• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136808
+
-

عید غدیر، روشنایی راه پیامبر

یادداشت
عید غدیر، روشنایی راه پیامبر

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی- عضو جامعه روحانیت مبارز

عید غدیر به ‌واسطه اهمیتش به نام عید اکبر نامگذاری شده است، یعنی از عید فطر و قربان بالاتر است و هیچ عیدی مهم‌تر از غدیر نیست. اهمیت آن نیز به‌خاطر جایگاه ولایت اهل‌بیت است و اگر نبود، اساس شریعت به هم می‌ریخت. آنچه اسلام را هم‌افزا می‌کند و همه مسلمانان را در کنار یکدیگر نگه‌می‌دارد ولایت است. براساس مبانی اسلامی ما هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از غدیر نداریم.
اگر غدیر نبود اسلام آسیب می‌دید.با وجودی که حکومت اسلام بعد از پیامبر(ص) تنها غریب به 5سال در اختیار ولی یعنی حضرت علی(ع) بود، اما ائمه سلام‌الله علیهم اجمعین روش، سنت و سیره پیامبر را با روش‌های مختلف حفظ کردند. در روایت داریم «لولا الحجه لساخت الارض باهلها»؛ اگر حجت خدا نبود، مسلما زمین، ساکنانش را فرو می‌برد. همه مذاهب اسلامی به اصل غدیر اعتقاد دارند ولی در گرایش‌ها متفاوت هستند. آیات زیادی بر پیامبر گرامی اسلام(ص) در این ارتباط نازل شد تا آنجا که می‌فرماید «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک»؛ و همه مفسران این آیه را در رابطه با ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) می‌دانند و در ذیل این آیه چنین می‌آید که اگر این ابلاغ را به امت ندادی گویی رسالت تو باطل بوده است و نتیجه‌ای از آن نداری: «وان لم تفعل فما بلغت رسالته».
پیامبر اکرم(ص) وقتی در سال دهم هجری در صحرای گرم عربستان به غدیر رسیدند، 3روز در آنجا توقف کردند تا ابلاغ غدیر انجام شد. مسئله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و اگر چنین نبود این میزان مقدمه‌چینی برایش نمی‌شد.
اگر چنانچه بعد از پیامبر اسلام این ابلاغ رسالت صورت نمی‌گرفت، راه پیامبر گم می‌شد و سیره پیامبر بریده می‌شد. آنچه روش نبی‌مکرم و آیین مقدس اسلام را ادامه داده است ولایت است. بر همین اساس نیز درباره امام حسین(ع) که در آستانه عزای شهادت ایشان قرار داریم گفته می‌شود «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا»؛پیدایش اسلام به وسیله نبی مکرم اسلام است ولی ادامه و بقایش با ولی خدا امام حسین(ع) است. ایشان جان خودشان را دادند و زن و بچه‌‌هایش اسیر در راه اسلام شدند.حضرت فاطمه زهرا(س) وقتی که امیرالمومنین(ع) مورد اهانت قرار گرفتند، جان خود و فرزندش را فدا می‌کند، اما از ولایت دفاع می‌کند؛ یعنی ولایت اساس اسلام است و اگر از بین برود اسلام قطعا از بین می‌رود.
اقدام پیامبر در غدیر برای حفظ وحدت مسلمانان هم بود. تمامی امور پیامبر براساس وحدت است، حتی اعمال حج برای با هم بودن مسلمانان است و آنچه مسلمانان را با هم منسجم می‌کند مسئله ولایت است. قرآن می‌فرماید «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا» و همه مفسران این حبل‌الله را قرآن و بیشتر ولایت گرفته‌اند، یعنی همه مسلمانان باید به نعمت ولایت اهل‌بیت چنگ بزنند.عظمت کعبه مکرمه نیز به اعتقاد بر مسئله حفظ وحدت مسلمانان حول ولایت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید