• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135896
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ گروه اسرارآمیز بندیکت


چند کودک بی‌سرپرست و باهوش توسط یک فرد خیر دور هم جمع شده و عضو گروهی می‌شوند که قرار است یک ماموریت مخفی را پیش ببرند. این خلاصه سریال «گروه اسرارآمیز بندیکت» است؛ مجموعه‌ای آمریکایی محصول سال 2021کمپانی دیزنی که با اقتباسی از رمانی به همین نام، اثر ترنتون لی استوارت ساخته شده است. این سریال کمدی، خانوادگی و ماجراجویی، کاری از گرگ بیمن است و در آن بازیگرانی چون تونی هیل، کریستین شال، مامه یا بوئافو، رایان هرست، سث بنی‌کار و سارا چائوردی ایفای نقش کرده‌اند. قسمت نخست این سریال جذاب به تازگی منتشر شده و اگر می‌خواهید آن را به‌صورت دوبله یا با زیرنویس فارسی تماشا کنید، فیلیمو این امکان را در اختیارتان قرار داده است.

پرستاران جدید

خاطرتان هست خیلی سال پیش یک‌سریال استرالیایی با نام «پرستاران» از شبکه یک پخش می‌شد؟ همان سریال طولانی و جذابی را می‌گوییم که حول محور تری سالیوان، سرپرستار مهربان و همکاران دوست‌داشتنی‌اش می‌گشت. البته نام آن سریال «همه قدیسان» بود که در تلویزیون ما با عنوان پرستاران پخش می‌شد. همه اینها را گفتیم که بگوییم حالا کانادا یک‌سریال جذاب در محیط بیمارستان ساخته که نام این یکی واقعا پرستاران است. این سریال داستان 5پرستار جوان را به تصویر می‌کشد که در بیمارستان سنت‌ماری فعالیت دارند و زندگی‌شان را وقف رسیدگی به بیماران کرده‌اند. فصل نخست این سریال اجتماعی منتشر شده و از طریق پلتفرم‌های ایرانی قابل مشاهده است. کلی میکین و وینفرید جانگ به‌طور مشترک کارگردانی این سریال را برعهده دارند.

تابستان بی‌رحم

یکی از جدیدترین سریال‌های حال حاضر دنیا، سریال «تابستان بی‌رحم» است؛ سریالی رازآلود و پر از تعلیق که نظر منتقدان را حسابی به خودش جلب کرده است. این سریال که فصل نخست آن در حال پخش است و تاکنون 10 قسمت آن منتشر شده، روایت زندگی دو دختر به نام‌های کیت و جانت است. ماجرای این سریال 2021 که موفق شده رتبه 5/7 را از سایت معتبر IMDB کسب کند، از جایی شروع می‌شود که در دهه 1990، کیت در یک شهر کوچک در تگزاس بدون هیچ رد و نشانی ربوده می‌شود و جانت تلاش می‌کند تا جای او را بگیرد. این سریال که می‌توانید آن را از طریق پلتفرم‌های ایرانی مانند «نماوا» مشاهده کنید، در 3 مقطع تاریخی مشابه در سه تابستان پشت سر هم روایت می‌شود.

روان‌درمانی

موضوع روان‌درمانی و روانکاوی چند سالی است که مطرح شده و در دنیای روانشناسی، طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. اگر این موضوع، مورد علاقه شما هم هست، می‌توانید با خواندن کتاب «روان‌درمانی اگزیستانسیال» اروین دیالوم، اطلاعات‌تان را در این حوزه بیشتر کنید. اروین یالوم هم معرف حضورتان هست؟ نویسنده کتاب معروف «وقتی نیچه گریست»، در این کتاب به‌نظریه اگزیستانسیال پرداخته و می‌گوید ریشه تمام ترس‌های ما در مفاهیمی چون تنهایی، پوچی، مرگ و... قرار دارد. با مطالعه این کتاب بدون اینکه هیچ مبلغی هزینه کنید، می‌توانید چند ساعتی را با یک روان‌درمانگر خوب سپری کنید و اوضاع روحی‌تان را بهبود ببخشید. سبک ساده و روان که عاری از اصطلاحات تخصصی است باعث شده تا این کتاب برای همه خواننده‌ها قابل فهم باشد.

فقط انجامش بده

برایان تریسی برای همه ما با کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» شناخته می‌شود؛ نویسنده کتاب‌های موفقیت و خودیاری که به‌تازگی کتاب دیگری در این حوزه منتشر کرده است. کتاب «فقط ساکت‌شو و انجامش بده» جدیدترین اثر این نویسنده است که در آن پاسخ به یک سؤال اساسی داده شده: «چرا بعضی از مردم موفق‌تر از دیگرانند؟» در این کتاب نویسنده یک روش ساده و عملی 7قسمتی را به اشتراک گذاشته و ادعا می‌کند با این 7گام می‌توان طی چند‌ماه یا چند سال آینده به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد که حتی بیشتر از موفقیت‌هایی است که بیشتر مردم در تمام مدت عمرشان به‌دست آورده‌اند! این کتاب را نشرهای مختلفی در ایران ترجمه و چاپ کرده‌اند؛ ازجمله نشر آرون، نفیر، مهرگان قلم و... .

تختخواب دیگران

«تختخواب دیگران» عنوان یک کتاب ایرانی نوشته آیدا مرادی آهنی است که درباره سفر و معنا و مفهوم آن نوشته شده است. یعنی نویسنده در این کتاب هم از سفرهای خودش به نقاط مختلف جهان نوشته و هم اساسا درباره مفهوم سفر، موقعیت انسان به‌عنوان مسافر و تاملات و احساساتی که با سفر گره خورده صحبت کرده است. در بخشی از این کتاب که آن را نشر «کتاب سده» منتشر کرده، می‌خوانیم: «ما در عمق شهرهای غریب، پی شهر خودمان می‌گردیم. دنبال نشانه‌ای آشنا که هم به آن شهر نزدیک شویم و هم خود را به آن نزدیک کنیم. مانند یافتن تفاهمی با غریبه‌ای دوست‌داشتنی». این کتاب 384صفحه‌ای ابتدای خرداد‌ماه همین امسال منتشر شده و به همین دلیل از تازه‌های نشر به‌حساب می‌آید.

یک تجربه متفاوت

اگر در دنیای موسیقی به‌دنبال یک تجربه متفاوت می‌گردید، آلبوم «لوت» را گوش کنید. آلبومی با آهنگسازی محمد نیک و در ژانر موسیقی تلفیقی که به‌عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی همین چند روز پیش منتشر شده است. در تعریف این آلبوم که در واقع تلفیقی از نواهای آشنای ایران زمین و سازهای ایرانی با موسیقی مدرن امروز و روایت جدید است، آمده: «آلبوم لوت حاصل سال‌ها تحقیق و آزمون و خطا پیرامون موسیقی مفهومی است. این اثر موسیقایی همانند کویر لوت مجموعه‌ای است ساده و در عین حال سراسر رمز و راز همانند ستارگان در شب کویر. که این قطعات تک تک به‌صورت حساب شده‌ای کنار هم چیدمان شده‌اند تا تجربه‌ای نو همراه با هیجانی درونی به شنونده القا کنند».

موسیقی نواحی

این هم یک خبر خوش برای علاقه‌مندان به موسیقی‌های محلی. در ماهی که به آخرین روزهایش رسیده‌ایم، آلبومی با عنوان «دلبرانه» منتشر شد که شامل اجرای چند قطعه موسیقایی از موسیقی نواحی مختلف ایران است و شنیدن آن به‌خصوص در این روزها حال همه‌مان را خوب خواهد کرد. این اثر زیبا که کاری از مسعود نکویی است، به‌گفته خالقش از هم آورد «کماج»، «لیل لیل»، «مشکوله»، «یه پول خروس»، «شهر خالی»، «سردار گل‌محمد» و «سراومد زمستون» جان گرفته است. شنیدن تمام قطعات این آلبوم تازه که هدفش بازتاب فرهنگ شفاهی ایران به مخاطبان است، کمتر از یک ربع وقت شما را خواهد گرفت، اما بدون شک حال‌تان را به وسعت پهناوری این آب و خاک خوب خواهد کرد.

ماه پشت ابر

در این روزهای کرونایی که بازار موسیقی کشورمان از رونق افتاده، خبر انتشار آلبوم‌های تازه می‌تواند یک خبر خوش به‌حساب بیاید و جانی دوباره به دنیای موسیقی تزریق کند. یکی از خبرهای خوشی که در هفته گذشته شنیدیم، خبر انتشار جدیدترین اثر گروه موسیقی «قمر» با عنوان «ماه پشت ابر» بود؛ کاری متشکل از 5تصنیف با صدای سالار عقیلی و مصطفی جلالی‌پور که گفته می‌شود روند ضبط و تولیدش در سال‌های 96تا 98انجام شده، اما به‌دلیل همه‌گیری کرونا، انتشار آن به تعویق افتاد و سر از سال 1400درآورد. در این آلبوم سالار عقیلی قطعه‌های «هوای آفتاب»، «یار و دیار»، «وطن» و «از جان و از دل» را خوانده و قطعه «امان ز هجر» با صدای مصطفی جلالی‌پور منتشر شده است.

«پارکور» دیجیتال!

اگر به بازی‌های سبک «Runner (دونده)» علاقه‌مند هستید، حتما بازی «وکتور» برایتان جذاب خواهد بود. این بازی که در واقع از ورزش «پارکور» الهام گرفته، شخصیتی ورزشکار دارد که باید با پرش از روی موانع، حرکاتی مشابه حرکات پارکوربازان حرفه‌ای انجام دهد. در این بین شما به‌عنوان کاربر باید به شخصیت داخل بازی کمک کنید تا بدون برخورد با موانع پرتعداد بازی، مرحله‌اش را با موفقیت پشت سر بگذارد و به مرحله بعدی برود. در نسخه نخست این بازی، 20چالش وجود دارد که اگر خوش‌تان آمد، می‌توانید آن را به نسخه دوم با قابلیت 40چالش برسانید. ناگفته پیداست که نسخه دوم جذابیت‌های بیشتری نسبت به نسخه اول دارد، اما خب رسیدن به این نسخه بدون پشت سر گذاشتن چالش‌های نسخه اول امکانپذیر نیست.

یک بازی ایرانی

تا به حال تجربه بازی ایرانی نداشته‌اید؟ اگر جواب‌تان منفی است توصیه می‌کنیم حتما بازی «1:011» را روی گوشی همراه‌تان نصب کنید. این بازی داستان دختری است که از افراط‌گرایی‌های مردم شهرش خسته شده و قصد دارد به سرزمین دیگری برود. اما در راه رسیدن به این سرزمین با چالش‌ها و خطرات مختلفی روبه‌رو می‌شود که داستان اصلی بازی را می‌سازد. دختر داستان ما نامش «روشان» است و در ابتدای داستان متوجه می‌شوید که به‌دست مردمان سرزمین خودش نابینا شده است. حالا یک شمشیر در اختیار روشان و شما قرار دارد که با استفاده از آن باید از پس موجودات عجیب و غریب سر راه بربیایید. این بازی اکشن با نظر بیش از 3هزار و 500نفر، رتبه 4.1را از آن خود کرده است.

بازی ترسناک 

همه‌‌چیز از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی داستان تصادف می‌کند و مجبور می‌شود شب را در عمارتی متروکه بماند؛ عمارتی که در دل خودش خاطراتی پنهان کرده که برای کشف آنها باید به سراغ دست‌نوشته‌های پخش شده در کل عمارت برود. این موضوع بازی ترسناک «شب سفید» یا «عمارت جن‌زده» است؛ بازی‌ای در سبک اشاره و کلیک که از 3رنگ مشکی، سفید و قرمز تشکیل شده است. شما به‌عنوان کاربر بازی باید سعی کنید با دنبال کردن رنگ سفید که در واقع راهنمای بازی به‌حساب می‌آید، از بین اتاق‌های تاریک گذر کرده و دست‌نوشته‌های پنهان شده در جای جای عمارت را پیدا کنید. تنها با پیدا کردن این دست‌نوشته‌هاست که مسافر این عمارت متروکه می‌تواند از دست هیولاهای عمارت جان سالم به در ببرد.

محافظ همسر هیتمن

مایکل برایس، یک محافظ موفق و کاربلد است که در اثر مرگ یکی از مشتریانش، شهرت و اعتبارش را از دست می‌دهد و برای برگرداندن آن باید با یکی از دشمنانش به نام «هیتمن» همکاری کند. این موضوع فیلم «محافظ هیتمن» است که حالا قسمت بعدی این فیلم به بازار آمده است. فیلم جدید که نامش «محافظ همسر هیتمن» است، اتفاقات 4سال بعد از فیلم اول را به تصویر می‌کشد و این بار بادیگارد داستان باید محافظ سونیا، همسر هیتمن باشد. فقط یک نگاه به نام بازیگران این فیلم به کارگردانی پاتریک هیوز کافی است تا تماشای این فیلم را در برنامه‌تان قرار بدهید. رایان رینولدز، سلما هایک، ساموئل ال‌جکسون، گری اولدمن، مورگان فریمن، آنتونیو باندراس و...، بازیگران این فیلم هالیوودی هستند.

جنگ فردا

اگر همزمان هم فیلم‌های علمی- تخیلی را دوست دارید، هم فیلم‌های اکشن و ماجراجویی، فیلم «جنگ فردا» بهترین گزینه برای شما به‌حساب می‌آید. موضوع این فیلم که محصول همین امسال آمریکاست، از این قرار است: با از راه رسیدن گروهی از سربازان از سال 2051به زمان حال، مردم زمین متوجه می‌شوند که طی 30 سال آینده، با گونه‌ای بسیار خطرناک از بیگانگان روبه‌رو خواهند شد. حالا تنها راه شکست و نابودی بیگانگان این است که سربازان و انسان‌هایی از زمان حال را به آینده بفرستند! کل فیلم درباره مردی در زمان حال است که برای جنگ آینده آماده می‌شود و سرنوشت بشریت در دستان اوست! کریس مک کی این فیلم را کارگردانی کرده و کریس پرت نقش اول آن را برعهده دارد.

خلق چیزی فوق‌العاده

بعد از معرفی 2فیلم اکشن، بد نیست یک فیلم رمانتیک و خانوادگی هم داشته باشیم. فیلم «خلق چیزی فوق‌العاده» این عاشقانه آرام است که کشور کانادا آن را همین امسال ساخته است. کارگردان این فیلم رابرت لیبرمن است و اگر می‌خواهید درباره موضوع این فیلم بدانید، باید بگوییم که این فیلم درباره دختری به نام «ابی» است که مجری طرح بازسازی رستوران‌ها به‌حساب می‌آید و هنگام کار روی تبدیل یک غذاخوری به رستوران، با تام که صاحب رستوران است آشنا می‌شود و از اینجا به بعد داستان این فیلم شکل می‌گیرد. ارین کیهیل، جسی هاچ، فرانچسکا بیانچی، تانجا دیکسون وارن، میلا بورساک و اسکات بلیس بازیگران این فیلم عاشقانه هستند؛ فیلمی که در سایت IMDB، رتبه 9/6  را به‌دست آورده است.

من، شماره سه

قهرمان داستان «من، شماره سه» یک انسان متفاوت است؛ پسری که ساکن یک تیمارستان است و نمی‌تواند حرف بزند، اما راهی منحصر به‌فرد برای ارتباط گرفتن با اطرافیان و دنیای پیرامونش دارد؛ نقاشی. این رمان که دومین تجربه داستان‌نویسی عطیه عطارزاده است، در یک آسایشگاه روانی و در دهه 50اتفاق می‌افتد و قهرمان داستان که اوضاع کاملا متفاوتی دارد، دنیا را از زاویه دید خودش برایمان روایت می‌کند. عطارزاده که پیش از این او را با رمان «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» شناخته‌ایم، در این کتاب از زبان پسری که او را «شماره سه» صدا می‌زنند، قصه 5سال آخر حضورش در آسایشگاه را روایت می‌کند. این کتاب سال گذشته توسط نشر «چشمه» منتشر شد و این روزها از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان قابل مطالعه است.

زندگی خصوصی سرآشپز

یکی از تازه‌ترین رمان‌های ترجمه شده، رمان «زندگی خصوصی یک سرآشپز» است؛ رمانی که داغ‌داغ در خردادماه همین امسال توسط مهسا ملک مرزبان ترجمه شده و آن را نشر «کراسه» منتشر کرده است. این رمان که در واقع یک داستان واقعی است، داستان زندگی نورا افرون، نویسنده کتاب است که آن را براساس ازدواج و جدایی‌اش نوشته است. اگر فیلم «سوز دل» با بازی مریل استریپ و جک نیکلسون را دیده‌اید، باید بگوییم که این فیلم با اقتباس از همین کتاب ساخته شده است. در بخشی از معرفی کتاب می‌خوانیم: «راشل سامستات ،نویسنده و مجری کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی آشپزی، هفت‌ماهه باردار است که می‌فهمد همسرش عاشق شده، آن هم عاشق زنی گردن دراز با دماغ عقابی و به لاغری نی‌قلیان!»

زنبوردار حلب

«نوری» و «افرا» نام قهرمان‌های کتاب «زنبوردار حلب» است؛ زوجی که همراه فرزندشان «سامی» در حلب سوریه زندگی می‌کنند. نوری زنبوردار است و افرا یک هنرمند. همه‌‌چیز برای قهرمان‌های داستان خوب پیش می‌رفت تا اینکه سوریه درگیر جنگ داخلی می‌شود؛ جنگی که با یک انفجار هم فرزندشان را می‌گیرد، هم بینایی چشمان افرا را. حالا این زوج باید جان‌شان را بردارند و خودشان را از طریق ترکیه و یونان، به انگلیس برسانند. این کتاب را «کریستی لفتری» نوشته و برای آن جایزه «اسپن وردز» را دریافت کرده است. کتابی که تاکنون آن را چند انتشارات منتشر کرده، در برنامه‌های کتابخوان هم نسخه الکترونیکی‌اش منتشر شده است. اگر مشکلی با پی‌دی‌اف خواندن ندارید، سری به «کتابراه»، «طاقچه»، و «فیدیبو» بزنید.

پیتر خرگوشه 2

انیمیشن «پیتر خرگوشه» را یادتان هست؟ همان فیلم انیمیشنی که ویل گلوک آن را ساخته و سال 2018منتشر شده است. در این فیلم بازیگرانی چون رز بیرن، دامنل گلیسون و سام نیل بازی کرده بودند و جیمز کوردن، دیسی ریدلی، الیزابت دبیکی، مارگو رابی و... کار صداپیشگی شخصیت‌های کارتونی‌اش را برعهده داشتند. حالا به‌تازگی ادامه این فیلم انیمیشن منتشر شده. در این قسمت می‌بینیم که «توماس» و «بی» ازدواج کرده‌اند و با پیتر و خانواده‌اش زندگی می‌کنند. اما پیتر که از زندگی در باغ خسته شده، به شهر بزرگی می‌رود و با شخصیت‌هایی ملاقات می‌کند که درنهایت همه خانواده را به دردسر می‌اندازد! این انیمیشن تازه که محصول کشور استرالیاست، در سایت IMDB، امتیاز 2/6را به‌دست آورده.

بتمن؛ هالووین طولانی

این هم یکی دیگر از جدیدترین انیمیشن‌های دنیا؛ انیمیشن «بتمن؛ هالووین طولانی». این کارتون جذاب بزرگسال که کریس پالمر آن را ساخته، 2قسمت دارد و در ژانر ماجراجویی ساخته شده است. ماجرا از این قرار است که در سال‌های اولیه حضور بروس وین به‌عنوان بتمن، او درگیر یک پرونده قتل سریالی و اسرارآمیز می‌شود و متوجه می‌شود قاتل فقط در روزهای تعطیل قربانی‌های خودش را به قتل می‌رساند. حالا بتمن یا همان قهرمان داستان باید درباره قتلی که در هالووین رخ داده، تحقیق کند و به‌اصطلاح «Bad Man» قصه را به سزای اعمالش برساند. شاید برایتان جالب باشد بدانید رتبه این انیمیشن حدودا 80دقیقه‌ای در سایت معتبر IMDB، 5/7  است و این امتیاز برای یک انیمیشن، خیلی خوب است.

داستان کمدی زباله‌ها

تا به حال به این فکر کرده‌اید که همین زباله‌های بی‌ارزشی که کنار سطل آشغال‌ها رها می‌شوند ممکن است چه داستان‌های جذابی داشته باشند؟! اگر جواب‌تان منفی است، توصیه می‌کنیم حتما انیمیشن «زباله‌ها (Trash)» را ببینید. این انیمیشن در مورد یک جعبه مقوایی بدون استفاده به نام «اسلیم» است که در کنار زباله‌های دیگر گوشه خیابان رها شده است. تا اینکه یک جعبه اسباب‌بازی به نام «اسپارک» به جمع‌شان اضافه می‌شود و همه زباله‌ها را وارد یک ماجراجویی جذاب می‌کند. ایده بامزه این انیمیشن به ذهن خلاق فرانچسکو دافانو و آندره نوبیل رسیده و این کارتون محصول کشور ایتالیا، سال گذشته تولید و منتشر شده است. ژانر این انیمیشن پرهیجان هم کمدی و ماجراجویی است که می‌تواند شما را حدودا یک ساعت و نیم با خود همراه کند.

شاه، دزد، وزیر

هر چه درباره بازی «شاه، دزد، وزیر» بچگی‌هایمان شنیده‌اید، فراموش کنید! حالا یک بازی کارتی به همین نام آمده که می‌توانیم آن را در جمع دوستان یا خانواده‌مان بازی کنیم و لذت ببریم. در توضیح این بازی اصطلاحا نقش منفی آمده: «دزد یا شاه؟ جلاد یا داروغه؟ رعیت یا وزیر؟ چه‌کسی دروغ در آستین دارد و چه‌کسی راست می‌گوید؟ در مورد نقش‌تان ادعا کنید و ادعای واهی دیگران را نقش بر آب کنید. با دقت و هوشمندی سکه‌ها را از آن خود کرده و برنده شوید». این بازی که مناسب افراد 12سال به بالاست، دارای 6برگه کارت بازی است که معلوم می‌کند همزمان 6نفر را سرگرم می‌کند. 30سکه فلزی و 2برگه کارت راهنما هم دیگر المان‌های بازی به شمار می‌روند.

بزرگراه خودتان را بسازید

اگر به بازی‌های فکری، تعادلی و تمرکزی علاقه دارید، حتما از بازی «بزرگراه» لذت خواهید برد. این بازی که به‌اصطلاح عاشقان بازی، یک بازی رومیزی است، همزمان برای 2تا 4نفر قابل اجراست و از 4نوع سازه ساختمانی تشکیل شده است. 40عدد ماشین هم در بازی وجود دارد که در 4رنگ است و بعد از ساختن بزرگراه، باید این ماشین‌ها را در بزرگراه بچینید. ستون‌های طوسی، ستون‌های زرد و چوب‌های جاده‌سازی هم دیگر امکاناتی است که برای ساخت بزرگراه‌تان به آن نیاز دارید. وقتی هر کدام از بازیکن‌ها امکانات لازم برای ساخت بزرگراه را در اختیار داشتند، بازی رسما شروع می‌شود و بازیکنان در واقع باید سر ساخت جاده‌های خلاقانه و قرار دادن تمام اتومبیل‌هایشان با هم رقابت کنند.

شما شهردار شده‌اید!

در پشت جعبه بازی نوشته شده: «تبریک! شما به تازگی شهردار شده‌اید.» شهر شما هم‌اکنون فقط یک مزرعه گندم و یک نانوایی دارد و شهروندان‌تان برای اینکه زندگی راحت‌تری داشته باشند، شغل می‌خواهند، پارک علم و فناوری نیاز دارند، کارخانه لبنیات و حتی یک ایستگاه رادیو درخواست کرده‌اند. شما به‌عنوان شهردار فقط یک تاس دارید و باید بتوانید با کسب درآمد از داشته‌هایتان، شهرتان را گسترش دهید. این بازی برای 2تا 4نفر طراحی شده و هر کدام از بازیکن‌ها شهر مخصوص خودشان را دارند. هر کدام از بازیکن‌ها که زودتر از بقیه هر چهار مکان شاخص شهرش را بسازد، برنده است. این یک بازی طولانی است و هر دور آن تقریبا یک‌ساعت زمان می‌برد. اما جذابیت بازی ارزش صرف این وقت را دارد.

قصه‌های کهن

«چیروک» به زبان کردی به معنی «قصه» است. نام یک پادکست هم هست که کارش نقل دوباره داستان‌های عامیانه و شفاهی ایران است. این پادکست که قسمت هفدهمش هم منتشر شده، کاری از روزبه استیفانی است در این پادکست جذاب و دلنشین می‌توانید قصه «به‌دنبال بخت»، «ننه خمیره»، «سعد و سعید»، «سنگ صبور»، «ملوچ خانه کاغذی»، «علی بونه‌گیر»، «ماه‌پیشونی»، «مه ریام»، «عمو نوروز و ننه سرما»، «کک به تنور»، «کره اسب ابر و باد»، «ننه بنداز»، «پسر پادشاه که نفس نداشت» و «دختر نارنج» را بشنوید و لذت ببرید. جدیدترین اپیزود این پادکست قصه‌گو، قصه «آستر رویه رو نگه می‌داره» است؛ اپیزودی که در همین‌ماه و بعد از حدود یک‌سال منتشر شده و دوباره دنبال‌کنندگانش را خوشحال کرده است.

ترانه‌های ماندگار

پیام مقدم، سازنده پادکست «مترونوم» درباره پادکستش اینطور توضیح می‌دهد: «مترونوم پادکستی است در مورد موسیقی و داستان ساخته شدن و پیدایش ترانه‌های مشهور. معروف است که هر ترانه تشکیل شده از یک مثلث سه نفره: آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده. از لحظه‌ای که ایده و طرح ترانه در ذهن یک آهنگساز یا ترانه‌سرا به‌وجود می‌آید تا روزی که آن ترانه به‌دست مشتری و مصرف‌کننده می‌رسد، مسیر نسبتا طولانی‌ای وجود دارد که خیلی از ما از آن بی‌خبریم.» در این پادکست که امروز به قسمت بیست‌و‌پنجم رسیده، با داستان ترانه‌هایی مثل اشک‌ها و لبخندها، تولدت مبارک، با ما بودی بی‌ما رفتی، تو‌ای پری کجایی، شب بود بیابان بود، مرغ سحر، از خون جوانان وطن لاله دمیده، شهزاده رویا، ‌ای ایران و...، آشنا می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید