• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135724
+
-

لایحه اصلاح قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب شد

لایحه اصلاح قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی در جلسه هیأت وزیران به‌منظور تسهیل انجام مأموریت‌های وزارت میراث ‌فرهنگی تصویب شد.
‌به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، براساس این لایحه، در راستای حمایت از مالکان و متصرفان قانونی خصوصی آثار غیرمنقول و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی، تاریخی، فرهنگی و با ارزش کشور، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مکلف است برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به مالکان، متصرفان قانونی و بهره‌برداران خصوصی آثار و بافت‌های تاریخی و فرهنگی به‌منظور تعمیر، مرمت، احیا و بهره‌برداری آنها، بودجه و تسهیلات لازم را پیش‌بینی کرده و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به پیش‌بینی اعتبار لازم دراین‌باره اقدام کند. همچنین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند برای حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث‌فرهنگی و طبیعی، املاک در اختیار ازجمله فضاهای مناسب در آثار تاریخی را به‌صورت کوتاه‌مدت در اختیار این تشکل‌ها قرار دهد. هرگونه بهره‌برداری تبلیغی و تجاری از تصویر، فیلم یا نماد بناهای تاریخی ثبت شده بدون رضایت مالک یا قائم‌مقام قانونی او مجاز نیست و اشخاص حقیقی و حقوقی درصورت استفاده از آنها با رضایت مالک یا قائم‌مقام قانونی، باید به‌طور سالانه به همان اثر، کمک مالی کنند.
به استناد لایحه مذکور، درصورتی که بناها و مستحدثات در حریم بناها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی تاریخی، فرهنگی و با ارزش کشور، با محدودیت‌های قانونی ازجمله در ساخت‌وساز روبه‌رو شده باشند، با تأیید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانند از اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برخوردار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید