• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136099
+
-

پایان ۱۵سال انتظار برای افتتاح فرودگاه سقز

طبق اعلام مسئولان کردستان، فرودگاه سقز به‌مناسبت عید قربان به‌ بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد

پایان ۱۵سال انتظار برای افتتاح فرودگاه سقز

فرحناز چراغی-خبرنگار

فرودگاه سقز بالاخره پس از چیزی حدود ۱۵سال وعده‌های پی‌درپی و آمدن و رفتن چند دولت، بالاخره قرار است به‌مناسبت عید سعید قربان به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری برسد؛ پروژه‌ای سال۱۳۸۴ و در آغاز دولت نهم کلید خورد و قرار بود درمدت زمان 3سال به مرحله بهره‌برداری برسد. پس از سنندج، سقز دومین نقطه استان کردستان به‌حساب می‌آید که قرار درآن فرودگاه به بهره برداری برسد؛ پروژه‌ای راهبردی نه‌تنها برای اقتصاد سقز و استان کردستان، بلکه شمال‌غرب کشور. برآوردها نشان می‌دهد فرودگاه سقز می‌تواند نقشی محوری در توسعه اقتصادی این منطقه ایفا کند.

فراز و نشیب‌های یک طرح
این پروژه فرودگاهی که قدمتی نزدیک به 15سال دارد، کارعملیاتی آن قرار بود 3ساله به نتیجه برسد و باری از دوش توسعه کردستان بردارد، اما مدت‌ها به‌طول انجامید و طی حدود ۱۱سال از آغاز آن، تنها درحد ۸درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد. توقف چندین باره پروژه فرودگاه سقز سبب شد این پروژه درسال۱۳۹۵ حتی از دستورکار هم خارج شود. این درحالی بود که تلاش‌ها برای احیای پرونده خاک‌خورده این پروژه راهبردی، پس از مدتی آغاز و ساخت فرودگاه سقز از سال ۱۳۹۶ دوباره ازسر گرفته شد.
با توجه به پیگیری‌های انجام شده، پروژه فرودگاه سقز درجمع طرح‌های محوری توسعه‌ زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان کردستان قرار گرفت؛ موضوعی که سبب شد اجرای آن تکانی بخورد و امیدها به نشستن هواپیما بر باند فرودگاه جان تازه‌ای بگیرد. دراین میان یکی از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در طرح توجیهی فرودگاه سقز، دربرگیری و بهره‌مندی مردم شمال و شمال‌غرب  کردستان و شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از آن است. 
کمک به توسعه پایدار استان، نزدیکی به منطقه مرزی بانه و مریوان و... از دیگر دلایل توجیهی و قانع کننده‌ای بود که سبب شد، مسئولان ادامه اجرای این پروژه را جدی‌تر از قبل دنبال کنند.

در آستانه بهره‌برداری
مدیرعامل فرودگاه‌های استان کردستان با اشاره به روند طولانی ساخت فرودگاه سقز، به خبرنگار همشهری می‌گوید: تلاش براین است که این پروژه مهم، در روزهای آینده به مرحله بهره‌برداری آزمایشی برسد.
 امیرعباس نظری‌زاده پیشرفت فیزیکی اجرای این پروژه را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: براساس برنامه‌ریزی‌های‌ صورت گرفته و به احتمال زیاد، فرودگاه سقز اواخر همین‌ماه و به‌مناسبت عیدسعید قربان، به‌عنوان عیدی برای مردم استان و منطقه، به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.
وی که از اعلام آمار و ارقام پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ها خوداری می‌کند، ادامه می‌دهد: گرفتن مجوزهای مختلف پس از بهره‌برداری آزمایشی، بدون شک زمان‌بر است. برهمین اساس اولویت فرودگاه پس از بهره‌برداری آزمایشی گرفتن این مجوزهاست.
نظری‌زاده اظهار می‌کند: پروژه ساخت فرودگاه سقز درسال ۱۳۹۵ به‌عنوان یک پروژه خاتمه یافته، از دستورکار خارج شده بود، اما با تلاش استاندار و مسئولان وقت، دوبار به پروژه اعتبار تزریق شد و هم اکنون با تأمین اعتبارات لازم، پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و پیمانکاران زیادی برای به پایان رساندن آن فعالیت می‌کنند.

مزیت‌های پروژه
وی با بیان اینکه اعتبارات این پروژه از محل اعتبارات استانی و شرکت فرودگاه‌های ناوبری ایران تأمین شده‌است، درباره مشخصات فنی پروژه می‌گوید: پایانه این فرودگاه ۲۳۰۰مترمربع زیربنا دارد. مساحت «اپرون» فرودگاه نیز ۲۵۰۰مترمربع است. این فرودگاه یک «تاکسی‌وی» دارد و طول و عرض باند آن نیز، به‌ترتیب ۲۸۰۰ و ۳۰متر است.
نظری‌زاده ادامه می‌دهد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه، هواپیمای مورد استفاده در فرودگاه سقز ATR درنظر گرفته شده‌است. مدیرعامل فرودگاه‌های کردستان درباره مزیت‌های بهره‌برداری از فرودگاه سقز نیز می‌افزاید: این فرودگاه یکی از طرح‌های کلان و راهبردی در شمال‌غرب کشور و کلید توسعه این منطقه است. وی عنوان می‌کند: امکان سرویس‌دهی حمل‌ونقل هوایی این فرودگاه به شهرستان‌های استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی، ازجمله بانه، مریوان و دیواندره، سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب، نزدیکی به مرز عراق و قابلیت بین‌المللی شدن این فرودگاه و موقعیت راهبردی سقز به‌عنوان پل ارتباطی شمال‌غرب با جنوب‌غرب کشور، از دیگر مزیت‌های بهره‌برداری از فرودگاه سقز در منطقه خواهد بود. نظری‌زاده با بیان اینکه فرودگاه در توسعه زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان در منطقه نیز بی‌تاثیر نیست، می‌افزاید:  همچنین فرودگاه سقز یکی از زیرساخت‌های توسعه پایدار درمناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان در آینده خواهد بود و خود از ویژگی‌های توسعه سریع‌تر به‌شمار می‌رود. 
مدیرعامل فرودگاه‌های کردستان اضافه می‌کند: خارج کردن مناطق شمالی، شمال‌غربی و جنوبی آذربایجان‌غربی از بن‌بست نیز از دیگر مزایای بهره‌برداری از این پروژه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید