• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136068
+
-

احیای برجام مطالبه دولت های شرق و غرب


 گمانه‌زنی‌ها تبدیل به واقعیت شد. ایران اعلام کرده که پس از تغییر دولت آماده از سرگیری مذاکرات وین خواهد بود. این ادعای رسانه‌های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک است. البته همه این منابع ناشناش نیستند و سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به یورونیوز گفته که تهران به مقام‌های رسمی اروپا اطلاع داده است که مذاکرات تا اواسط‌ ماه اوت (مرداد) از سر گرفته نخواهد شد. طبق ادعای لیز کاستیو، اتحادیه اروپا نیز به ایران اعلام کرده که «در این میان، پرهیز از هرگونه تشدید و اقداماتی که منجر به تضعیف تلاش‌های گسترده دیپلماتیک ما برای اطمینان از اجرای کامل برجام می‌شود، مهم است». پیش از این رویترز هم به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی این خبر را منتشر کرده بود. درحالی‌که وزارت خارجه نیز در آخرین گزارش 3ماهه برجام تلویحا تأیید کرد که سرنوشت توافق هسته‌ای در دست دولت سیزدهم است و البته رئیس‌جمهور نیز تأکید کرد که فرصت توافق از دولت دوازدهم گرفته شد.
هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش مقامات رسمی نسبت به اخبار منتشرشده درباره ادامه مذاکرات واکنشی نشان نداده‌اند اما نماینده روسیه در وین بر آنها صحه گذاشته است. میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: « اگر وقفه میان مذاکرات، زیادی ادامه یابد، مذاکره‌کنندگان ممکن است عزم خود را از دست بدهند». دیگر مقامات بین‌المللی نیز نسبت به وضعیت توافق هسته‌ای واکنش نشان دادند و برجام یکی از محورهای سخنان آنان بود. سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که این کشور از اجرای برجام استقبال می‌کند و طرف آمریکایی «باید با انجام‌دادن اقدامات ملموس در جهت جلب دوباره اعتماد جامعه جهانی، جدیت نشان دهد».  
 به‌گزارش ایسنا ، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه درباره موضوعات مشترک در عرصه سیاست خارجی، ازجمله ایران، روسیه، چین و لبنان رایزنی کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز که برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن شده در نشست خبری مشترک با جو بایدن، با اشاره به برجام و مذاکرات وین گفت: «ما در زمینه برجام و توافق هسته‌ای ایران فکر می‌کنیم که همه‌‌چیز باید به‌منظور به‌نتیجه‌رسیدن موفقیت‌آمیز [امور] انجام شود. اما فکر می‌کنم بیشتر توپ در زمین ایران است». سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری تأکید کرد که آمریکا به مذاکرات وین ادامه می‌دهد و مسیر دیپلماسی را دنبال می‌کند. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران هم در مصاحبه‌ای گفت: «ما می‌دانیم که ایران در دوران انتقال ریاست‌جمهوری باید تصمیماتی بگیرد اما اگر آنها خواهان توافق برای بازگشت به برجام هستند، این تصمیمات باید هرچه زودتر اتخاذ شود». مالی گفت که ایران تاکنون تحولات هسته‌ای غیرقابل بازگشت نداشته است.
 مذاکرات احیای برجام در حالی به دولت سیزدهم  موکول شده است که پس از پایان دور ششم سیدعباس عراقچی،   رئیس تیم ایران در وین گفته بود که کشورها برای تصمیم‌های آخر به پایتخت‌ها برمی‌گردند. اما اکنون پس از 4هفته وقفه به‌نظر می‌رسد که دولت سیزدهم باید تصمیم‌ها درباره توافق را اجرایی کند. درحالی‌که حسن روحانی،  رئیس‌جمهور گفته که سفره لغو تحریم‌ها آماده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید