• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135897
+
-

سرآشپز این هفته پیشنهادهای خوشمزه‌ای برای شما دارد

طعمی تازه با تلفیق مزه‌ها

طعمی تازه با تلفیق مزه‌ها

سحر  غفوری

آشپزی از آن دسته فعالیت‌های دلچسبی است که سن و سال نمی‌شناسد و می‌تواند تا همیشه همراهتان باشد. اگر سال‌ها درگیر این حرفه باشید، رفته‌رفته فوت‌و‌فن‌ها دست‌تان می‌آید و یک حرفه‌ای و کاربلد در این هنر می‌شوید. آشپز این هفته، ۵۵سال دارد و چندین سال است که برای خود و اعضای خانواده‌اش، دست به پخت نان، کیک و برخی شیرینی‌های خانگی زده است. از آنجا که فضای مجازی، تنور داغ اشتراک تجربیات و مهارت‌هاست، به فکر راه‌اندازی صفحه‌‌ای در فضای مجازی افتاد تا دیگران را نیز در فعالیت‌های خلاقانه خود، سهیم کند. «اعظم رضایانی» در صفحه خود، دستور پخت انواع نان، کیک و دسر را برای استفاده دیگران قرار داده است و تجربیات خود را با دوستداران و همراهان خود به اشتراک می‌گذارد. با ما همراه باشید تا چند دستور غذایی خوشمزه و متنوع را با هم مرور کنیم.

نان پنبه‌‌ای

 نان پنبه‌ای یکی از نان‌های محبوب و خوشمزه است که بافتی نرم و لطیفی دارد و به همین دلیل با این نام معروف شده است. شما می‌توانید این نان را به آسانی در خانه برای صبحانه و عصرانه خود درست کنید. البته نوع زنجبیلی این نان طرفدار‌های خاص خودش را دارد. گرچه زنجبیل خاصیت‌های فراوانی دارد اما اگر تمایل ندارید در این فصل گرم از نوع زنجبیلی استفاده کنید، پیشنهاد ما، نان پنبه ساده است.

مواد لازم
  آرد نان فانتزی: ۲۵۰ گرم
  شکر: ۶ قاشق غذاخوری
  خمیرمایه فوری: یک قاشق سوپ‌خوری
  تخم‌مرغ: ۲ عدد
  شیر ولرم: یک لیوان سرخالی
  کره گیاهی: ۸۰ گرم
  نمک: به مقدار کم
مواد لازم برای رومال:
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر: یک قاشق

طرز تهیه
ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط کرده و بعد از ۳بار الک کردن، آن را به مواد مایع افزوده و به‌مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. اکنون باید ترکیب مواد خشک و مایع را به‌مدت یک‌ساعت‌و‌نیم در دمای محیط گرم نگه داشته و پس از ور آمدن خمیر (چاق شدن خمیر) و هواگیری کردن، آن را به گلوله‌های کوچک تقسیم کرده و در ظرف مناسب بچینید. دوباره برای ورآمدن بیشتر خمیر (چاق شدن) به‌مدت ۲۰دقیقه دیگر به آن زمان بدهید. در آخر، با زرده تخم‌مرغ و شیر (سفیده تخم مرغ را می‌توانید به مواد خمیرتان اضافه کنید) خمیر را رومال کرده و در دمای ۱۸۰درجه به‌مدت ۳۰دقیقه  در فر قرار دهید.
نکته: قابل‌ذکر است در تمامی موارد پخت نان و کیک حتما فر را از ۲۰‌دقیقه قبل از استفاده، گرم کنید تا مغز نان و کیک به خوبی بپزد.

پیتزای طرح‌دار

پیتزا یکی از انواع غذا‌های خوشمزه و لذیذ است که در بین همه رده‌های سنی طرفداران زیادی دارد. پیتزا را می‌توانید در خانه درست کرده و با تزئین و سلیقه شخصی آن را سرو کنید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت و با ایده‌های جالب پیتزای خانگی را دیزاین کرده و به سفره غذایی‌تان تنوع بدهید.

طرز تهیه
برای تهیه خمیر پیتزا، ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط کرده و ۳بار الک کنید. بعد به مواد مایع خمیر افزوده و ۸ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید و بعد در دمای محیط به‌مدت یک‌ساعت کنار بگذارید تا خمیر به خوبی عمل (وَر) بیاید. سپس ۲قسمت خمیر را برای خمیر پیتزا درنظر گرفته و یک قسمت باقیمانده را برای تزئین روی مواد کنار بگذارید. بعد از آن با وردنه خمیر را روی کاغذ روغنی به اندازه سینی فر باز کنید. سپس خمیر را به سینی انتقال داده و از مواد فیلینگ پخته و خنک شده روی خمیر مورد‌نظر بریزید. آنگاه برای شکل‌دهی خمیر روی مواد، با غلطک برش خمیر، طرح ضربدری را روی خمیر ایجاد کرده و بعد روی مواد فیلینگ پهن کنید. دقت کنید برای اینکه مواد فیلینگ از کناره خمیر بیرون نزند، با فشار انگشت لبه‌های آن را به خمیر زیرین چسبانده و با زرده تخم‌مرغ (سفیده تخم‌مرغ را می‌توانید به مواد خمیرتان اضافه کنید) و یک قاشق شیر، رومال کنید. اکنون که پیتزا برای طبخ آماده است آن را به‌مدت یک ساعت در فر و دمای ۱۸۰درجه قرار دهید تا بپزد. ناگفته نماند درصورتی‌که مواد فیلینگ به خوبی پخته شده باشد زمان کمتری برای پخت پیتزا لازم است. دقت داشته باشید قبل از آنکه پیتزا را داخل فر بگذارید، فر حداقل از ۲۰دقیقه قبل گرم شده باشد.

چیزکیک یخچالی شکلاتی

اگه هوس شکلات کردید، این چیز‌کیک شکلاتی یخچالی پیشنهاد ما به شماست. خبر خوب اینکه در این فصل گرم، لازم نیست برای این چیز‌کیک آشپزخانه را با روشن کردن فر گرم کنید. زیرا این چیز کیک با پایه بیسکوئیت‌های ساده تهیه می‌شود. پس هیچ جای نگرانی نیست و حتی اگر تجربه کمی در آشپزی دارید، از پس این دستور تهیه ساده برمی‌آیید. پس دست به‌کار شوید و با تلفیق مزه‌ها، طعم تازه‌ای را تجربه کنید.

مواد لازم
  بیسکوئیت پتی‌بور: ۲۵۰ گرم
  کره آب شده: ۸۰ گرم
مواد گاناش:
  خامه صبحانه: ۲۵۰ گرم
  پودر ژلاتین: یک قاشق مرباخوری
  کره: ۵۰گرم
  شکلات: ۱۰۰ گرم (بنا به ذائقه تلخ یا شیرین)

طرز تهیه
بیسکوئیت را خرد و با کره آب شده کاملا مخلوط کرده و در قالب کمربندی کیک بریزید. سپس با فشار قاشق یا ته لیوان به هم فشرده و صاف کنید. برای اینکه به‌طور کامل تثبیت شده و قوام پیدا کند داخل یخچال قرار دهید. در این فاصله خامه را روی حرارت ملایم گذاشته و قبل از جوش آمدن، شکلات خرد ، شکر، کره و پودر‌ژلاتین را به آن اضافه کنید. البته پودر‌ژلاتین را به همراه یک قاشق چایخوری شکر و کمی شیر به روش بن‌ماری حل کرده و در انتها به مواد بیفزایید. به یاد داشته باشید افزودن کره باعث
براق شدن گاناش می‌شود. سپس حرارت را خاموش کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شده و به خوبی با هم مخلوط شود. اکنون باید مواد تهیه شده را روی بیسکوئیت‌ها ریخته و به‌مدت ۴ساعت در یخچال قرار دهید تا قوام پیدا کند. حالا چیزکیک شکلاتی آماده است و درصورت تمایل می‌توانید با خامه، ترافل یا میوه‌های فصل تزئین کنید.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید