• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135737
+
-

وعده واریز سود سهام به‌صورت خودکار

در شرایطی که سال‌هاست سهامداران در انتظار دریافت سود سالانه خود به‌صورت متمرکز یا خودکار هستند یک مقام مسئول در سازمان بورس وعده داده است که امسال سود سالانه 300شرکت به‌صورت متمرکز به‌حساب سهامداران واریز می‌شود.
به گزارش همشهری، بیش از نیم قرن از آغاز فعالیت بورس می‌گذرد اما سهامداران در همه این سال‌ها برای دریافت سود سالانه خود با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند.از یک طرف شرکت‌های بورس این سود را با تأخیر پرداخت می‌کنند و از سوی دیگر سهامداران برای دریافت سود سالانه شرکت‌ها باید با مراجعه به بانک‌های مختلف و با چالش‌های فراوان سود خود را دریافت کنند.از ابتدای دهه 90قرار شد که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق ایجاد یک حساب متمرکز سود سالانه شرکت‌های بورس را تجمیع و به‌صورت خودکار به‌حساب سهامداران واریز کند اما با وجود وعده‌های فراوان در طول این سال‌ها واریز سود سالانه سهامداران به‌صورت خودکار به‌حساب بانکی آنها محقق نشده است.  
در چنین شرایطی مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس وعده داد: امسال سود سهام ۳۰۰ شرکت بورس به‌صورت متمرکز از طریق سجام واریز ‌شود. محسن انصاری مهیاری تصریح کرده است: واریز سود به‌صورت متمرکز و خودکار انجام می‌شود و ما طرحی در دست داریم که تا آخر سال ۱۴۰۱ سود همه شرکت‌های بورس از طریق سامانه جامع توزیع سود سمات و به‌صورت متمرکز به‌حساب سهامداران واریز شود، زیرا این روش علاوه بر اینکه برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر کم‌هزینه و کم‌دردسر است، سهامداران نیز به راحتی سود سهام تقسیم شده در مجامع به‌حساب آنها واریز خواهد شد. او اضافه کرد: مطابق با دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ناشر موظف است، جهت تسهیل امور سهامداران، انجام کلیه اقدامات شرکتی خود ازجمله توزیع سود را درصورت قبول شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به آن شرکت واگذار کند. در حال بررسی طرحی به هیأت مدیره سازمان بورس هستیم که تمام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم کند تا سود تقسیم شده در مجامع عمومی به‌صورت متمرکز و از طریق شرکت سمات به‌حساب سهامداران واریز شود. او افزود: فقط کافی است ناشر قراردادی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منعقد کند و سعی می‌کنیم این قراردادها با کمترین مبلغ و به بهترین حالت ممکن منعقد شود و سود سهامداران به‌صورت صددرصد و در اسرع وقت به‌حسابشان واریز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید