• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136607
+
-

رئیس‌جمهوری در مجمع سالیانه بانک مرکزی:

اگر دست و پای ما را نمی‌بستند، می‌توانستیم تحریم را برداریم


حسن روحانی در آخرین سخنرانی‌های خود در قامت رئیس‌جمهور همچنان از محدودیت‌ها و موانع دولت دوازدهم صحبت می‌کند. روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی گفته که «اگر دست و پای ما را نمی‌بستند، قطعا در پایان سال۹۹ می‌توانستیم در روند مذاکرات تحریم را برداریم؛ توافق بین ما و  1+۵ در وین کاملا روشن و اسناد آن موجود است.» به‌گفته رئیس‌جمهور مصوبه آذرماه مجلس اما مانع توافق احیای برجام و لغو تحریم‌ها شد. روحانی پیش از این نیز تأکید کرده بود که فرصت توافق از دولت دوازدهم گرفته شد و حالا سفره آماده تحویل دولت سیزدهم می‌شود. روحانی بار دیگر عدم‌تصویب لوایح مرتبط با FATF را به‌عنوان یکی از موانع دولت برای ایجاد گشایش‌های اقتصادی مطرح کرد.  او گفت: «اقدام دوم در زمینه FATF بود که مشکل بزرگی ایجاد کرد. در این زمینه دولت و وزارت اقتصاد کار خود را انجام داده بود و مجلس و شورای نگهبان نیز کمک کرده بودند، اما یک جای دیگری برای ما مشکل درست کرد و هنوز هم مشکل ادامه دارد.» این لوایح به‌دلیل ایرادهای هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت بیش از 2سال بلاتکلیف باقی ماند. روحانی در این زمینه اضافه کرد: «اگر همه تحریم‌ها هم برداشته شود، ولی مشکل FATF حل نشود، باز هم در فعالیت‌های بانکی با بانک‌های دنیا روند عادی نخواهیم داشت؛ لذا برخی از مشکلات در اختیار دولت نیست و ربطی هم به دولت ندارد.»

روحانی: حوادث پس از سال 97 ارتباطی به دولت نداشت
 روحانی سال گذشته پس از آغاز زمزمه‌های احیای برجام نیز در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار اجازه بررسی مجدد لوایح در مجمع تشخیص شد، اما پس از موافقت مقام معظم رهبری نیز مجمع تشخیص مصلحت تصمیمی درباره این لوایح نگرفت. به این ترتیب ایران در 2سال پایانی دولت دوازدهم در لیست سیاه FATF باقی ماند؛ اتفاقی که روابط بانکی و تجاری را با محدودیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو کرد. روحانی در همین راستا در مجمع بانک مرکزی گفت: «اگر اختیارات لازم که قانون اساسی به ما می‌دهد را می‌توانستیم عملیاتی کنیم در آغاز۱۴۰۰ تحریم نداشتیم.» رئیس‌جمهور ادامه داد: «از آنچه در توان‌مان بوده برای رفع مشکل مردم دریغ و کوتاهی نکردیم و برخی مواردی که در اختیار دولت بوده را حل و فصل کردیم و اجازه ندادیم در شرایط کرونا و تحریم، فعالیت‌های زیربنایی و اقتصادی و تولیدی تعطیل شود.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی تا سال97 باثبات بود، تأکید کرد: «از مدیران و اقتصاددانان خواهش می‌کنم که شرایط اقتصادی سال۹۷ به بعد را بر مبنای واقعیت‌های موجود برای مردم تشریح کنند؛ حوادثی که پس از این سال اتفاق افتاد ارتباطی به دولت نداشت؛ چراکه دولت بر مبنای روال گذشته خود پیش می‌رفت و چنانچه جنگ اقتصادی سال۹۷ و کرونا نبود، همین روند ادامه پیدا می‌کرد و براساس محاسباتی که اقتصاددانان انجام دادند، امروز قیمت دلار حدود ۵هزار تومان بود.» روحانی گفت، با این همه رشد اقتصادی در سال99، ۳.۶درصد بود و دولت دوازدهم کشور را با رشد مثبت اقتصادی به دولت آینده تحویل می‌دهد.

   مصوبه مجلس 11 سپتامبردولت بود

حسن روحانی دیروز قانون اقدام راهبردی مجلس را 11سپتامبر دولت دانست، جمله‌ای که در شبکه‌های اجتماعی برجسته شد. اگرچه این سخنان از گلایه روحانی در متن‌های رسمی سخنرانی‌‌اش از روی سایت اطلاع‌رسانی دولت حذف شد اما در فایل‌های ویدئویی که از سخنرانی او در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد به‌شدت مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت.  روحانی گفت که «مصوبه مجلس دست ما را بست. مجلس ۱۱ آذر آن مصوبه را تصویب کرد و 11 سپتامبر ما شد.» به‌نظر می‌رسد منظور رئیس‌جمهوری از این اصطلاح اشاره به حمله 11سپتامبر در آمریکاست. گویا روحانی شدت تخریب مصوبه مجلس را برابر با این حمله دانسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :