+
-

کشورهای مختلف جهان چطور در مقابل انتشار ویروس کرونا در مترو ایستادند؟

کاهش ظرفیت حضور برای افزایش ظرفیت حیات...


سها دادمند|   فقط در فیلم‌ها دیده بودیم که هر کسی می‌تواند بمبی انفجاری میان جمعیتی باشد و بیماری یا عارضه‌ای را میان همه منتشر کند. کافی بود این شخص وارد فضایی عمومی مانند مترو شود و از همان لحظه فاجعه آغاز شود! این هراس سینمایی با شیوع ویروس کرونا، به واقعیت تبدیل شد. پس از آن هر کشوری، مقرراتی را برای کاهش بار آلودگی در شهرها آغاز کرد که یکی از موارد مهم آن، مراقبت از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو بود. در کشور ما هم راهکارهایی ارائه و اجرا شد اما می‌خواهیم ببینیم سایر کشورها در دوره همه‌گیری چه کردند.

 خطوط متروی اروپا، پیش از شیوع ویروس کرونا، سالانه شاهد 15.2میلیارد سفر بوده که 60درصد این سفرها بین 10کلانشهر اروپایی و به شکل خاص‌تر، بین شهرهای لندن، پاریس، برلین، مادرید و مسکو گزارش شده است. در رأس این سفرها، سفرهای درون و برون‌شهری کاری و تفریحی است. اما پس از شیوع کرونا، دیگر خطوط مترو، مکان امنی برای سفر نبود تا اینکه هر یک از کشورها، قوانینی را برای استفاده از مترو و جریمه قانون‌شکنان آن وضع کردند. این قوانین روی افزایش فاصله اجتماعی افراد در مترو و رعایت‌ نکات فردی برای جلوگیری از پخش ویروس تأکید داشتند. بعضی مراقبت‌ها مانند تعطیلی تمامی فروشگاه‌های دایر در فضای مترو و ممنوعیت مصرف خوراکی در طول سفر با مترو از موارد همگانی به اجرا درآمده در تمامی متروهای کشورهای اروپایی بود.

در متروی مادرید چه گذشت؟

آمار روزانه سفر با مترو در شهر مادرید پیش از شیوع ویروس کرونا، 1.4میلیون نفر گزارش شده است که این آمار پس از شیوع کرونا به 350هزار نفر کاهش یافت.

کاهش: کاهش ظرفیت حمل‌ونقل، نخستین اتفاق در متروی مادرید بود، به‌طوری که فقط با ظرفیت 25درصد فعالیت خود را شروع و ادامه داد.
ایمنی فردی: همه افراد باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و عدم‌استفاده از آنها در طول سفر با مترو، ممنوع شد.
شمارش خودکار: گیت‌های ورود به مترو به سیستم شمارش افراد مجهز شده و پس از رسیدن به حد نصاب، به شکل اتوماتیک گیت‌ها بسته می‌شدند. از سوی دیگر، مسئولان مترو، مکان نشستن افراد روی صندلی‌ها- با فاصله دوصندلی- را نیز کنترل می‌کردند.
خط قرمز: مشخص‌کردن خطوط و دایره‌های قرمز برای ایستادن هر فرد و فاصله بین افراد تا مکان‌هایی مانند محل فروش بلیت با هدف رعایت فاصله ایمنی ضدعفونی: هر شب، پس از پایان کار مترو، همه خطوط متروی مادرید ضدعفونی می‌شدند.

در متروی پاریس چه گذشت؟ 

آمار سفر با مترو در شهر پاریس، پیش از شیوع کرونا، روزانه 5میلیون نفر گزارش شده که بر این اساس، روزانه 10میلیون جابه‌جایی در این کلانشهر اتفاق می‌افتاده است.

کاهش: ظرفیت جابه‌جایی مسافر به 75درصد کاهش یافت. ظرفیت مسافر در هر مترو به 180نفر کاهش یافت. این درحالی است که پیش از شیوع کرونا، تعداد مسافر در هر قطار 700نفر بوده است.
ایمنی فردی: استفاده از ماسک برای همه افراد -در موج‌های نخست همه افراد بالای 12سال و پس از آن، همه افراد- الزامی شد و درصورت تخلف، هر فرد باید 145یورو جریمه پرداخت کند. بعضی مراقبت‌های ویژه نیز وجود داشت. برای مثال در منطقه «ایل- دو» فرانسه، افراد باید از کارفرمای خود گذر عبور داشتند تا می‌توانستند در زمان شلوغی مترو از آن استفاده کنند.
ضدعفونی: هر شب، پس از پایان کار مترو، همه خطوط متروی پاریس ضدعفونی می‌شوند.
* نکته ویژه: درصورتی که فردی بدون ماسک در مترو عطسه یا سرفه کند، مبلغ 135یورو علاوه بر جریمه عدم‌استفاده از ماسک باید پرداخت کند.

در متروی لندن چه گذشت؟

لندن یکی از کلانشهرهایی بود که از همان ابتدای شیوع کرونا، به‌شدت درگیر ابعاد مختلف آن شد. اگرچه تقریبا شهر وارد قرنطینه شد اما بازهم میزان شیوع گسترده بود. جهش ویروس، آسیب جدی دیگر به این شهر وارد کرد. 
آمار روزانه 5میلیون سفر با متروی شهری در شهر لندن پیش از شیوع ویروس کرونا به رقم 560 تا 750هزار نفر در روز کاهش یافت.

کاهش: پس از تعطیلی گسترده، مترو با حداقل ظرفیت یعنی 13 تا 14درصد شروع به فعالیت کرد و به‌تدریج به 60درصد و سپس 75درصد افزایش یافت.
ایمنی فردی: استفاده از ماسک برای همه افراد بالای 10سال ضروری است. رعایت فاصله فردی در مترو از دیگر قوانین تعیین‌شده است. درصورت عدم‌استفاده از ماسک، هر فرد باید 100پوند جریمه نقدی پرداخت کند.
ضدعفونی: هر شب، پس از پایان کار مترو، همه خطوط متروی لندن ضدعفونی می‌شوند.

در متروی برلین چه گذشت؟ 

پیش از شیوع کرونا، آمار روزانه سفر با متروی برلین، 3میلیون نفر بود اما پس از شیوع کرونا مقدار این عدد به کمتر از نصف کاهش یافت.

کاهش: ظرفیت جابه‌جایی مسافر به 35 تا 40درصد کاهش یافت.
ایمنی فردی: رعایت فاصله یک و نیم متری در مترو و ضرورت استفاده از خودروی شخصی در ساعت‌های پرتردد. استفاده از ماسک در تمام وسایل نقلیه عمومی مانند مترو برای همه افراد بالای 6سال. مبلغ جریمه هر فرد بدون ماسک، 50یورو است. افراد باید پیش از استفاده از مترو، بلیت خریده و مکان نشستن خود را رزرو کنند. در انگلیس هم اگر فردی بدون بلیت رزرو‌شده وارد مترو شود، مبلغ 10پوند جریمه می‌شود.
ضدعفونی: هر شب، پس از پایان کار مترو، همه خطوط متروی برلین ضدعفونی می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید