• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135693
+
-

خودروها عاشق می‌شوند

زیباترین، قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین پارکینگ‌های جهان


سمیرا رحیمی ـ روزنامه‌نگار

اولین پارکینگ عمومی و اتوماتیک در جهان، در سال 1905 در فرانسه ساخته شده است. ممکن است ساختمان‌های قدیمی‌تری در جهان وجود داشته باشند که امروز به پارکینگ تبدیل شده‌اند، اما پارکینگ خیابان دوپونتیو در پاریس یکی از نخستین فضاهایی است که به‌منظور تامین فضای پارک خودرو ایجاد شده است. این پارکینگ یکی از نخستین پارکینگ‌های اتوماتیک جهان هم بوده است، زیرا آگوست پرت، مهندس عمران و معمار فرانسوی آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که بالابری مرکزی در آن بتواند خودروها را از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل کند. تاریخ ساخت پارکینگ‌ها همان مسیری را دنبال کرده که ساخت خودرو پیموده است. همانطور که ابتدا و در اواخر قرن نوزدهم خودرو در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و در اوایل قرن بیستم به آمریکا رسید، نخستین پارکینگ‌ها هم اول در اروپا و سپس در آمریکا بنا شدند. به این ترتیب نخستین پارکینگ خصوصی آمریکایی هم در سال 1929 در شهر اوکلند کالیفرنیا بنا شد. از آن سال‌ها تا به امروز همانقدر که به تعداد خودرو در جهان افزوده شده است، فضاهای متنوع‌تر، وسیع‌تر و پیشرفته‌تر و گران‌تری هم برای پارک خودرو ایجاد شده است. برای مثال هنگ‌کنگ یکی از گران‌قیمت‌ترین شهرهای جهان برای کرایه یا خرید پارکینگ است. آخرین رکورد برای خرید فضای پارک در این منطقه در سال 2020 ثبت شد، زمانی که یک فضای پارک خودرو در منطقه مسکونی پیک هنگ‌کنگ به قیمت 1.3میلیون دلار به فروش رسید. در ادامه به دیگر موارد از خاص‌ترین پارکینگ‌هایی که در جهان وجود دارند، اشاره می‌کنیم.

1

 پارکینگ دسلستین در لیون فرانسه؛ این پارکینگ استوانه‌ای توسط یکی از مشهورترین هنرمندان مدرن فرانسه به نام دنیل بورن طراحی شده است و نصب آینه‌ای بزرگ در کف این سازه، نمای داخلی شگفت‌انگیزی به‌وجود آورده است.

2

 پارکینگ مرکز میلنیوم در بیرمنگام انگلستان که توسط معماری به نام مارک اسلون با هزینه 11.3 میلیون پوندی ساخته شده است. این پارکینگ شب‌ها به رنگ آبی می‌درخشد.

3

 پارکینگ خیابان چارلز در شـــــفیلد انگلستان که به‌خاطر نمای فلزی و دندانه دندانه‌اش به رنده پنیر مشهور شده است. این بنا به‌خاطر طراحی منحصر به فردی که توسطه شرکت معماری آلز و موریسون انجام گرفته موفق به کسب جایزه RIBA یورکشایر شده است.

4

 پارکینگ سالن تئاتر میشیگان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بناهایی است که امروز به‌عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنای این پارکینگ که بخشی از یک ساختمان مرتفع است و زمانی محل اجرای خوانندگان مشهور آمریکایی نظیر فرانک سیناترا بوده، در سال 1925 بنا شده است.

5

 یکــی از سبــزتـرین پارکینگ‌های جهان در میامی آمریکا واقع شده است. پارکینگ باله ولت میامی از نمایی گیاهی و تماما سبز برخوردار است تا با محیط اطرافش همخوانی داشته باشد.

6

 برج خودرو در ولفزبرگ آلمان یکی از مدرن‌ترین پارکینگ‌ها در جهان است. این برج 48متری از بالابرهای روباتیکی‌ برخوردار است که روزانــه مـی‌تـواننـد 600خودرو را جا‌به‌جا کنند.

7

پـــارکینــگ وســت ادمونتون مال واقع در ادمونتون کانادا با گنجایش 20هزار خودرو، بزرگ‌ترین پارکینگ خودرو در جهان به شمار می‌رود. این پارکینگ از نظر رکورد فضا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

8

 شــرکـــت معمــاری سوئیسی پیتر کنز این پارکینگ اختصاصی با عنوان گاراژناتلیه را تنها برای 8خودرو طراحی کرده است، پارکینگ‎هایی به شکل مکعب‌های بتنی که در دامنه کوه کار گذاشته شده‌اند.

9

 پارکینگ مورلی واقع در ناپل ایتالیا یکی از جذاب‌ترین پارکینگ‌های جهان است، زیرا در قلب شهر ناپل و درون یک غار باستانی و طبیعی بنا شده است و دهانه غار ورودی و خروجی اصلی پارکینگ است. این پارکینگ هفت طبقه دارد که سه طبقه آن برای تردد عموم مردم آزاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید