• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13639
+
-

بانک مرکزی، طرح عرضه سکه در بورس‌کالا را تأیید‌کرد

دبیر کل بانک مرکزی از رایزنی‌ با سازمان بورس برای عرضه سکه در بورس‌کالا خبرداد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمود احمدی خبر موضوع عرضه سکه در بورس‌کالا را تأیید کرد و گفت: در حال رایزنی‌ با سازمان بورس برای ورود سکه به بورس‌کالا هستیم. به گفته او، با توجه به امکانات و ابزارهای بازارسرمایه، فراهم شدن امکان عرضه اوراق سلف سکه در بورس‌کالا می‌تواند از فرایند فروش انحصاری سکه جلوگیری کند.



فروش 5میلیون سکه

پیش فروش سکه از 2‌ماه پیش در شعب بانک ملی در جریان است. از 2هفته پیش عرضه سکه با سررسیدهای کوتاه‌مدت یک‌ماهه و 3ماهه متوقف شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: فقط ۶۵هزار نفر در حراج سکه بانک مرکزی، مشارکت کرده‌اند که در بین آنها افرادی هستند که ۲۵ هزار قطعه خریده‌اند. حالا محمود احمدی، دبیر‌کل بانک‌مرکزی می‌گوید: در این مدت 5میلیون سکه پیش فروش شده که ظاهرا بخش قابل توجهی یعنی یک میلیون قطعه آن مربوط به فروش در سر رسید یک ماهه است.او با رد شایعه احتمال تحویل ندادن فیزیکی و پرداخت وجه معادل سکه‌های خریداری شده، تأکید کرد: اینگونه نیست و حتما بانک مرکزی نسبت به تعهدی که برای تحویل سکه داده غیراز این عمل نمی‌کند و از سکه عقب نشینی نخواهد کرد.



دلیل توقف حراج سکه

دبیرکل بانک مرکزی درباره علت توقف پیش فروش سکه در سررسیدهای یک و 3ماهه افزود: توان ضرب سکه برای پاسخگویی به تقاضا دلیل توقف آن بوده است. او توضیح داد: چون جلسات حراج در یک نقطه برگزار می‌شود، چند نفر قیمت‌سازی‌ می‌کردند و بعضا سکه‌ها با قیمت بالاتر از بازار فروخته می‌شد. حتی مواردی وجود داشته که بسته ۱۰۰تایی سکه بالاتر از نرخ بازار قیمت خورد و از این‌رو برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، جلسات حراج لغو شد.دبیر کل بانک مرکزی تأکید کرد: با برنامه‌ای که بانک مرکزی دارد و عرضه سکه‌های پیش فروش شده، به‌تدریج قیمت مسکوکات طلا در بازار کاهش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید