• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 تیر 1400
کد مطلب : 135471
+
-

افتتاح آزادراه اراک- خرم‌آباد؛ شاید مردادماه

این آزادراه اتصال میان آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم‌آباد - پل زال را برقرار می‌کند

افتتاح آزادراه اراک- خرم‌آباد؛ شاید مردادماه

فاطمه کاظمی-خبرنگار

آزادراه اراک- خرم‌آباد از جمله پروژه‌های حیاتی و اصلی استان لرستان به‌شمار می‌رود که به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی کشور و کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای اتصال تهران به بندر امام‌خمینی(ره) مطرح است و به‌نظر می‌رسد زمان زیادی تا افتتاح آن باقی نمانده است و گویا قرار است تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام مشخصی برسد.
به‌گفته مسئولان مربوط، این آزادراه زمینه‌ساز پایداری شبکه آزادراهی کشور می‌شود و اتصال میان آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را برقرار می‌کند که در آینده با امتداد آزادراه  به سمت سلفچگان و قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم، شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی ایجاد می‌شود. با وجود اینها اما اجرای این پروژه مهم برای استان لرستان، خالی از حاشیه هم نبوده‌است. تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه و شائبه‌های زیست‌محیطی آن که بعضا ازسوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، از موضوع‌هایی است که حاشیه‌هایی را پیرامون آزادراه اراک- خرم‌آباد به‌وجود آورده‌است.
طولانی شدن فرایند تملک اراضی قرارگرفته در دل این پروژه، از دیگر حاشیه‌های پروژه بود؛ تا جایی که حتی تا سال‌ها کشاورزان منطقه برای پیشرفت پروژه، با پیمانکار همراهی نمی‌کردند و حتی شاید در آینده معارضانی برای پروژه پیدا شود. با این وجود، اعلام شده این آزادراه مردادماه سال‌جاری زیربار ترافیک خواهد رفت. 

یک پروژه 8ساله
عملیات اجرایی پروژه آزادراه اراک- خرم آباد سال 92 با عنوان پروژه‌های «ای.پی.سی» یعنی پروژه‌هایی که طراحی و اجرای آنها همزمان انجام می‌شود، آغاز شد. این پروژه 135کیلومتر طول دارد و به‌عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب از پتروشیمی اراک آغاز و تا خرم‌آباد ادامه می‌یابد. 68کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی استان مرکزی و 67کیلومتر نیز در حوزه استحفاظی استان لرستان قرار دارد.  67کیلومتری که در حوزه استان لرستان قرار دارد، به 3قطعه تقسیم شده است که درآن 3تونل ایجاد شده و یکی از آنها، بزرگ‌ترین تونل بین جاده‌ای کشور است که طول دهانه آن 15متر و 60سانتیمر است. این آزادراه بخشی از مهم‌ترین کریدور آزادراهی کشور است و برخی بهره‌برداری از آن را زمینه‌ساز گشایش گره‌های ترافیکی شهرهای اراک، بروجرد و خرم آباد می‌دانند.

وعده افتتاح
هفته گذشته فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، که سرمایه‌گذار این پروژه است، از آخرین وضعیت اجرایی آزادراه اراک- خرم آباد بازدید و اعلام کرد پروژه 91درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود اوایل مردادماه سال‌جاری زیربار ترافیک برود، درحالی‌که قبل‌تر برخی مسئولان استان، اردیبهشت و خردادماه را به‌عنوان زمان افتتاح پروژه اعلام کرده بودند. با این وجود قرار است فاز نخست پروژه در استان لرستان که درحد فاصل خرم‌آباد تا بعد از بروجرد قرار دارد، در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، چندی قبل درجریان بازدید از مراحل اجرایی پروژه اعلام کرد که در مراحل نهایی ساخت آزادراه اراک- خرم‌آباد، باید دستگاه‌های مربوط ازجمله پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین اداره راهداری ضمن بازدید از پروژه، ایمنی تردد در این مسیر را مورد تأیید قرار دهند تا بهره‌برداری از آن آغاز شود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد نقش مهمی در ارتقای ایمنی مسیر دارد.
وی با بیان اینکه آزاد راه خرم‌آباد از آزادراه‌هایی است که بهره‌برداری از آن در برنامه زمان‌بندی سال 1400 کشور قرار داشته است، اعلام کرد که این مسیر از مهم‌ترین آزادراه‌ها در بخش کریدورهای آزادراهی کشور، واقع در مسیر بندر امام‌خمینی (ره) به تهران ساخته شده‌است و بلافاصله پس از بهره‌برداری از این قطعه، عملیات اجرایی ادامه آزادراه به سمت اراک که در قراردادهای سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه ذکر شده‌است، با سرعت بیشتری آغاز می شود.
خادمی همچنین معتقد است که همه گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز جاده کنونی خرم‌آباد به سمت بروجرد با بهره‌برداری از آزادراه جدید کاملاً رفع می‌شود و تردد دراین مسیر با کاهش 50درصدی در زمان و 35درصدی در مسافت همراه خواهد بود.
مسئولان استان همچنین معتقدند آزادراه جدید محدودیت‌های کمتری ازنظر سرعت دارد و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از آن، تحول مهمی در شبکه‌های آزادراهی کشور، در محدوده لرستان به‌وقوع بپیوندد. دراین میان باید منتظر بود و دید که وعده‌های داده شده ازسوی مسئولان در زمینه افتتاح این پروژه تا پایان دولت دوازدهم محقق می‌شود یا اینکه همچنان باید شاهد اعلام زمان جدید برای بهره‌برداری از آزادراه اراک- خرم‌آباد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید