
نوستالژی دیالوگها

فاطمه عباسی
کمتر کسی است که «کلاه قرمزی و پسر خاله» را نشناسد، با «خواهران غریب» اشک توی چشمهایش جمع نشده باشد، با «قصههای مجید» نخندیده باشد، یا «سفر جادویی» پسری را که رفت توی ماشین لباسشویی و از دنیای دیگری سر درآورد به یاد نیاورد. یادآوری فیلمهایی که دنیای کودکیمان را رنگی کرده بودند و حالا بخشی از خاطراتمان را ساختهاند، همیشه جذاب و شیرین است. برای همین هم مدیران شهری و فرهنگی شهر اصفهان که سالهاست مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برعهده دارند، دست به ابتکار جالبی زدهاند و امسال پیش از آغاز این جشنواره، قرار است دیالوگهای خاص فیلمهای مطرح کودک و نوجوان روی ۳۰۰تابلوی تبلیغات شهری اصفهان در خیابانهای مختلف نقش ببندد.
فیلمهایی مثل سفر جادوئی، کلاه قرمزی و پسرخاله، پشت پرده مه، پدرِ آن دیگری، خواهران غریب، جعبه موسیقی، تنهای تنهای تنها، بچههای آسمان، کیسه برنج و قصههای مجید که از آثار معروف جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در دورههای قبلی بودند و تماشاگران زیادی داشتند. مدیران اصفهانی معتقدند که این فیلمها میتوانند مفاهیمی مثل آموختن انسانیت، وقت گذاشتن برای کودکان، پرهیز از خشونت، عذرخواهی کردن، تهمت نزدن، احترام به مادر، فراموش نکردن آرزوها و… را که ازجمله مفاهیم اخلاق شهروندی هستند در قالب دیالوگهای منتخب به افراد یادآوری کنند. حالا که تا جشنواره فیلم کودک زمان زیادی مانده، بد نیست این روزها موقع رفتن به سرکار یا برگشتن از بیرون و عبور کردن از خیابانهای شهر، در کنار این تابلوهای تبلیغاتی برای چند لحظه بایستید و بگذارید کلمات، دیالوگها و تصاویر شما را ببرد به گذشته. همان وقتی که دنیا رنگ بهتری داشت.