• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 مرداد 1400
کد مطلب : 136715
+
-

شرط جدید تهران برای احیای برجام

وال استریت ژورنال مدعی شده ایران خواستار مشروط شدن خروج از برجام با تأیید سازمان ملل متحد شده است

هسته‌ای
شرط جدید تهران برای احیای برجام


«ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از آمریکا می‌خواهد به بندی متعهد شود که خروج این کشور از توافق را مشروط به تأیید سازمان ملل می‌کند.» روزنامه وال استریت ژورنال با اعلام این خبر در گزارشی مدعی شد که در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که برگزاری دور جدید آن نیز فعلا به تأخیر افتاده است، آخرین درخواست ایران آن است که آمریکا با بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را مشروط به تأییدیه سازمان ملل می‌کند. چرا که ایران فکر می‌کند این اقدام ضروری است چون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به‌طور یکجانبه در سال۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد.
به‌گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شده است که ایران به این موضوع توجه ندارد که اجرای چنین بندی مطابق قوانین آمریکا نیست. رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند مانع تغییر سیاست اعضای آینده کنگره و رئیس‌جمهور آینده این کشور شود؛ به‌ویژه وقتی که توافق هسته‌ای هیچ‌گاه برای تصویب به‌عنوان یک معاهده به سنای آمریکا ارائه نشده است. بیشتر معاهده‌ها بخش‌هایی دارند که خروج از آن تحت شرایطی معین را مجاز می‌سازد. دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن، برای بازگشت به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال۲۰۱۸ از آن خارج شد، ابراز تمایل کرده است.
در ماه‌های اخیر نیز مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام (توافق هسته‌ای) در وین و با حضور آمریکا در محل مذاکرات جریان داشته است. مذاکرات مستقیمی میان هیأت‌های ایران و آمریکا انجام نشده است و آنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای کمیسیون از مواضع یکدیگر نسبت به چگونگی پیشبرد امور مطلع می‌شوند. آغاز دور هفتم این مذاکرات تا زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران به تعویق افتاده است. هنوز مقامات کشورمان به ادعای وال‌استریت ژورنال واکنشی نشان نداده‌اند،  باید منتظر ماند و دید موضع رسمی کشورمان در قبال این گمانه‌زنی رسانه‌ای چیست؟

   بازتاب دیدارهای یک مهمان ناخوانده 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر تنها چند روز بعد از بازگشت از واشنگتن، یکشنبه در سفری ناگهانی و از پیش تعیین نشده وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدار کرد. این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. در همین راستا خبرگزاری فرانسه نوشت که سفر نماینده قطر به آمریکا و بعد به ایران در حالی صورت گرفت که تهران و واشنگتن برای احیای توافقنامه هسته‌ای درگیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم هستند. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نیز در دیدار با وزیر امور خارجه قطر به آل ثانی اطمینان داد که کشورهای همسایه در لیست اولویت‌های دولت او قرار دارند. دوحه پیش از این از سال۲۰۱۶ تمایل خود را برای تسهیل‌گری احیای روابط ریاض و تهران نشان داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید