• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136122
+
-

دانش/ خطر جهانی بازگشت زودهنگام به زندگی عادی

در شرایطی که سویه دلتا تقریبا کل جهان را فراگرفته است اما 2کشور انگلیس و سنگاپور نقشه راه متفاوتی را برای خروج از شرایط پاندمی آماده کرده‌اند

بیش از یک‌سال‌ونیم از شروع همه‌گیری کووید-19 می‌گذرد و درحالی‌که آمار بالای واکسیناسیون به‌طور چشمگیری میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید-19 را در برخی از نقاط دنیا کم کرده است اما کشورهای ثروتمند جهان در حال پذیرش زندگی با این بیماری هستند. به گزارش سی‌ان‌ان، البته ممکن است آنها برای زندگی با این ویروس خود را سازگار کنند، اما به نوعی برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی، رویکردهای کاملا متفاوتی برای مقابله با آن دارند. سنگاپور، جزیره‌ای با 5.69میلیون نفر جمعیت و انگلیس در حدود 66میلیون نفر جمعیت، تاکنون تجربه‌های مختلف با نتایج متفاوتی در این همه‌گیری داشته‌اند.
درحالی‌که انگلیس یکی از بالاترین میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-19 را در جهان با آمار 129هزار کشته تا‌کنون دارد، سنگاپور فقط 36مورد مرگ را در این رابطه به ثبت رسانده است. دولت انگلیس به‌دلیل کندی در اجرای اقدامات کنترل همه‌گیری، مانند دستور استفاده از ماسک و قرنطینه، با شروع انتشار ویروس در بهار سال2020، به‌طور گسترده محکوم شد. در مقابل، سنگاپور به محض روبه‌رویی با این بیماری سریعا مرزهای خود را بست، یک برنامه جامع ردیابی تماس را اجرا کرد و در همان اوایل، شرایط قرنطینه را اعمال کرد. اما حالا این دوکشور در حال ترسیم مسیرهای مختلف خروج از همه‌گیری هستند. برنامه‌های آنها احتمالا برای سایر کشورها، یک تجربه مهم تلقی می‌شود.

نقشه راه
در ‌ماه ژوئن، قانون‌گذاران سنگاپور، از نقشه راه این کشور برای خروج از شرایط فعلی به نام «حالت عادی جدید» رونمایی کردند. در این نقشه مشخص است که مقامات سنگاپور به‌دنبال تغییر روش هستند و از نظارت روزانه روی موارد پزشکی تمرکز خود را روی نتایج پزشکی مانند تعداد بیماران، تعداد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و تعداد افرادی که نیاز به اینتوبه دارند، تغییر دادند. در نهایت، آنها امیدوارند که کووید-19 نیز به‌عنوان یک بیماری خفیف‌تر مانند آنفلوآنزا یا آبله مرغان درمان شود. نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون نیز پیش‌بینی کرد  کووید-19 در نهایت به ویروسی تبدیل می‌شود که یاد می‌گیریم با آن زندگی کنیم همانطور که قبلا با آنفلوآنزا زندگی می‌کردیم. جانسون از برنامه‌های خود برای لغو همه محدودیت‌های کرونایی ازجمله اجبار زدن ماسک و قوانین فاصله اجتماعی، در انگلیس از 19جولای خبر داد. وی گفت: موفقیت‌آمیز بودن واکسیناسیون در کشور -که طبق آن 66درصد از افراد بالغ اکنون دو دوز دریافت کرده‌اند- ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری و مرگ را کم کرده است. اما همزمان با برداشتن برخی محدودیت‌ها، روز جمعه تعداد موارد ابتلا به    کووید-19 در انگلیس به 50هزار نفر در یک روز رسید.

اقدام غیراخلاقی
به‌گفته کارشناسان، درحالی‌که نیاز به ایجاد تعادل در اقدامات بهداشت عمومی و اقتصاد بسیار ضروری است اما این دو مورد از یکدیگر جدا نیستند. دیوید ماتچار، استاد دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور می‌گوید: ممکن است به‌نظر برسد که گشایش کسب‌وکارها از نظر اقتصادی کار خوبی است، اما اگر نتیجه نهایی موج دیگری از ابتلا باشد، که به‌نظر من در انگلیس به‌طور منطقی امکان‌پذیر است، در درازمدت ممکن است از نظر اقتصادی نیز اثر منفی بگذارد. به‌گفته ماتچار سنگاپور در تلاش است تا به آرامی و به‌طور پیوسته محدودیت‌ها را رفع کند تا از شلوغی بیمارستان‌ها جلوگیری کند و به نوبه‌خود از شوک‌های اقتصادی ناشی از قرنطینه سفت و سخت جلوگیری کند. کالج امپریال واتسون نسبت به اصرار جانسون برای رفع کامل محدودیت‌های کرونایی در انگلیس طی بیانیه‌ای گفت: به‌نظر شرم‌آور است که انگلیس نمی‌تواند مانند سنگاپور کمی بیشتر صبر کند و در عوض تصمیم دارد روی اثر واکسیناسیون خود که درخشان و مؤثر پیشرفته است، قمار کند. سنگاپور هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه 26مورد جدید کووید-19 دارد و هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی در این کشور تعیین نشده است. اونگ یونگ، وزیر بهداشت سنگاپور در تاریخ 9جولای به بلومبرگ گفته بود که نقشه راه سنگاپور به‌طور قابل توجهی با آنچه ممکن است در انگلیس به یک موج عظیم از کووید تبدیل شود، متفاوت است. وی با بیان اینکه دستیابی به میزان بالای واکسیناسیون و حفظ هر دو روش مهار و کاهش بسیار مهم است، گفت: آنچه می‌خواهیم یک مسیر محتاطانه‌تر برای بازگشت به زندگی عادی است. حدود 40درصد از جمعیت سنگاپور دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند و دولت می‌گوید این کشور در مسیر واکسیناسیون سه‌چهارم کل جمعیت خود تا 9آگوست است.

این خبر را به اشتراک بگذارید