• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136522
+
-

هاراگیری در افتتاحیه

اخراج کارگردان مراسم، یک روز قبل از آغاز المپیک عجیب‌ترین کار ژاپنی‌ها بود

هاراگیری در افتتاحیه

 آرش نهاوندی- روزنامه نگار

کنتارو کوبایاشی، کمدین بازیگر و کارگردان تئاتر مشهور ژاپنی که در این دوره از برگزاری مسابقات المپیک، کارگردانی برنامه‌های هنری افتتاحیه و اختتامیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را عهده‌دار شده بود، یک روز مانده به مراسم افتتاحیه اخراج شد.
دلیل اخراج او انتشار ویدئویی قدیمی در سال 1998 عنوان شده که در آن کوبایاشی با کشتار یهودیان (هولوکاست) در جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی شوخی می‌کند. او در بخشی از این ویدئو رو به همکار خود می‌کند و ضمن اشاره به عروسک‌های کاغذی به وی می‌گوید: این‌ عروسک‌ها متعلق به همان زمانی هستند که گفته بودی بیاییم هولوکاست‌بازی کنیم. کوبایاشی در پی انتقاد سیکو هاشیموتو، سرپرست المپیک توکیو مبنی بر اینکه در این ویدئوی قدیمی واقعیت‌های تلخ تاریخ به سخره گرفته شده، اخراج شد. کوبایاشی پس از برکناری‌اش در اظهاراتی گفت: سرگرمی نباید به قیمت آزار دیگران تمام شود. متوجه انتخاب اشتباه کلمات خود در گذشته هستم، حرف‌های غلطی بود و از آن پشیمانم. نخست‌وزیر ژاپن نیز اظهارات کوبایاشی در این ویدئوی قدیمی را اهانت‌آمیز و غیرقابل پذیرش توصیف کرده است.
 با کنار گذاشته شدن کنتارو کوبایاشی، تکاپو برای یافتن جانشین او در برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک آغاز شد. چند روز پیش از برکناری کوبایاشی نیز یکی از آهنگسازان مراسم افتتاحیه المپیک به‌دلیل آنکه مشخص شد همکلاسی‌های معلول خود در دوران مدرسه را آزار می‌داده است، ناگزیر به استعفا شده بود.
در ‌ماه مارس سال‌جاری نیز هیروشی ساساکی، مدیر هنری مراسم افتتاحیه المپیک پس از آنکه پیشنهاد حضور نائومی واتانابه- یک کمدین زن فربه ژاپنی - را در مراسم افتتاحیه در هیئت «خوک المپیکی» داده بود، ناگزیر شد از مقام خود استعفا دهد. او بعدا به‌دلیل این اظهاراتش عذرخواهی کرده بود.
یوشیرو موری، رئیس کمیته برگزاری المپیک توکیو نیز به‌دلیل آنکه در سخنانی در جمع خصوصی گفته بود که زنان زیاد حرف می‌زنند و به همین دلیل رودررو شدن با تعداد زیادی از زنان که در هیأت‌رئیسه این کمیته حضور دارند، زمان زیادی می‌برد، با انتقادات زیادی مواجه شد و ناگزیر از مقام خود استعفا داد.
مراسم افتتاحیه این دوره از المپیک بسیار کوتاه و نسبت به ادوار گذشته ساده‌تر بود. پس از 40دقیقه رژه کشورهای شرکت‌کننده در این دور از مسابقات آغاز شد. جان لجند و کیت اوربان، آهنگ آرمانشهری، خاطره‌انگیز و نوستالژیک، «تصور کن»(Imagine)را که در اصل از مشهورترین و به‌یادماندنی‌ترین آهنگ‌های اجرا شده توسط جان لنون، خواننده سابق گروه بیتلز است در بخشی از این مراسم اجرا کردند. این آهنگ در المپیک 2012 لندن نیز اجرا شده بود. نسخه جدیدی از آهنگ «بال‌های پرواز» به خوانندگی «سوزان بویل» آوازه‌خوان خواننده اسکاتلندی نیز در ورزشگاه المپیک پخش شد و پس از پخش این آهنگ به‌طور نمادین کبوترهای زیادی به نماد صلح و دوستی در آسمان ورزشگاه به پرواز درآمدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید