• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136803
+
-

گزینه‌های جدید برای آرامستان‌های آینده

اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه «مکان‌یابی، تملک و احداث آرامستان‎های جدید در شهر تهران» موافقت کردند

شورا
گزینه‌های جدید برای آرامستان‌های آینده

تصویب یک فوریت لایحه «مکان‌یابی، تملک و احداث آرامستان‎های جدید در شهر تهران» مهم‌ترین دستاورد جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به ضرورت یک فوریت این لایحه گفت: «آرامستان تهران برای 3سال آینده پاسخگوی نیاز پایتخت خواهد بود و به همین دلیل در این دوره مدیریت شهری تیمی تشکیل شد تا براساس اصول علمی، نقاطی را برای احداث آرامستان جدید و توسعه بهشت‌زهرا(س) مکان‌یابی کنند.» به‌گفته سعید خال نتیجه تلاش این تیم شناسایی 10نقطه در پایتخت بوده است.
به گزارش همشهری، جلسه دیروز پارلمان شهری به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد و او در ابتدای نطق خود با ابراز تأسف از اوج گرفتن تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا، تعطیلات 6روزه را بی‌اثر دانست و گفت که تعداد فوتی‌های کرونا در تهران از مرز 150نفر گذر کرده است. رئیس شورای شهر تهران در ادامه تأکید کرد: «ستاد مقابله با کرونا باید هر‌چه سریع‌تر جلسه ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهد و شهرداری تهران هم آمادگی دارد تا برای حفظ جان مردم هر کاری لازم است انجام دهد.» در راستای صحبت‌های رئیس شورای شهر، بررسی یک فوریت لایحه ضرورت مکان‌یابی، تملک و احداث آرامستان‎های جدید در دستور قرار گرفت و مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) درباره ضرورت یک فوریت این لایحه گفت که بهشت‌زهرا 25تیر 1349افتتاح و برای 30سال پیش‌بینی شده بود اما سال78 ظرفیت آن تکمیل شد. سعید خال ادامه داد: «برای پذیرش متوفیان در بهشت زهرا(س) نیاز به توسعه این آرامستان بود که در سال‌های 78و 88 این کار انجام شد و اکنون ظرفیت این آرامستان در حال تکمیل شدن است و تنها برای 3سال می‌تواند پاسخگوی نیاز شهر تهران باشد.»
 به‌گفته او بهشت زهرا حدود 53سال قدمت دارد و قطعا در پایتخت نیاز به احداث آرامستان‌های جدیدی است: «در این دوره، مدیریت شهری تیمی را مکلف کرد تا براساس اصول علمی، آرامستان‌های آینده تهران را مکان‌یابی کنند که نتیجه این تلاش‌ها منجر به شناسایی 10نقطه در پایتخت شده است.» زهرا صدراعظم‌نوری هم در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: «باید توجه داشت که برخی طرح‌ها و لوایحی که در روزهای آخر شورا در قالب یک فوریت یا دو فوریت به صحن می‌رسند، نتیجه کار شش‌ماهه یا یک‌ساله هستند که در روزهای آخر به سر انجام رسیده‎اند. از 2سال گذشته کمیسیون سلامت و محیط‌زیست روی این موضوع کار کرده و امروز به صحن شورا رسیده است.» او تأکید کرد که مکان‌یابی آرامستان‌های جدید یک کار کارشناسی شده در این دوره مدیریت شهری است.

نظرات مخالف و موافق
در جریان بررسی لایحه مکان‌یابی، تملک و احداث آرامستان‎های جدید در شهر تهران مرتضی الویری با یک فوریت آن مخالفت کرد و گفت: «اگر یک مورد به‌صورت اخص پیدا کنیم که فوریت نداشته باشد همین موضوع است؛ چرا که حتی در شرایط خاص هم چنین چیزی مشمول یک فوریت نمی‎شود و کمیسیون‎ها باید مطالعات خود را انجام دهند و بعد آن را به شورا ارائه کنند. همچنین با توجه به تراکم موجود در تهران، این مکان‎یابی خیلی طول می‌کشد.» حسن خلیل‌آبادی هم به‌عنوان موافق اینگونه اظهارنظر کرد: «این ضرورت مکان‌یابی برای آرامستان‌های جدید همین حالا هم دیر به صحن آمده و باید در همان سال اول شورا ارائه می‌شد. به‌نظر باید با فوریت آن موافقت کنیم تا وضع بحرانی بهشت زهرا با ایجاد آرامستان‎های جدید، حل شود.» در نهایت یک فوریت این لایحه با موافقت 14عضو شورای شهر تهران به تصویب رسید.

تصویب یک لایحه در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی
لایحه ساختمان سبز و معماری پایدار هم روز گذشته توسط اعضای پارلمان شهری تصویب شد و رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران آن را گام محیط‌زیستی مهمی برای مواجهه با آینده‌ای که اثرات تغییرات اقلیمی نمایان می‌شود، دانست و گفت: «ضرورت نخست در مورد ساختمان سبز در شهر تهران، مصرف بالای انرژی و آب است و چاره‌ای نیست مگر اینکه الگوی ساخت در بخش‌خصوصی به سمت بهینه‌سازی مصرف سوق داده شود.» به‌گفته سیدآرش میلانی‌حسینی دستورالعمل‌های بالادستی و قوانین متعددی وجود دارد که دستگاه‌ها ازجمله شهرداری را ملزم می‌کند تا گام جدی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف بردارد. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال شهروندان با مشکل قطعی برق مواجه هستند، گفت: «مصرف برق خانگی در تهران سهم ۳۰ درصدی دارد و هرچه به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها برویم، به کاهش شدت مصرف انرژی کمک می‌کنیم و این مسئله میسر نمی‌شود مگر زمینه صدور شناسنامه مصرف انرژی ساختمان فراهم شود.» میلانی با اشاره به تهیه دستورالعمل‌ها برای اجرایی شدن ساختمان سبز عنوان کرد: «باید سازوکارهایی برای تشویق رعایت الزامات محیط‌زیستی در حوزه ساخت‌وساز فراهم شود. اکنون در استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها ابتکاراتی وجود دارد که این لایحه از آن ابتکارات حمایت و پشتیبانی و این مسئله را نظام‌مند می‌کند و کمیته‌ای هم در این رابطه ایجاد می‌شود تا این کار به سرعت پیش رود.» محمد سالاری هم در جریان بررسی این لایحه گفت که شهرداری‌ تهران مکلف شده تا براساس قوانین فرادست، سازندگان را به رعایت قوانین مرتبط با توسعه انرژی‎های تجدیدپذیر در تهران، رعایت استانداردهای محیط‌زیستی، مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر و همچنین حفظ و توسعه فضای سبز و کاهش تولید پسماند و... مجاب کند و مهم‌ترین بحث آن هم افزایش آگاهی عمومی و افزایش مشارکت شهروندان است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه به شاخصه‌های ساختمان سبز اشاره و عنوان کرد: «نوآوری در طراحی، بهره‎وری آب، مکان پایدار، مصالح و منابع، کیفیت محیط داخلی، سلامت و رفاه، انرژی ضایعات، آب، حمل‌ونقل، مدیریت و اکولوژی، شاخصه‎های ساختمان سبز مطابق استاندارد ملی و بین‎المللی هستند.»

مصوبات دیگر شورای شهر
اعضای پارلمان شهری همچنین در جلسه دیروز لایحه شهردار تهران درخصوص «اصلاح مصوبه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران» را تصویب کردند. گزارش‌های مربوط به حسابرسی شرکت خاکریز آب، شرکت ارتباط مشترک شهر، شرکت شهربان و حریم‌بان و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، توسط مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ارائه شد که تمامی آنها به‌صورت مشروط به تصویب رسیدند. همچنین دیروز با موافقت اعضای پارلمان شهری نمایندگان شورا در مجمع عمومی راه‌آهن و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی انتخاب شدند. جلسه روز گذشته با تعیین تکلیف 12پرونده پلاک ثبتی از حیث باغ بودن یا باغ نبودن به پایان رسید.

تذکرات جلسه دیروز
حجت نظری در جلسه دیروز شورای شهر تهران درخصوص بلاتکلیفی خانه تاریخی مستوفی‌الممالک به وزیر ارتباطات تذکر داد و گفت: «خانه تاریخی مستوفی‌الممالک معروف به خانه پروانه‌ها و خانه سیاسی تهران در محله سنگلج قرار دارد و اردیبهشت 1356در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. دهه 70شرکت پست با هدف تبدیل این بنا به موزه، آن را خریداری کرد اما نزدیک به 3دهه است که این عمارت به حال خود رها شده و هر روز وضعیت آن نسبت به روز قبل بدتر و بدتر می‌شود.» این عضو شورای شهر تهران در ادامه عنوان کرد: «وزیر ارتباطات قول مرمت و احیای این اثر تاریخی را داده بود ولی متأسفانه تا به امروز که روزهای پایانی مسئولیت‌اش در این وزارتخانه است، هیچ اقدامی صورت نگرفته و از این‌رو درخواست دارم هر چه سریع‌تر وضعیت این عمارت تاریخی و ارزشمند تعیین تکلیف شود. همچنین اگر وزارت ارتباطات توان نگهداری از این بنا را ندارد، می‌تواند در قالب مشارکت با صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی نسبت به مرمت و احیای این بنا اقدام کند.» محمد‌جواد حق‌شناس، دیگر عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز به تفاهمات ارتش و شهرداری واکنش نشان داد و گفت که برخی گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ای حکایت از توافقات بین شهرداری و ارتش درخصوص اراضی پادگان 06دارد. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پارلمان شهری تأکید کرد: «معاملات مربوط به این پادگان نیازمند تأیید شورای شهر و وزارت کشور است و هرگونه توافق بدون طی این مراحل فاقد اعتبار قانونی خواهد بود. بنابراین شهرداری باید به‌صورت شفاف و رسمی آخرین اقدامات خود را در این زمینه به شورای شهر گزارش دهد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید