• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135916
+
-

معرفی ۸ فیلم برتر که از قلم نویسنده‌های بزرگ الهام گرفته‌‌اند

از قلم نویسنده تا هنرنمایی بازیگران


اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید و از طرفی به خواندن کتاب‌های رمان هم علاقه داشته باشید خوب می‌دانید که اغلب فیلم‌های موفق کار خود را از یک کتاب شروع کرده‌اند. البته برخی از آثار سینمایی موفق شده‌اند خیلی فراتر از منبع اقتباس خود حرکت کنند و به پدیده‌ای کاملا نو و ویژه تبدیل شوند. درهرحال باید دانست که فیلم‌ها و سریال‌های بی‌شماری براساس کتاب‌ها و رمان‌ها و کتب مصور ساخته شده که نمی‌توانید فکرش را کنید. در ادامه می‌خواهیم شما را با ۸سریال برتر آشنا کنیم که نقطه آغاز و منبع شکل‌گیری‌شان یک کتاب یا یک مجموعه کتاب بوده است. ضمن آنکه در آستانه روز پاسداشت قلم قرار داریم و جا دارد یادی هم از نویسندگان این آثار ارزشمند کنیم. شما می‌توانید این فیلم‌ها را از پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و... تماشا کنید.

بیگانه

مینی‌سریال «بیگانه» براساس یکی از کتب مشهور استفن کینگ ساخته شده که پس از آغاز پخش با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد. داستان فیلم درباره یک پرونده قتل است که اتفاقات ماورایی و عجیبی حول آن رخ می‌دهد. در واقع ماجرای مرگ مرموز پسر بچه‌‌ای ۱۱ ساله است که در جنگل‌های جورجیا پیدا شده است. حال، پدر داغدار این پسر بچه، کارگاهی خصوصی را برای برملا شدن راز این جنایت به نام هالی گیبنی استخدام می‌کند. این سریال به خوبی حس تعلیق و ترس و المان‌های جنایی را در هم آمیخته و به خوبی می‌تواند مخاطبان را پای صفحه میخکوب کند. این سریال به کارگردانی اندرو برنستین، جیسون بیتمن و شارلوت ساخته شده و بن مندلسون، جیسون بیتمن، سینتیا اریوو، مارک منکاکا، جولیان نیکلسون، پدی کانسیداین و بیل کمپ ازجمله بازیگران این سریال هستند. کتاب «بیگانه» توسط نشر روزگار در ایران به چاپ رسیده است و نسخه آنلاین هم از کتابفروشی‌های آنلاین در دسترس است.

دفاع از جیکوب

سریال «دفاع از جیکوب» در ژانر معمایی و با اقتباسی از رمانی به همین نام اثر ویلیام لاندی ساخته شده است. داستان در مورد یک وکیل اهل بوستون و خانواده‌اش است که پسرشان درگیر یک پرونده قتل شده است. کتاب و سریال تقریبا هیچ تفاوت چشمگیری ندارند و حس تنش در هر دو مورد به خوبی احساس می‌شود. والدین پسر در این میان کاملا از نظر فکری از یکدیگر جدا می‌شوند؛ یکی به بی‌گناهی پسر خود ایمان کامل دارد و دیگری شروع به زیر سؤال‌بردن مسائل می‌کند. این سریال با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و یکی از دلایل آن، نحوه روایت فوق‌العاده آن است؛ به‌طوری که مخاطب از ابتدا تا انتهای مسیر لبه صندلی خود نشسته و به هیچ وجه نمی‌تواند پایان‌بندی شوک‌برانگیز سریال را حدس بزند. در کنار این موارد، بازیگران مطرح و درخشانی چون کریس ایوانز، جیدن مارتل، میشل داکری، چری جونز و پابلو شرایبر را در خود می‌بیند. کتاب دفاع از جیکوب توسط نشر کوله‌پشتی در ایران ترجمه شده و نسخه آنلاین آن نیز در کتابفروشی‌های آنلاین موجود است.

کشف جادوگران

سریال «کشف جادوگران» به کارگردانی آلیس تروتون در ژانر علمی- تخیلی از روی مجموعه کتاب‌های «کشف جادوگران» اثر دبورا هارکنز ساخته شده است. هارکنز نویسنده‌ای آمریکایی متولد ۱۹۶۵ است که سه‌گانه‌ای به اسم تمام ارواح دارد. این سه‌گانه بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ چاپ شده است و کتاب کشف جادوگران شماره یک آن بوده است. سریال، بازیگران و کارگردانان معروفی ندارد. با این حال برای کسانی که به ژانر فانتزی علاقه دارند، می‌تواند سریال بسیار جالبی باشد. داستان این سریال درباره یک دختر جوان است که از طریق یک کتاب باستانی متوجه می‌شود «جادوگر» است. او پس از آن با یک ومپایر ملاقات می‌کند و مسیر زندگی‌اش به کلی عوض می‌شود. متیو گود، ترزا پالمر، ادوارد بلامل، الکس کینگستون، اوون تیال، والری پتیفورد، عایشه هارت، مالین بوسکا و لوئیز بریلی ازجمله بازیگران سریال‌اند. اگر به فانتزی علاقه‌مند هستید، عاشق هیجان این سریال خواهید شد. ناگفته نماند هیچ‌یک از این کتاب‌ها فعلا به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند.

نگهبانان

هرکجا که بحث بر سر شاهکارهای دنیای کمیک و داستان باشد، «واچمن» نوشته آلن مورد خودنمایی می‌کند؛ کمیکی ۱۲ قسمتی و ماندگار که چه در دنیای کمیک و چه بیرون از دنیای کمیک و بین تمامی داستان‌های فانتزی از شاهکارها و آثار کم‌نظیر قرن به‌حساب می‌آید. این نخستین باری نیست که رمان مصور واچمن مورد اقتباس قرار گرفته است. گرچه سریال جدید نگهبانان موفق شده مسیر و رویکرد خاص خود را پیدا کند و در پیاده‌سازی آن به‌شدت تحسین‌برانگیز عمل کرده است. این سریال داستان فیلم یا رمان را دنبال نمی‌کند و به کلی مسیر خودش را طی می‌کند. خیلی از هواداران در ابتدا فکر می‌کردند سریال مذکور یک تلاش دوباره و تکراری برای اقتباس از این رمان باشد اما حالا می‌بینیم که اکثر منتقدان و مخاطبان این عنوان را تحسین می‌کنند. واچمن یک اثر ابرقهرمانی است که توسط دیمون لیندلوف ساخته شده؛ رجینا کینگ، جرمی آیرونز، تیم بلیک نلسون، یحیی عبدالمتین دوم، دان جانسون، لوئیس گوست جونیور، جین اسمارت، اندرو هاوارد، و سارا ویکرز ازجمله هنرپیشگانی هستند که در این سریال حضور دارند.

دروغ‌های کوچک بزرگ

یکی دیگر از سریال‌هایی که از کتاب‌های مهم معاصر الهام گرفته است سریال «دروغ‌های کوچک بزرگ» است. این سریال به کارگردانی ژان-مارک ولی در کشور آمریکا و در ژانر خانوادگی و اجتماعی ساخته شده است. در این سریال ریس ویترسپون، نیکول کیدمن، شیلین وودلی، الکساندر اسکارشگرد، ادام اسکات، زوئی کراویتز، جیمز توپر و جفری نردلینگ به هنرمندی پرداخته‌اند. لیان موریارتی کتاب «دروغ‌های کوچک بزرگ» را در یک عنوان به اتمام رسانده اما دیوید‌‌ای کلی تاکنون توانسته آن را به دو فصل سریال فوق‌العاده تبدیل کند. تیم بازیگران سریال کم‌نظیر است و سازندگان تغییرات بسیار کوچکی نسبت به منبع اقتباس خود ایجاد کرده‌اند. این سریال چنان مورد استقبال و توجه قرار گرفته که لیان موریارتی برای کمک به ساخت فصل دوم یک رمان کوتاه جدید نوشت. این کتاب توسط نشر میلکان و آموت و چند نشر دیگر ترجمه شده و در بازار کتاب آنلاین ایران هم موجود است. اگر علاقه‌مند به مطالعه این کتاب در کنار تماشای سریال آن هستید پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را حتما بخوانید.

دکستر

کمتر مخاطبی که اهل فیلم و سریال است، با اثر فوق‌العاده و عجیب «دکستر» آشنا نیست. این سریال طی هشت فصل عملکردی خیره‌کننده از خود برجای گذاشت. مایکل سی هال، جنیفر کارپنتر، دیوید زایاس، جولی بنز، لورین ولز، دزموند هرینگتون، جیمز رمار و سی اس لی ازجمله بازیگران این سریال جنایی و فوق‌العاده هستند. ماجرای داستان این فیلم از این قرار است که دکستر در کودکی در جریان یک قتل خونین مادرش را از دست می‌دهد و پلیسی که او را از صحنه جنایت نجات داده سرپرستی او را بر عهده می‌گیرد. ولی تأثیرات روانی اتفاقات کودکی روی او تأثیر گذاشته و حالا که به عضویت پلیس در‌آمده به‌صورت مخفیانه تبدیل به یک قاتل سریالی شده و افرادی که جرم و جنایت می‌کنند اما از قانون فرار می‌کنند را به قتل می‌رساند. ناگفته نماند کتاب «دکستر قاتل خواب‌گرد» نوشته جف لیندزی توسط نشر میلکان و منتشران اندیشه ترجمه شده و نسخه آنلاین آن نیز موجود است.

چیزهای تیز

سریال روان‌شناختی «چیزهای تیز» داستان خود را از رمانی به همین نام نوشته گیلین فلین گرفته است. ابتدا قرار بود نسخه سینمایی از این کتاب تهیه شود اما در نهایت به‌دلیل اینکه به زمان زیادی برای پرورش شخصیت‌ها و ترسیم مسیر پر پیچ و خم داستان نیاز بود، تصمیم گرفته شد تا این داستان تبدیل به سریالی تلویزیونی شود. در این فیلم یک خبرنگار جنایی که به الکل اعتیاد دارد پس از بازگشت از بیمارستان روانی به خانه کودکی خود می‌رود تا موضوع قتل دو دختر جوان را بررسی کند. آنچه این سریال را جذاب و گیرا می‌کرد، حس تعلیق جنایی و معمولی آن نبود بلکه درگیری و حالات درونی این خبرنگار بسیار عالی کار شده بود. سریال چیزهای تیز به کارگردانی ژان-مارک ولی، جوایز مهم و تأثیرگذاری چون گلدن گلوب را به‌دست آورده است. ایمی آدامز، الیزا اسکانلن، پاتریشا کلارکسون، کریس مسینا، الیزابت پرکینز، سوفیا لیلیس، مت کریون، تیلر جان اسمیت و مدیسون دونپورت جزو بازیگران اصلی این سریال هستند. این کتاب توسط نشر چترنگ و چندین نشر دیگر در ایران ترجمه شده و نسخه آنلاین آن نیز در دسترس است.

سرگذشت ندیمه

سریال «سرگذشت ندیمه»، اقتباسی درخشان از رمان معروف مارگارت آتوود است. او یکی از برترین نویسندگان عصر حاضر محسوب می‌شود و مردم کانادا هم علاقه فوق‌العاده‌ای به او و آثارش دارند. داستان کتاب و سریال در مورد یک دنیای «ویران‌شهر» است که در آن تنها برخی از زنان می‌توانند صاحب بچه شوند و حال این زنان مجبور هستند ندیمه زنانی شوند که نمی‌توانند بچه‌دار شوند. این فیلم داستان ایالات‌متحده آمریکا را در شرایطی روایت می‌کند که دولت دموکراتیک با یک کودتا ساقط شده و حکومتی توتالیتر روی کار آمده و «حقوق بشر» را به‌طورکلی و «حقوق زنان» را به‌طور خاص نقض می‌کنند. نویسنده مفاهیم اصلی سرگذشت ندیمه را «قدرت، کنترل و حقوق اولیه انسانی» معرفی کرده و سریال هم بیشتر براساس کتاب اول نوشته شده است. گرچه نویسنده اخیرا دنباله‌ای بر «سرگذشت ندیمه» منتشر کرده است. اگر با این توضیحات علاقه‌مند به خواندن این کتاب شدید می‌توانید ترجمه این اثر را از نشر ققنوس و چند نشر دیگر تهیه کنید. البته نسخه آنلاین آن نیز موجود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید