• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136070
+
-

نظارت استانی برای میدان‌داری قضایی

رئیس قوه قضاییه : قصاص هر یک نفر مشکلات بسیاری را برای خانواده او به وجود می‌آورد

قضایی
نظارت استانی برای میدان‌داری قضایی


اولین گام‌های اجرایی رئیس جدید قوه قضاییه در سفر به استان‌های ایلام و قم و صدور دستور رسیدگی به مشکل آب مردم خوزستان سند خورد.  صبح دیروز هیأتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور با دستور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای برای حل مشکل کمبود آب خوزستان عازم این استان شد. مقرر شد هیأت اعزام شده پیگیر راهکار‌های فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شود و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به‌وجود آمدن وضعیت موجود را به رئیس قوه قضاییه گزارش کند.  او در سفر ایلام و در دیدار مردمی از نزدیک در جریان مشکلات قضایی برخی پرونده‌ها قرار گرفت و در همان جلسه به مسئولان قضایی استان دستور و روش حل‌وفصل آنها را ارائه داد.

ایلام، نخستین مقصد رئیس دستگاه قضا 
  محسنی‌اژه‌ای تنها چند روز پس از انتصاب خود به‌عنوان رئیس جدید قوه قضاییه پنجشنبه گذشته به مجتمع‌های قضایی استان ایلام و زندان مرکزی جدید ایلام سرکشی کرد. رئیس قوه قضاییه در این سفر دستوراتی درباره حل‌وفصل مشکلات بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، موضوع قصاص و پرونده‌های کثیرالشاکی صادر کرد. در مهم‌ترین بخش از دستورات صادر شده در این سفر، محسنی‌اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان ایلام از بلاتکلیفی محکومان به قصاص در زندان‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر ولی یا اولیای دم در مرحله اول راضی به صرف‌نظر از قصاص نشدند، نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند. درخصوص محکومان به قصاصی که 4، 5یا 10سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند، چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است. رئیس قوه قضاییه بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تأکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به‌وجود می‌آورد. او در همین دیدار تأکید کرد: باید تا آنجا که امکان دارد، از زندان رفتن آن دسته از افرادی که می‌توان مانع از فرستادن آنها به زندان شد، جلوگیری کرد. محسنی‌اژه‌ای در توضیحات رسانه‌ای خود درباره اقدامات صورت گرفته در این سفر گفت «مقرر شد با همکاری استانداری، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها لیستی از تمامی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولیدی که با مشکلاتی مواجه هستند یا پروژه‌هایی که نیمه‌تمام باقی مانده‌اند، تهیه شود و کارگروه‌هایی انتخاب شود تا با کمک دولت پروژه‌های نیمه‌تمام، تمام شود.» اژه‌ای در ادامه تأکید کرد: درخصوص مواردی که مشکل آنها، مربوط به‌خود قوه قضاییه است، دستور داده شد تا هر چه سریع‌تر مشکلاتشان بررسی شود. درمورد پرونده‌های کثیرالشاکی دستوراتی داده شد تا هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شوند. براساس گزارش میزان، همچنین ۱۱۷میلیارد تومان برای کارهای اولویت‌دار در استان ایلام تخصیص داده شد. 

 مکث
دیدار اژه‌ای با مراجع 


محسنی‌اژه‌ای   دیروز در سفر به قم با آیات عظام مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، نوری‌همدانی، سبحانی، علوی‌گرگانی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه قضا در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی ابراز امیدواری کرد کارآمدی دستگاه قضا با کمک نخبگان حوزه و دانشگاه افزایش یابد. محسنی‌اژه‌ای در دیدار با آیت‌الله سبحانی هم گفت: امروز مردم مسائل نوظهور و پیچیده‌ای دارند که نیازمند اجتهاد مستمر و نظریه فقهی‌ علماست‌. آیت‌الله سبحانی نیز گفت: انتخاب شما «وضع حق موضعه» بود و کسی در این جایگاه قرار گرفت که شایسته آن جایگاه بود. اژه‌ای در دیدار با آیت‌الله علوی‌گرگانی با تأکید بر تداوم تحول برای تعالی دستگاه قضا گفت: اقتدار قوه قضاییه برای خدمت به مردم و استیفای حق و مقابله با کجی‌هاست. آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز گفت: متأسفانه ربا با اسامی مختلفی ازجمله دیرکرد در جامعه وجود دارد و دستگاه قضایی باید با تمام توان در رفع این آسیب تلاش کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید