• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136857
+
-

کابل‌کشی میان دادزن‌های مترو

کابل‌کشی میان دادزن‌های مترو

     مه‌رو ساعی

   وارد ایستگاه که می‌شویم روی در و دیوار عکس و نقاشی و کاریکاتور فراوان هست که از دستفروش‌ها خرید نکنید، توی واگن‌ها هم همینطور، اما چه می‌شود کرد، صدای فریاد 3 جفت ۱۰۰تومن (به قیمت دلار قبل از جهانگیری عرض می‌کنم)، ارزان‌تر از همه جا، تو فروشگاه همین را 3برابر می‌فروشند به گوش می‌رسد. واگن بانوان یک‌سری چیزها، واگن‌های مختلط هم یک‌سری دیگر، شب و نیمه شب هم که می‌شود حیا را می‌گذارند کنار مثل گربه از لای نرده‌های جداکننده واگن‌ها وارد می‌شوند، وگرنه موقع شلوغی همان دم نرده‌ها می‌ایستند و دادشان را می‌زنند تا یکی دست به جیب شود و جنس ارزان‌شان را بخرد. یکی از آن چیزهایی که زیاد خریدار دارد، کابل شارژ است. قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری ارزان‌تر از خریدن کابل شارژ درست و حسابی از مغازه‌های درست و حسابی در پاساژهای درست و حسابی است. به اضافه اینکه کابل شارژ است دیگر، چه فرقی می‌کند، 2 تا سیم که برق را از شارژر به گوشی یا هر چیز دیگه می‌رساند. اما آیا واقعاً کابل‌های شارژ ارزان‌قیمت و گران قیمت تفاوتی با هم ندارند؟ چرا بعضی کابل‌های شارژ آنقدر گران‌اند؟

سیم و کابل؛ ارزان بی‌دلیل؟
ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که آی‌فون داشته‌باشید. گوشی‌هایی که مشهور است کابل‌های شارژشان زود به زود خراب می‌شوند و آسیب می‌بینند. وقتی پای خرید کابل اصلی بروید، با قیمت‌های نجومی ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی مواجه می‌شوید، اما وقتی وسط سفر راحت در مترو به صدای گوشنواز دستفروش‌ها گوش می‌کنید، می‌بینید که با 60-50 هزار تومان می‌توانید یک کابل شارژ داشته‌باشید که یک سرش درست توی گوشی شما و سر دیگرش درست در شارژر فرو می‌رود. چه باک؟ چرا 7-6 برابر بیشتر پول بدهم تا کابل گران‌تر را بخرم؟
در مورد به‌خصوص آی‌فون، تصادفاً شرکت تولیدکننده گوشی، یعنی اپل بارها و بارها هشدار داده‌است که کابل‌های ارزان‌قیمت تقلبی می‌توانند به سرعت باعث از بین رفتن و آسیب دیدن گوشی شوند. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد از کیفیت سیم‌های استفاده شده در کابل تا بالا و پایین شدن فرکانس الکتریکی که از شارژر به گوشی منتقل می‌شود. در‌واقع بسیاری از پایگاه‌های تخصصی موبایل توصیه می‌کنند که برای شارژ آی‌فون‌ها با کابل‌های مشهور به لایتنینگ، از کابل تقلبی استفاده نکنید چون ممکن است باعث مرگ گوشی شما یا دست‌کم خراب شدن باتری شود.
سرعت انتقال داده‌ها هم مسئله دیگری است که در کابل‌های ارزان‌قیمت معمولاً نادیده گرفته می‌شود. وقتی با یک کابل یو‌اس‌بی‌ خوب می‌توان در چند ثانیه یک ویدئوی خیلی مهم را که از پیک‌نیک پارسال در فشم گرفته‌ایم، روی کامپیوتر بریزیم، با یک کابل تقلبی ارزان قیمت، این فرایند نفس‌گیر ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. بگذریم که اصلاً شاید گوشی شما اجازه استفاده از کابل ارزان برای انتقال داده را ندهد. مسئله دیگر شارژ سریع است. خیلی از گوشی‌های هوشمند امروزی از فناوری‌های مختلف برای شارژ سریع گوشی استفاده می‌کنند. این یعنی استفاده از سیم‌های خاص با قابلیت انتقال توان الکتریکی چندین واتی از ۱۵ وات گرفته تا در برخی از گوشی‌ها ۱۵۰وات برای شارژ سریع گوشی یا در برخی از فناوری‌های دیگر قابلیت شارژ با ولتاژ متغیر یا بالا و پایین شدن آمپر. قول می‌دهم که هیچ کابل ارزان قیمتی این ویژگی‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. اما باز هم انتخاب با خودتان است.

گوشی من کدام کابل شارژ  را استفاده می‌کند
کانکتورهای یو‌اس‌بی تیپ سی


تیپ سی را از هر طرف که بخواهید می‌توانید به دستگاه وصل کنید. البته این تنها ویژگی تیپ سی نیست و سرعت انتقال داده، توانایی انتقال توان الکتریکی بیشتر و توانایی‌های دیگر هم به این نسل اضافه شده‌است.

کانکتورهای میکرو یو‌اس‌بی

مایکرو یو‌اس‌بی خیلی زود جای مینی‌یو‌اس‌بی را گرفت و خودش را در دل تولیدکنندگان دستگاه‌های نیازمند شارژ یا قابل اتصال به یو‌اس‌بی جا کرد. برای نزدیک به یک دهه گذشته، این فناوری استاندارد بازار بود.

کانکتورهای لایتنینگ 

اگر از دنیای اپل باشید می‌دانید که همه‌‌چیزتان باید با همه فرق داشته‌باشد، پس کانکتور شارژر شما هم  اگر چه یک سرش یو‌اس‌بی تیپ A است، اما سری که به گوشی وصل می‌شود را لایتنینگ نام گذاشته‌اند.

 کانکتورهای بشکه‌ای

این شارژرها مدت‌هاست که از مد افتاده‌اند. روزگاری شاید 15-10 سال پیش شارژر همه گوشی‌ها از این نوع بود، اما با اندازه‌های مختلف، این روزها دیگر کمتر گوشی می‌توان پیدا کرد که چنین شارژری لازم داشته‌باشد.

کانکتورهای مینی‌یو‌اس‌بی

یو‌اس‌بی آمد تا به‌عنوان یک استاندارد همه شارژرها را شبیه هم کند. مینی‌یو‌اس‌بی نخستین نسل از شارژرهای یو‌اس‌بی‌بود که تا چند سال پیش در برخی از گوشی‌ها استفاده می‌شد.

کانکتور اپل ۳۰ پین  

اگر گوشی شما اپل است و از نسل گوشی‌های قبل از آی‌فون چهار، این کابل شارژ به درد شما می‌خورد و قطعاً خودتان می‌دانید که کجا باید دنبالش بگردید، چرا که اساساً جز تعدادی از گوشی‌های اپل قدیمی، جای دیگری کاربرد ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید