• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136074
+
-

بیمارستان شهدای تجریش ملزم به رعایت قانون شد


شهر باید بر مدار انضباط و قانون اداره شود. بی‌نظمی و بی‌قانونی از یک‌سو یعنی عادی‌‌سازی و بر روال انداختن تخلفات به‌ویژه در حوزه شهرسازی و از سوی دیگر یعنی پایمال کردن حقوق شهروندی. موضوعی که روز پنجشنبه درباره بیمارستان شهدای تجریش رقم خورد و برخی رسانه‌ها از آن به‌عنوان ممانعت شهرداری تهران در برابر توسعه ظرفیت درمانی پایتخت یاد کردند. درحالی‌که شهرداری بر چارچوب قانون عمل کرد و سرانجام نیز جلسه‌ای میان دوطرف یعنی شهرداری منطقه یک و رئیس بیمارستان شهدای تجریش برگزار و موضوع تا حدود زیادی حل‌وفصل شد.
به گزارش همشهری، ماجرای بیمارستان شهدای تجریش تهران از این قرار است که مدیران بیمارستان بنا بر ضرورت، تلاش می‌کنند تا ساختمان نیمه‌کاره جدید را تکمیل کنند، اما برای این کار، با وجود بارها تاکید شهرداری، نه‌تنها پروانه ساخت را دریافت نکرده‌اند، بلکه به رعایت پیوست‌های بهره‌برداری لازم به‌ویژه ایجاد ظرفیت پارکینگ‌ موردنیاز و عقب‌نشینی توجهی نشان نداده‌اند. با وجود این، آخر هفته پیش، عملیات تخریب دیوار بیمارستان در تقاطع خیابان دربند و خیابان شهرداری را در دستور کار قرار دادند که با ممانعت مأموران شهرداری مواجه شدند.
رضا جلیلی‌خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش می‌گوید:‌ «با توجه به اینکه در موج پنجم کرونا به سر می‌بریم، ظرفیت‌های بیمارستان کاملا پر شده است و باید پذیرای بیماران بیشتری باشیم. طبق دستور ستاد مقابله با کرونا و استانداری تهران تمام ارگان‌ها باید برای تسریع کار بیمارستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند؛ از این‌رو ما به‌صورت ۲۴ساعته در تلاش بودیم تا بیمارستان را برای پذیرش بیماران بیشتر آماده کنیم؛ چون همین الان هم برای پذیرش بیماران با مشکل تخت مواجه هستیم، اما عوامل شهرداری در زمانی که کارگران مشغول کارهای آماده‌سازی‌ و دیوارسازی بیمارستان بودند تا ظرف چند هفته‌ آینده فضا برای بیماران مبتلا به کرونا را در بخش‌های دیگر آماده کنند، ضمن درگیری، جلوی کار را گرفتند.»
این درحالی است که سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک، درگیری بین دوطرف را رد کرده و می‌گوید: «مسئولان بیمارستان خود را مقید به دریافت پروانه و رعایت حقوق عامه نمی‌دانند و دیوار بیمارستان را در تقاطع خیابان دربند و خیابان شهرداری تخریب و قصد داشتند آن را بازسازی کنند. ماموران ما به همین مسئله ورود کردند و تذکر دادند که وقتی دیوار را خراب می‌کنید، براساس قانون باید در راستای دفاع از حقوق عامه اصلاحیه را رعایت کنید و دوستان نیز توجیه نبودند. با این حال، درگیری در کار نبوده است. با ریاست بیمارستان در پی این اتفاق صحبت کردم و ایشان وقتی توجیه شد که در احداث دیوار باید ابعاد بر و کف رعایت و حقوق عمومی شهر تامین شود، تمکین کردند و خیلی سریع نقشه‌های اصلاحی در آن نقطه بیمارستان که تقاطع دربند و شهرداری است، تهیه و به ناحیه ابلاغ شد و بیمارستان تمکین کرد که حداقل در این نقطه اصلاحیه را رعایت کند و مسئله حل شد.»
با وجود همه اینها بیمارستان شهدای تجریش 3هزارو۵۰۰ واحد کسری پارکینگ دارد و تامین نشدن این تعداد پارکینگ می‌تواند ترافیک این محدوده را بیش از پیش دچار مشکل کند. در این میان، کمیسیون ماده100 نیز در خصوص پرونده ساختمان جدید بیمارستان شهدا، رأی به نفع بیمارستان نداده و تأکید کرده که پارکینگ موردنیاز باید تامین شود. شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه بیمارستان هیچ‌یک از این کارها را انجام نداده است و نه‌تنها اصلاحیه خیابان امیر را انجام نمی‌دهد، بلکه هیچ تصمیمی هم برای تامین پارکینگ ندارد و وقتی بنای جدید راه‌اندازی شود، قطعا مشکلات بسیار پیچیده و خطرناکی را برای منطقه ایجاد می‌کند. مدیریت بیمارستان توجهی ندارد که اضافه کردن هزار تختخواب به این بیمارستان و راه‌اندازی آن می‌تواند کل منطقه یک و شمیران را دچار مشکل کند. این مسئله‌ای که به آن اشاره دارم نافی زحمات کادر درمان نیست، اما باید بپذیریم که ساکنان و مراجعان به منطقه و کسانی که در این گره ترافیکی گرفتار می‌شوند حق و حقوقی دارند. در رأی جدید صادره کمیسیون ماده100 هم جریمه ریالی برای احداث بدون مجوز بیمارستان صادر شده است؛ چراکه اعضای کمیسیون بر این باور بودند که عملا این ساختمان دیگر امکان تخریب ندارد و رأی تخریب عملا غیرقابل اجرا بود؛ در نتیجه رأی بر جریمه دادند، اما به نکته بسیار مهمی در این رأی اشاره شده است و آن اینکه بهره‌برداری از بیمارستان منوط به ساخت و اجرای پارکینگ‌های بیمارستان و رعایت عقب‌نشینی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید