• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135735
+
-

مسکن مهر در خانه آخر

دیروز با افتتاح 22هزار و 712 واحد مسکن مهر، پرونده پرحاشیه مسکن مهر یک گام دیگر به مختومه شدن در دولت دوازدهم نزدیک‌تر شد

مسکن
مسکن مهر در خانه آخر

دیروز دومین گروه از واحدهای مسکن ملی و یکی از آخرین گروه‌های مسکن مهر توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و مسکن مهر یک گام دیگر به مختومه شدن پرونده پرحاشیه‌اش نزدیک‌تر شد.
به گزارش همشهری، وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم تعهد داده است که پرونده مسکن مهر را در همین دولت ببندد و کار به دولت سیزدهم نکشد؛ در همین راستا، مقرر شده همه پروژه‌های مسکن مهر بدون معارض تا قبل از اتمام کار دولت تکمیل و به متقاضیان واگذار شود. آنچه دیروز به بهره‌برداری رسید، تقریبا بخش عمده مسکن مهر باقی مانده را شامل می‌شود اما هنوز پروژه‌های انگشت‌شماری در طرح مسکن مهر وجود دارد که موعد اتمام کار آنها اواسط مردادماه اعلام شده است.

جزئیات بهره‌برداری از طرح‌های مسکنی
در هشتادمین هفته افتتاح دولت دوازدهم، 51هزار و 230واحد مسکونی شامل 28هزار و 518واحد مسکن ملی در قالب انبوه‌سازی، واگذاری گروهی زمین، مشارکت خصوصی و بازآفرینی شهری و همچنین 22هزار و 712واحد مسکن مهر در سطح کشور به بهره-برداری رسید. افتتاح 61پروژه و شروع عملیات اجرایی 62طرح روبنایی و زیربنایی طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر در شهرهای جدید، نیز از دیگر افتتاح‌های دیروز بود. مجموع اعتبار اختصاص یافته برای همه این طرح‌های مسکنی و عمرانی، بالغ‌بر 24هزار و 119میلیارد تومان اعلام شده است.

تقسیم وظایف در تولید مسکن
رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت مسئله مسکن و مسئولیت سنگینی که در این زمینه بر دوش دولت است، گفت: اینکه دولت مسکن بسازد و به مردم بدهد اشتباه است، دولت موظف نیست خانه بسازد بلکه تسهیل خانه‌سازی بر عهده دولت است و باید برای تأمین زمین مناسب، احداث زیرساخت، ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات بانکی کمک کند؛ اما خانه را باید مردم بسازند. حسن روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه ساخت مسکن باید تخصصی و مطابق بر اصول مهندسی باشد، افزود: برای طرح‌های مسکنی باید از زمینی استفاده کرد که مناسب مسکن است و مکان‌یابی و معماری 2اصل مهم در تحقق مسئله است که گاه در گذشته از آن غفلت شده و در نتیجه طرح‌های با جانمایی نامناسب یا برج‌هایی روی گسل احداث شده است. او همچنین بر لزوم همکاری بانک‌ها در مسئله مسکن تأکید و تصریح کرد: در موضوع مالی مسئله، بانک‌ها باید به کمک بیایند و یاری کنند؛ چراکه جوان‌ها در آغاز زندگی‌ از نظر مالی در مشکل هستند و بانک‌ها باید آنها را برای توانمندی مالی یاری کنند، ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز باید تلاش کند که این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان احداث شود و در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

از میراث احمدی‌نژاد تا میراث روحانی
افتتاح‌های دیروز به نوعی یکی از آخرین اقدامات دولت برای بستن پرونده مسکن مهر بود که بعد از 5سال تعویق، در حال محقق شدن است. رئیس‌جمهور، در مراسم دیروز با اشاره به میراث مسکنی دولت دهم، گفت: وقتی شروع به‌کار کردیم، با تعهدی مواجه بودیم که دولت شروع کرده بود و کاری نمی‌توانستیم بکنیم؛ پس ناچار بودیم تعهد دولت قبل که تقریباً یک سوم آن انجام شده و دوسومش باقیمانده بود را انجام دهیم. روحانی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم، از طرح 2.2میلیون واحدی مسکن مهر، حدود 770هزار واحد تکمیل شده بود که البته خدمات مربوط به آن 770هزار واحد هم ناقص بود و در دولت یازدهم تکمیل شد؛ اما برای مابقی واحدهای مسکن مهر، هم تکمیل بنا، هم احداث زیرساخت و هم ارائه خدمات باید توسط دولت یازدهم و دوازدهم انجام می‌شد.
رئیس دولت دوازدهم، در ادامه با اشاره به اجرای طرح احیای بافت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: در کنار احداث و تکمیل یک میلیون و 360هزار واحد مسکن مهر، 375هزار واحد مسکونی نیز در بافت فرسوده احیا شد که در این زمینه خدماتی را دولت و کارهایی را خود صاحبان و مالکان انجام داده‌اند. روحانی به ساخت مسکن ملی نیز اشاره کرد و افزود: در قالب طرح اقدام ملی مسکن نیز 534هزار واحد مدنظر قرار گرفته که از این تعداد به‌گفته وزیر راه و شهرسازی حدود 200هزار نفر افتتاح حساب کرده‌اند و 40هزار واحد از آن تا امروز تکمیل و افتتاح شده است. روحانی ابراز امیدواری کرد: این روند احداث و بهره‌برداری مسکن ملی تا پایان دولت ادامه پیدا کند و دولت سیزدهم هم بتواند همین مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد.

ساخت مسکن ملی با ۵۵درصد وام
وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم دیروز با اشاره به اینکه با هدف تسهیل دستیابی جامعه هدف به مسکن، ۵۵درصد قیمت مسکن ملی وام داده می‌شود، گفت: دولت برای حمایت از قشر ضعیف‌تر اقدامات حمایتی داشت تا سازوکار جریان تولید مسکن و خانه‌دار شدن دهک‌های پایین به یک فرایند منسجم تبدیل شود. محمد اسلامی، افزود: برای اینکه مردم بتوانند به ما اعتماد کنند و در موعد مقرر صاحب خانه شوند 3کار مهم انجام شد که نخستین آن اصلاح در ضوابط آیین‌نامه در شورای‌عالی شهرسازی و فراهم کردن سیاست تسهیلگری است. او ادامه داد: دومین مشکل این‌ بود که زمین‌های حریم شهرها به وزارت راه و شهرسازی داده نشده بود که این اراضی پس گرفته شد. وزیر راه و شهرسازی شناسایی جامعه واقعی متقاضیان مسکن را سومین کار مهم دولت دانست و تصریح کرد: با ثبت‌نام گسترده توانستیم جامعه هدف را شناسایی کنیم که به‌طور کلی منجر به ثبت نام ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر در پنج مرحله ثبت نام مسکن ملی شد. به‌گفته او از این رقم ۵۳۰هزار واجد دریافت مسکن شناسایی شد که ۲۰۰هزار نفر نزد بانک واریزی داشتند. اسلامی گفت: برای افزایش قدرت خرید متقاضی با دریافت مجوز از شورای پول و اعتبار، نسبت وام به قیمت تمام‌شده مسکن ملی افزایش پیدا کرد و درحالی‌که تا سال گذشته ۲۰درصد قیمت مسکن ملی وام داده می‌شد، حالا با مصوبه شورای پول و اعتبار اکنون ۵۵درصد قیمت مسکن ملی وام داده می‌شود تا دستیابی جامعه هدف به مسکن راحت‌تر انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید