• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136057
+
-

زمانی برای رهایی اسب‌ها

زمانی برای رهایی اسب‌ها

فاطمه عباسی

 سایت هواشناسی دمای هوای اصفهان را 43درجه اعلام می‌کند و در میدان نقش‌جهان اسب درشکه از شدت گرما و تشنگی نقش بر زمین می‌شود. یک نفر که از قضا فعال محیط‌زیست هم هست، از این اتفاق فیلم برمی‌دارد و در شبکه‌‌های اجتماعی هشتگ حیوان‌آزاری داغ می‌شود. این اتفاق که روز پنجشنبه افتاد، چندان هم جدید نیست و سال‌های زیادی است که در گرمای تابستان اسب‌های درشکه در این میدان، که در بدترین وضعیت ممکن نگهداری می‌شوند، آسیب می‌بینند و برای اینکه گردشگران دمی لذت درشکه‌سواری را تجربه کنند، این حیوانات بی‌نفس می‌شوند از تشنگی و گرما...
   پویش نجات اسب درشکه با اسامی نظیر «درشکه بدون اسب» یا «ممنوعیت اسب درشکه» در حداقل 25شهر از 4قاره دنیا فعال است. این پویش که در شهرهای بزرگ دنیا از پاریس و پکن تا لندن، نیویورک و دهلی به اجرا درآمده، بیش از 20سال قدمت دارد.  در همه‌جای دنیا حامیان حقوق حیوانات و محیط‌زیست جنگ پایان‌ناپذیری با مظاهر حیوان‌آزاری، از سیرک حیوانات تا باغ وحش، دلفیناریوم و اسب درشکه دارند. علاوه بر این، بنیاد جهانی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات (PETA) در سال‌های گذشته به این مسئله ورود داشته است. در نتیجه تلاش‌های انجام‌شده، شهر بارسلون در اسپانیا استفاده از اسب درشکه را ممنوع کرده و در مونترال کانادا درشکه‌های برقی جایگزین درشکه‌های با اسب شده است.
  هر سال تعدادی از اسب‌ها که نزدیک به 16ساعت در میدان نقش‌جهان بدون سایه‌بان و با زخم‌هایی بر بدن اسیر درشکه‌ها هستند، از بین می‌روند و با اینکه فعالان محیط‌زیست بارها خواستار جمع‌آوری این حیوانات و برقی‌شدن درشکه‌ها شده‌اند، اما هنوز هم بهره‌کشی غیرضروری از این اسب‌ها در روزگار خودرو و ماشین آن‌هم در ملأعام اتفاق می‌افتد. کاش به جای وضع قوانین عجیب برای حیوانات خانگی، فکری به حال این اسب‌ها می‌شد، چرا‌که شهری که مظاهر حیوان‌آزاری در آن به حداقل برسد، جای بهتری برای زیستن خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید