• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135716
+
-

طرحی که به نویسندگان جوان آموزش هم ارائه می‌کند

انتشار140کتاب از نویسندگان جوان

گزارش
انتشار140کتاب از نویسندگان جوان

سعیده مرادی- خبر‌نگار

 نشر رزا با همراهی تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ از چند سال قبل طرحی را اجرا می‌کند که هدف آن حمایت از نویسندگان جوان و ترویج کتابخوانی و مطالعه بین نسل جوان است. طرحی که شروع آن از برخی مدارس تهران بود و امروز به شهرهای دیگر هم گسترش پیدا کرده است. فریبا رئیسی، مدیر نشر رزا که در قالب این طرح تا‌کنون بالغ بر 140کتاب از نویسندگان جوان دهه‌های70تا90 چاپ کرده است، ابراز امیدواری می‌کند تا بتوانند کتاب‌های بیشتری از جوان‌ها و نوجوانان نویسنده چاپ کنند. « سال96 طرح حمایت از نویسندگان جوان ‌را با هدف شناسایی استعدادها شروع کردیم. در این طرح آثار برتر نویسندگان جوان را تدوین و چاپ می‌کردیم تا از این طریق بچه‌ها را به مطالعه و نوشتن تشویق و ترغیب کنیم.» فریبا رئیسی، مدیر نشر رزا، با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: «یک نویسنده موفق قبل از اینکه دست به قلم شود و شروع به نوشتن کند، لازم است که اهل کتاب و مطالعه باشد. بنابراین نخستین هدف و تأثیرگذاری این طرح، افزایش مطالعه و ترویج کتابخوانی بین نسل جوان بود. در گام بعدی می‌خواستیم وضعیتی را فراهم کنیم که نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به نویسندگی راحت‌تر بتوانند وارد این عرصه شوند و استعدادشان را بروز دهند. شروع کارمان هم از مدارس تهران و بچه‌های متولد دهه‌های70و80 بود. وقتی کتاب بچه‌ها را چاپ می‌کردیم آنها خوشحال می‌شدند و سایر همکلاسی‌هایشان را هم در جریان می‌گذاشتند و به این ترتیب تعداد بچه‌هایی که سمت ما می‌آمدند و مطالعه‌کردن و نوشتن را شروع می‌کردند مرتب بیشتر می‌شد. استقبال دانش‌آموزان از این طرح باعث شد تا کارمان را گسترش دهیم. به مرور دامنه اجرای طرح حمایت از نویسندگان جوان گسترده‌تر شد و در اراک، ساوه و برخی از شهر‌های جنوبی کشور هم برنامه‌های مشابهی انجام دادیم. با تلاش‌های بسیار، بعد از چند سال فعالیت در این زمینه سرانجام در سال1400 مجوز فعالیت در قالب انجمن را دریافت کردیم و حالا گروه ما با عنوان «انجمن نویسندگان جوان» به کارش ادامه می‌دهد. تاکنون بیش از ۱۴۰عنوان کتاب را که توسط ۱۲۰نویسنده جوان نوشته شده است چاپ و منتشر کرده‌ایم. هرچند تیراژ این کتاب‌ها بالا نیست اما با همین مقدار هم به بچه‌ها انگیزه و انرژی می‌دهد تا مسیر نویسندگی را با شور و اشتیاق بیشتری ادامه دهند».

آموزش نویسندگی و ویراستاری
حمایت از نویسندگان جوان فقط به تدوین و چاپ آثار برتر آنها محدود نمی‌شود و مدیر انتشارات رزا از آموزش مجازی نویسندگان در قالب یک گروه تلگرامی می‌گوید: «حمایت و کمک‌های ما برای نویسندگان جوان فقط به انتشار آثار آنها محدود نمی‌شود و آموزش حرفه‌ای هم داریم. ما یک کانال تلگرامی هم داریم که از طریق آن به بچه‌ها نویسندگی حرفه‌ای و ویراستاری گام به‌گام آموزش داده می‌شود. در ابتدا این آموزش‌ها رایگان بود اما در دوره‌های جدید مبلغ اندکی به‌عنوان هزینه آموزش از نویسندگان جوان دریافت می‌شود. تلاش می‌کنیم تا جوان‌ها و نوجوان‌هایی که به نوشتن کتاب تمایل دارند به نوشتن و حرکت در این مسیر ترغیب و تشویق شوند. در این مدت بچه‌ها آن‌قدر پیشرفت داشته و حرفه‌ای شده‌اند که تعدادی از آثار آنها را به جشنواره کتاب سال ارسال کرده‌ایم و منتظر نتیجه آن هستیم. برای خودمان یک مسیر و هدف تعیین کرده‌ایم و تا سال۱۴۱۰ می‌خواهیم هزار عنوان کتاب از نویسندگان جوان چاپ و منتشر کنیم.»

شکوفایی استعدادهای جوان
انجمن نویسندگان جوان به بچه‌های دهه‌های70تا90 که به نویسندگی علاقه‌مند هستند، این فرصت را داده تا در این مسیر قدم بگذارند و آنچه را در ذهنشان دارند به کتاب تبدیل کنند. حلیا سلطانی یکی از نویسندگان جوان و فعال کشورمان است. او درباره طرح نویسندگان جوان به همشهری می‌گوید: «طرح نویسندگان جوان، نه‌تنها به‌دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی است، بلکه شرایطی را مهیا کرده تا استعدادهای جوان در حوزه نویسندگی شکوفا شوند. در این طرح یکسری آموزش‌های نویسندگی توسط انتشاراتی‌های فعال در این حوزه به علاقه‌مندان نویسندگی ارائه می‌شود. همچنین در کنار این آموزش‌ها نویسندگانی هم که عضو طرح هستند، اطلاعات و دانسته‌های خود را به دیگر اعضای طرح منتقل می‌کنند.»

انجمن نویسندگان دهه هشتادی!
حلیا سلطانی که خودش یکی از شرکت‌کنندگان در این طرح است، در کنار نویسندگی با راه‌اندازی گروه «کانون سپاه قلم» تلاش کرده تا به جوانان و نوجوانان هم‌سن‌وسال خودش کمک کند تا بتوانند نویسنده شوند. او علاوه بر همکاری با  «کانون نویسندگان جوان با این گروه محلی نیز همکاری دارد و در این بخش هم به بچه‌ها کمک می‌کند. سلطانی درباره راه‌اندازی کانون سپاه قلم و کمک‌ها و حمایت‌های نشر رزا به همشهری می‌گوید: «سال98 بود که تصمیم گرفتم این کانون را در محله خودمان یعنی شهرک‌های فرهنگیان و آزادی منطقه21 راه‌اندازی کنم. اعضای اصلی این گروه هم جوانان و نوجوانان و بچه‌های متولد دهه80 هستند.
هم‌اکنون حدود 30عضو فعال در کانون داریم. البته با توجه به محدودیت‌های کرونایی، در این مدت نتوانستیم فعالیتی برای عضو‌گیری انجام دهیم. انجمن ما 5عضو اصلی دارد که یکی از آنها خانم رئیسی است که ایشان مسئول انتشارات رزا هستند و کارهای مربوط به چاپ آثار برگزیده اعضای کانون را انجام می‌دهند. علاوه بر خودم، آقای ملاتی، شاگرد کلاس یازدهم رشته انسانی در مدرسه عموئیان،
 آقای آقامیری کلاس دوازدهم رشته تجربی و محمد‌مهیار سلطانی شاگرد کلاس نهم هم دیگر اعضای اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند. هدفمان از تشکیل این گروه کمک به هم‌سن‌وسال‌های خودمان است تا بتوانند وارد عرصه نویسندگی شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید