• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13645
+
-

سیگنال‌های تردید در بازار سهام

در پایان مبادلات روز سه‌شنبه، بورس تهران پس از چند روز نزول مداوم، رشد آرام قیمت سهام برخی شرکت‌ها و افزایش نسبی رقم شاخص‌ساز را شاهد بود.

به گزارش همشهری، در آغاز هفته جاری شاخص بورس به مرزهای پایین‌تر از ۹۵هزار واحد نزول کرد اما دیروز این روند اندکی تعدیل شد و شاخص بورس 0.3درصد رشد را تجربه کرد. به باور فعالان بازار سهام اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن یا خروج از برجام ازجمله دلایل نوسان شاخص‌ها در بازار سهام است. تنها ۲۰روز به اعلام تصمیم آمریکا درباره برجام مانده است که این تصمیم احتمالا بر بازارهای مالی و همچنین روی بازار ارز تأثیر خواهد داشت. از زمانی که اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور دستور تک‌نرخی شدن ارز و تثبیت قیمت دلار روی نرخ ۴۲۰۰تومان را اعلام کرد فعالان اقتصادی و بازیگران بورس منتظر تحقق وعده‌های دولت و آشکار شدن ابعاد و نتایج این تصمیم هستند. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، بازار در انتظار آینده است.



سه‌شنبه مثبت شاخص

بورس تهران که در این روزها روندی کاهشی را تجربه کرده دیروز در یک چرخش نسبی شاهد رشد منحنی شاخص کل بود؛ البته با وجود این رشد شاخص هنوز با کانال 95هزار واحد فاصله دارد. نکته نگران‌کننده آن بود که دیروز رشد شاخص در شرایطی به‌دست آمد که عمق بازار اندک بود و ارزش معاملات بورس تهران فقط به ۱۳۷میلیارد تومان رسید. در فرابورس هم رقم دادوستدها در سطح ۲۰۳ میلیارد تومان متوقف ماند.



ریسک‌های جدید بازار

محمود احترامی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به افزایش ریسک‌های بین‌المللی مؤثر بر بازار سهام گفت: رجزخوانی‌های ترامپ برای حمله به سوریه در هفته‌های گذشته دلیل عقب‌نشینی خریداران در بازار سرمایه بود و همین موضوع موجب شد آنها منتظر اتفاقات منطقه بمانند و سپس تصمیم به نحوه فعالیتشان در بازار بگیرند.

او افزود: عوامل منطقه‌ای نیز مزید بر علت شد تا فشار فروش در هفته‌های گذشته افزایش یافته و خریداران در بازار حضورشان را کمرنگ کنند.

به‌گفته او، هم‌اکنون ریسک حمله آمریکا به سوریه و سایه آن از سر بازار برداشته شده است، اما همچنان بازار در شرایط احتیاطی به‌سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسیاری از سهام موجود در بازار سرمایه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با نرخ ارز ارتباط داشته و تغییرات بازار ارز می‌تواند شاخص بازار سرمایه را ملتهب کند، گفت: با التهاب بازار ارز شاهد قرمز و سبز شدن بازار شدیم. اما قطعا آرامش در بازار ارز می‌تواند اسباب ثبات در بازار سرمایه را فراهم کند که با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در روزهای گذشته، گویا این مهم در حال وقوع است و می‌توان انتظار داشت که در سال‌جاری شاهد بازار ارز باثباتی باشیم.



چشم‌انداز بازار مثبت است

اما در مقابل هادی مهری، مدیرعامل کارگزاری مفید، چشم‌انداز بازار سرمایه را با توجه به سیاست‌های اخیر ارزی دولت مثبت ارزیابی کرد. هادی مهری گفت: آینده بازار سرمایه با توجه به شرایط فعلی بازار و محدودیت‌هایی که برای ارز و جلوگیری از قاچاق قائل شده‌اند، وضعیت بهتری خواهد داشت و تا آخر سال نیز اوضاع بهتر می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که با وضعیت ارزی امروز آیا شرکت‌های «صادرات‌محور» دچار مشکل نخواهند شد، گفت: خیر. چون اینها مواد اولیه خود را پیش از این براساس دلار مبادله‌ای می‌گرفتند ولی فروش آنها زیاد بود و حاشیه سود بالایی داشتند؛ بنابراین، در نهایت ممکن است حاشیه سود اینها کاهش پیدا کند و زیاد متضرر نخواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری مفید افزود: قبلا پول‌ها به شکل غیرقانونی خارج می‌شد؛ اما هم‌اکنون که مبادی غیرقانونی محدود و کنترل می‌شود، وضع شرکت‌های داخلی بهتر می‌شود و سودآوری آنها بالا خواهد رفت و در نتیجه وضع بورس هم بهتر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید