• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136583
+
-

نازنین ملایی تاریخ‌ساز شد

بالاترین توقع از قایقران ایران این بود که به فینال C بازی‌های المپیک برسد اما او با صعود به مرحله نیمه‌نهایی A و B رکورد جدیدی را به جا گذاشت

نازنین ملایی تاریخ‌ساز شد

نازنین ملایی قایقران ایرانی در المپیک توکیو دور از انتظار ظاهر شد. توقع فدراسیون حداکثر در این حد بود که قایقرانش بتواند در دستهC پارو بزند اما ملایی به نیمه‌‌نهایی دستهAوB بازی‌های المپیک۲۰۲۰ توکیو رسید و اتفاق جدیدی را در قایقرانی ایران ثبت کرد. پیش از این هیچ‌یک از قایقرانان ایران حتی به فینالC المپیک هم نرسیده بودند.
ملایی که در روئینگ پارو می‌زند، برای نخستین بار مستقیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد و دیروز هم توانست به نیمه‌نهاییAوB  صعود کند. او در رقابت با 5قایقران دیگر با زمان ۸دقیقه و ۷ثانیه سوم شد و بعد از قایقرانان نیوزیلند و سوئیس، به‌عنوان نفر سوم به مرحله بعد رفت. با این رکورد ملایی شاید نتواند به فینالA برسد اما می‌تواند در فینالB پارو بزند. بازی‌های المپیک، فاصله ملایی و قایقرانی ایران را با بقیه حریفان بهتر از همیشه مشخص کرده است. نازنین ملایی با وزن سبک‌تر و با مصدومیت به این افتخار رسیده است. او قایقران سبک‌وزن است اما در المپیک در سنگین‌وزن پارو می‌زند. جثه نازنین ملایی حتی باعث تعجب حریفانش هم شده است. او می‌گوید: «من سبک‌وزن هستم و در رقابت با سنگین‌وزن‌ها توانستم موفق شوم و همه از جثه کوچکم متعجب بودند. رقیبان من از سوئیس و نیوزیلند واقعا قوی هستند. نمایندگان مکزیک و نامیبیا هم سنگین‌وزن و عضلانی هستند. زمانی که من در پیست راه می‌رفتم همه متعجب بودند که چگونه با این جثه ریز توانستم آنها را پشت سر بگذارم.»
اما امکانات قایقرانی ایران هم با دیگر کشورهای المپیکی تفاوت‌های بسیاری دارد. ملایی می‌گوید: «به محض اینکه مسابقه تمام می‌شود، مربیان سریع جلیقه‌های یخ را می‌آورند و ورزشکاران به تن می‌کنند تا در این گرمای شدید زودتر ریکاوری شوند. اما مربی من مجبور است حوله را در آب سرد خیس کند و به من بدهد. خیلی‌ها از من می‌پرسند کجا تمرین کرده‌ای، وقتی می‌گویم در پیست هزار متری باورشان نمی‌شود!» در این شرایط باز هم نازنین ملایی مدعی است: «ما پتانسیل این را داریم که جزو نفرات برتر المپیک و جهان باشیم و امیدوارم نتیجه‌ای که من به‌دست آورده‌ام باعث شود مسئولان توجه بیشتری به رویینگ داشته باشند.»
ملایی می‌گوید برنامه‌ریزی‌ کادر فنی و فدراسیون این بوده که او به فینالC  برسد: «در پیست هزار متری تمرین می‌کردم، مسابقات اروپایی و جهانی هم نرفته بودم. نگاه واقع‌بینانه این بود که اگر به فینالC  برسم، اتفاق خوبی است.» اما بعد از صعود مستقیم او به مرحله‌ یک‌چهارم نهایی، مسیر ملایی تغییر کرد و او و مربی‌اش تصمیم گرفتند نیم‌نگاهی هم به دستهAوB داشته باشند. او حالا انگیزه دارد که به فینال هم برسد: «کشورهای دیگر برای مدال طلا آمده‌اند اما من می‌خواهم بهترین باشم و به‌خاطر همین استرس آنچنانی ندارم. تلاش می‌کنم تا بهترین عملکرد خودم را در المپیک داشته باشم.» علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی هم گفت ملایی یک نتیجه تاریخی ثبت کرد: «اینکه از عنوان تاریخی استفاده می‌کنم بی‌دلیل نیست. ما پیش از این رؤیای فینال گروهC را داشتیم اما حالا امیدواریم ملایی به فینالAوB برسد.»
قایقرانان نیوزیلند، آمریکا، انگلیس، اتریش و کانادا رقبای ملایی در مرحله نهایی هستند. قرار بود مسابقات این مرحله چهارشنبه برگزار شود اما به‌خاطر نامساعد بودن هوا، مسابقات به روز پنجشنبه موکول شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید