• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13641
+
-

حباب قیمت وام مسکن تخلیه شد

تثبیت قیمت وام مسکن در محدوده 60هزار تومان

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران می‌گوید: در ‌ماه‌های گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن حباب نداشته است. او معتقد است بازارهای موازی بر قیمت این اوراق تأثیر‌گذار بوده است. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فروردین امسال در برخی از سر رسیدها به ۵۴ هزار تومان رسید هم‌اکنون نرخ بیشتر سررسیدها در محدوده ۶۰ هزار تومان تثبیت شده‌است.

بهنام محسنی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تحلیل روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس گفت: به‌نظر من تأثیر بازارهای موازی تنها دلیل اصلی نوسان قیمت‌ها در این بازار است، وقتی امکان سرمایه‌گذاری دیگری وجود دارد طبیعی است که علاقه سرمایه‌گذار به یک سمت دیگری حرکت خواهد کرد و این امر بر بازارهای موازی تأثیرگذار است. بازارهای پولی و مالی و مسکن بازارهایی هستند که به‌صورت موازی کار می‌کنند که به‌نظرم این دلیل اصلی است.



قیمت واقعی وام مسکن

 او در پاسخ به این پرسش که در مقاطعی از سال ۱۳۹۶ قیمت وام مسکن تا ۹۷ هزار تومان افزایش یافت، ولی در ابتدای سال ۱۳۹۷ قیمت‌ها تا ۵۵هزار تومان هم پایین آمد، کدام قیمت به واقعیت نزدیک‌تر است؟ گفت: اگر به فرایند کشف قیمت در بازار اعتقاد داشته باشیم در نتیجه می‌پذیریم قیمتی که در بازار کشف می‌شود، قیمتِ درست آن بازار است. نمی‌شود به این شکل اظهارنظر کرد و گفت کدام قیمت درست است. او تأکید کرد: بازار اوراق وام مسکن در ماه‌های اخیر با حباب مواجه نبوده است بلکه تغییر ذائقه و انتظارات سرمایه‌گذاران از وضع اقتصاد ایران است که در تصمیم سرمایه‌گذاران اثرگذار بوده، در نتیجه در یک مقطع ممکن است اوراق وام مسکن با اقبال عمومی مواجه شود و در مقطعی این اقبال به سمت بازاری دیگر حرکت کند.



قدرت خرید وام مسکن

تا پیش از سال ۱۳۹۲ تسهیلات مسکن فقط 7درصد قیمت یک واحد متوسط در تهران را پوشش می‌داد اما هم‌اکنون قدرت خرید این نوع وام به ۴۵ تا ۵۰ درصد رسیده است اما هنوز با میانگین کشورهای توسعه‌یافته فاصله زیادی دارد. بانک مسکن در سال ۱۳۹۴ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم را تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای هر نفر در تهران رساند. پس از آن در ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۵ تسهیلات از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) را برای زوجین به سقف ۱۶۰ میلیون تومان افزایش داد. سود این تسهیلات از ابتدای دولت ۱۴ درصد بود که به‌تدریج به ۹.۵ درصد رسیده است. هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده تا رقم وام به ۲۰۰ میلیون تومان برسد که هنوز در شورای پول و اعتبار تأیید نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید