• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13677
+
-

اصفهان در مسیر تغییر چهره

نبود سند مالکیت مانع ارائه تسهیلات نوسازی به 60 درصد از خانه‌های واقع در بافت فرسوده استان شده است

شهری
اصفهان در مسیر تغییر چهره




نفیسه زمانی‌نژاد | اصفهان- خبرنگار: 

اجرای برنامه بازآفرینی شهری با دستور مستقیم رئیس‌جمهور در 7 استان منتخب اصفهان، بوشهر، آذربایجان‌شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و خراسان‌رضوی از اواخر سال گذشته آغاز شد. دراین طرح قرار است در یک برنامه 5ساله، مقدمات احیا و بازآفرینی 1334محله از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور فراهم شود. اینگونه که علاوه بر نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، در هر محله، همه امکانات روبنایی و زیربنایی، مانند فضاهای فرهنگی، شهری، اجتماعی و اقتصادی نیز مورد نظر واقع شوند. 


53 محله؛ سهم استان از برنامه بازآفرینی

۱۴۰ هزار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد. از این میزان حدود ۱۳ هزار هکتار از آن متعلق به استان اصفهان است که می‌توان گفت 3/9 درصد از بافت فرسوده کشور در استان قرار دارد و ۲۰ درصد جمعیت استان در آن زندگی می‌کنند. با وجود چنین آماری است که ضرورت بازسازی بافت‌های فرسوده در اصفهان بیش از پیش نمایان می‌شود. تا آن‌جا که مسئولانی چون «قدرت‌الله نوروزی»، شهردار اصفهان، به میزان ۳۰ درصدی بافت فرسوده در شهر اصفهان اشاره می‌کنند که این جدای از بافت فرسوده دیگر شهرستان‌های استان است و فقط شهر اصفهان را دربرمی‌گیرد. 

شهردار اصفهان می‌گوید: دولت مکلف است سالانه ۲۷۰ محله را از بافت‌های ناکارآمد میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی بازسازی کند که بر اساس مصوبه ستاد بازآفرینی، سهم استان در طول برنامه ششم حداقل ۵۳ محله است. طبق برنامه بازآفرینی محلات اصفهان از بهمن سال گذشته عملیات اجرایی ساخت ۵۰۲ واحد مسکونی در محله‌های همت آباد، سرچشمه، صدره و سرفره در کاشان و محله خوزان در خمینی شهر آغاز شد. همچنین طرح احیای محله‌ زینبیه آغاز و برنامه‌ریزی‌ها برای احیای بافت فرسوده مناطق دیگر نیز انجام شده است.


2300 هکتار بافت ناکارآمد

در این زمینه «حسین جعفری» که مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان است، در گفت‌وگو با خبرگزاری موج بیان می‌کند: وجود اکثر بافت‌های فرسوده کلانشهرها در قلب و مرکز شهر یکی از موانع توسعه شهری است و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. وی اظهار می‌کند: اکنون بیشترین آمار بافت فرسوده در مناطق یک، 3، 4 و 5 جای گرفته‌اند. این مسئول تصریح می‌کند: شهر اصفهان دارای بخش زیادی بافت فرسوده یا بافت ناکارآمد شهری است که 2300 هکتار بافت ناکارآمد مصوب وجود دارد.

با توجه به شاخص‌های سه‌گانه، به تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است. به گفته جعفری بیش از ۶۰ درصد املاک واقع شده در بافت‌های فرسوده فاقد سند مالکیت هستند و نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. این در حالی است که املاک برای این که بتوانند از تسهیلات نوسازی استفاده کنند به سند مالکیت نیاز داشته و نبود این سند مانع ارائه تسهیلات به این بخش از شهر شده است. مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان این که بافت‌های فرسوده به عنوان بخشی از بدنه شهرها دچار عارضه‌های زیادی شده‌اند، می‌گوید: طبق قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد و برای تأمین زیرساخت‌ها در بافت‌های ناکارآمد نیز اعتباراتی در طول برنامه ششم پیش‌بینی شود. 
 

لزوم تشویق سازندگان و ساکنان بافت فرسوده

 «مهدی جعفرپیشه»، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان نیز با اشاره به وجود درصد بالایی از بافت فرسوده در اصفهان و تأثیر نوسازی آن‌ها در رونق مسکن می‌گوید: پایان سال گذشته رئیس‌جمهور نوید بازآفرینی را برای بافت فرسوده تعدادی از شهرها داد که اصفهان هم یکی از این مناطق بود و امیدواریم برای نوسازی این بافت اقدامی جدی صورت گیرد.

به گفته این فعال اقتصادی، بیشتر بافت فرسوده اصفهان در بخش مرکزی قرار دارد که روزگاری جزئی از بهترین نقاط اصفهان به شمار می‌آمد. اکنون نیز بر نوسازی این بافت تأکید شده است ولی قابل ذکر است که فقط با شعار دادن نمی‌توان اقدامی اساسی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده کرد چون قبل از هر اقدامی لازم است زیرساخت‌های این مناطق شامل خدماتی چون آب، برق، گاز، تلفن و... مهیا شود. وی می‌افزاید: گفتنی است که این خدمات در حد محدود در این مناطق وجود دارد و گسترش آن‌ها ضروری است. ضمن آن که مالکیت‌های بخش‌های مختلف این بافت‌ها نیز باید مشخص شوند و در نهایت ضرورت تخصیص تسهیلات مناسب برای ساکنان این مناطق بسیار احساس می‌شود. 


اقدام جالب توجهی برای نوسازی بافت فرسوده نشده است

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تصریح می‌کند: به غیر از تخفیف تراکم‌سازی در بافت فرسوده از سوی شهرداری و تخفیفات دریافت تسهیلات برای نوسازی از سوی بانک‌ها تاکنون هیچ اقدام جالب توجه دیگری برای تشویق سازندگان و ساکنان این بافت‌ها به نوسازی نشده است. در حالی که با توجه به گستردگی شهرها، توسعه افقی شهر امکان‌پذیر نیست و در عوض احیای بافت فرسوده باید مورد نظر باشد، اما ظاهراً بخش دولتی تاکنون چندان مصمم به این اقدام نبوده است. وی بیان می‌کند: برای رسیدن به این هدف باید تمام دستگاه‌های مربوط به شهر و شهرسازی، سازمان ثبت، بانک‌ها و... با یکدیگر هماهنگ عمل کنند و روندی ایجاد شود که سازنده با رغبت تمام وارد عمل شود. جعفرپیشه در پایان اظهار می‌کند: نوسازی بافت فرسوده به غیر از رونق مسکن و زیبا‌سازی شهر دارای مزایای دیگری است که مهم‌ترینش رهایی بخش عمده‌ای از شهر از بلاتکلیفی است. بخشی که وجود دارد دارای اصالت، فرهنگ و مذهب است ولی نابسامان است و قطعاً ساکنان این بخش در صورت ارائه تسهیلات و امکانات مناسب از چنین جریانی استقبال خواهند کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید