• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136263
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6kXL
+
-

درد خوزستان را جدی نگرفتند

گلایه نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس از برخورد نمایشی با مشکلات مناطق محروم

بهارستان
درد خوزستان را جدی نگرفتند


 4روز از اعتراضات مردمی برخی شهرهای استان خوزستان می‌گذرد؛ اعتراضاتی که به‌خاطر بحران آب و انتقاد به عدم مدیریت درست آن از سوی مردم شروع شد و حالا اخبار این اعتراضات با اعلام رسمی یک‌کشته در صدر اخبار داخلی کشورقرار گرفته است.
3قوه (مجلس، دولت و قوه‌قضاییه) و حتی رئیس‌جمهور منتخب به ماجرای اعتراضات ورود کرده‌اند اما هنوز خشم و اعتراض خوزستانی‌ها ادامه دارد و هر آنچه از خوزستان و حتی مسئولان آن، این روزها رسانه‌ای می‌شود اعتراض به سوءمدیریت و مشکلات و کاستی‌های منطقه است؛ روندی که مشکلات را در گذر زمان به چالش‌ها و بحران‌های جدی برای زندگی مردم منطقه تبدیل کرده است.
عدم ‌چاره‌جویی دقیقی که نمایندگان معترض به اوضاع استان‌هایشان از کرمان و اصفهان گرفته تا سیستان و خوزستان در نشست دیروز بهارستان از آن به‌عنوان برخوردهای نمایشی در قالب سفرهای استانی مسئولان یاد کردند و هشدار دادند اگر روند مدیریتی از پروژه‌ها و وعده‌های نمایشی به راهکارهای مدیریتی و اقدامات عملیاتی تغییر مسیر ندهد اعتراضات و گلایه‌ها ادامه خواهد داشت.

صحن بهارستان و مجال گلایه نمایندگان
بحث خوزستان و اعتراضات روزهای اخیر مردم به بحران آب در قریب به 11شهر این استان در همان آغاز نشست با نطق پیش از دستور محمدباقر قالیباف در صحن مجلس مطرح شد. اگرچه قالیباف با ابراز امیدواری برای حل کامل مشکلات خوزستان به ماجرای اعتراضات خوزستانی‌ها ورود کرد اما امیدواری او مانع از بروز اعتراض و گلایه نمایندگان استان خوزستان و دیگر استان‌هایی چون اصفهان و کرمان که با بحران بی‌آبی مواجه هستند نشد. مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در قالب تذکر شفاهی از قطعی 17ساعته آب در برخی از مناطق اصفهان گلایه کرد و گفت: در یک هفته ۲۲۷ تانکر به مناطق مختلف استان آبرسانی کرده‌اند، این مطالب را باید چگونه و به چه‌کسی گفت؟ در موردی دیگر شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده سیرجان نیز با بیان اینکه همچنان صدای العطش مردم استان کرمان از بی‌آبی بلند است، گفت: پس از گذشت ۴۰سال از انقلاب هنوز بیش از ۷۰۰روستای استان کرمان با تانکر آبرسانی می‌شود. نباید از نجابت مردم کرمان سوءاستفاده کرد و باید به داد مردم رسید. سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیایی نیز در قالب تذکری بیان کرد: بحران بی‌آبی و خشکسالی داد کشاورزان منطقه سنقر و کلیایی را درآورده است و مردم را به خاک سیاه نشانده است، ستاد بحران به‌صورت فوری خسارات را جبران کند.

نماینده شادگان: قضیه خوزستان شوخی‌بردار نیست
در میان انتقادات ریز و درشت نمایندگان به اوضاع و دشواری‌های حوزه‌های انتخابیه‌شان اما جنس و عمق اعتراضات نمایندگان استان خوزستان متفاوت بود. چنانچه مجید ناصری‌نژاد، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از برگزار نشدن جلسه فوق‌العاده‌ای در مجلس برای حل مشکلات خوزستان گفت که باید یک جایی قصه پرغصه خوزستان خاتمه پیدا کند. از همه مسئولان خاضعانه درخواست دارم که به داد خوزستان برسید. او گفت: توقع ما این بود که رئیس و هیأت‌رئیسه مجلس جلسه اضطراری فوق‌العاده برای خوزستان برگزار کنند، واقعا وضعیت خوزستان خوب نیست.
وی با بیان اینکه انگار گوش شنوایی در مدیریت وزارت نیرو وجود ندارد، به سفر رئیس مجلس به استان خوزستان اشاره و ادامه داد: انتظار ما از آقای قالیباف که در سفر به استان خوزستان قول حل مشکل آب شرب و ساماندهی آب کشاورزی خوزستان را داد، این بود که امروز با تغییر دستور، جلسه‌ای فوق‌العاده برای حل مشکلات اساسی خوزستان تشکیل دهد اما چرا این اتفاق رخ نداد؟ به گزاش ایسنا، وی افزود: مردم به جای کار نمایشی یا وعده حل مشکلات، اقدام اساسی برای حل مشکلاتشان را می‌خواهند.
او تأکید کرد که باید هیأت‌رئیسه مجلس جلسه‌ای فوری برای خوزستان برگزار کند تا همه مسئولان اجرایی در مجلس پاسخگو باشند، قضیه شوخی‌بردار نیست.
ناصری‌نژاد ادامه داد: نخلستان‌های ما در شادگان، آبادان، خرمشهر، اهواز، دشت‌آزادگان، شوش و همه شهرستان‌های خوزستان در حال نابودی هستند. باید یک جایی این قصه پر‌غصه خوزستان خاتمه پیدا کند.وی ادامه داد: روسای قوای سه‌گانه و شورای‌عالی امنیت کشور مشکلات خوزستان را حل کنید. تا کی باید منتظر بحران و مشکلات باشیم که دشمن ورود کند و اغتشاش کند، تازه آن زمان به فکر خوزستان بیفتید. شما حتی از برگزاری جلسه برای خوزستان دریغ کردید. این چه وضعیتی است؟

نماینده آبادان: نسبت به خوزستان بی‌مسئولیتی کرده‌اند
محمد مولوی، نماینده آبادان نیز دیگر عضو مجمع نمایندگان خوزستان بود که در نشست دیروز و حین بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد قطعی برق فرصت نطق پیدا کرد. او با تأکید بر اینکه باید از بی‌مدیریتی و بی‌توجهی حرف زد، ادامه داد: استان‌های جنوب کشور را ببینید، خوزستان در حال نابود شدن است و بی‌برنامگی بیداد می‌کند. نماینده آبادان با بیان اینکه دولت‌های مختلف مشکلی را از این استان حل نکرده بلکه به دردهای آن افزوده‌اند و خوزستان تدبیر جدی می‌خواهد نه وعده‌های بی‌سرانجام ابراز عقیده کرد: ما گرفتار دولت‌های بی‌تدبیر هستیم که چشم خود را بسته‌اند و بر زخم ما نمک پاشیده‌اند. آنها نسبت به خوزستان بی‌مسئولیتی کرده‌اند و باید بترسند که آه و ناله مادران دلشکسته خوزستان و روستاییان آسیب‌دیده دامنشان را بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید