• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136119
+
-

رکوردشکنی تاریخی زبان فارسی در وب

فناوری
رکوردشکنی تاریخی زبان فارسی در وب

گسترش استفاده از اینترنت در کشور و همچنین افزایش تولید محتوا باعث شده تا سهم زبان فارسی در یک رکوردشکنی به میزان بی‌سابقه ۳.۴درصد از محتوای وب برسد.
رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در توییتر خود ضمن اعلام این موضوع گفته که زبان فارسی حالا در جایگاه پنجم در بین زبان‌های موجود در وب قرار گرفته است.
او نوشت: سهم زبان فارسی از محتوای وب به ۳.۴درصد رسید. زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکی و اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت. سهم زبان فارسی در ابتدای سال۲۰۱۴(دی‌ماه ۱۳۹۲) تنها ۰.۸درصد و در جایگاه چهاردهم جهان بود.
این آمار و ارقام براساس گزارشی است که سایت W3Techs که مرجعی معتبر برای تحقیقات سطح وب جهانی به‌حساب می‌آید منتشر کرده است.
استفاده گسترده‌تر مردم ایران از اینترنت نقش مهمی در گسترش زبان فارسی در شبکه جهانی اینترنت داشته است. هر چند اکنون طرحی توسط گروهی از نمایندگان در دست اقدام است که درصورت تصویب می‌تواند به‌صورت بالقوه باعث فیلترینگ همه پلتفرم‌های مشهور جهانی در کشور شود.
ویکی‌پدیای فارسی هم در ‌این زمینه تأثیر مهمی داشته است. محسن سالک که چند سال است به‌عنوان مدیر ارشد، در این دانشنامه فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با همشهری، از ثبت 800هزار مقاله فارسی تا ابتدای خرداد1400 در ویکی‌پدیای فارسی خبر می‌دهد. به‌گفته او «با این تعداد مقاله به زبان فارسی، اکنون در رتبه 19دنیا قرار گرفته‌ایم».
اگرچه ویکی‌پدیای عربی در رتبه 18قرار دارد، اما باید به این نکته توجه شود که جمعیت عرب‌زبان‌های دنیا حدود 300میلیون نفر است. درحالی‌که آخرین آمارها نشان می‌دهد، کل جمعیتی که به زبان فارسی در جهان صحبت می‌کنند، حدود 110میلیون نفر هستند. همچنین تعداد کشورهایی که زبان رسمی آنها عربی است، با کشورهایی که زبان فارسی در آنها به‌عنوان زبان رسمی پذیرفته شده، قابل مقایسه نیست.
این در حالی است که سالک، جایگاه ویکی‌پدیای فارسی در میان رقبای منطقه‌ای مانند ترکیه و دیگر کشورهای ترک‌زبان را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید که در رتبه بهتری قرار داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید