• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135336
+
-

افزایش قیمت صیفی‌جات

هزینه ماهانه خرید حداقل یک عدد هندوانه، خربزه و طالبی در هر هفته، برای خانوارها، 500هزار تومان است


 فشار گرانی میوه و تره‌بار بر زندگی اقشار کم‌درآمد موجب حذف تدریجی این اقلام از سبد مصرفی آنها شده است با این روند انواع صیفی  تابستانه که قبلا به‌دلیل قیمت کمتر و حجم و وزن بیشتر، نقش پررنگی در سبد مصرف این اقشار داشت اکنون در حال حذف از سفره این خانوارها است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری، در بازار میوه، سبزی و صیفی حاکی است حداقل قیمت هر کیلوگرم انواع میوه‌های تابستانه به 15هزار تومان افزایش یافته و موجب حذف تدریجی این اقلام از سبد مصرف اقشار کم‌درآمد شده است، با درنظر گرفتن میانگین قیمت 3قلم صیفی شامل هندوانه، خربزه و طالبی در میادین میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران و در صورت خرید حداقل هر هفته یک عدد از این اقلام، خانوارها در طول یک‌ماه باید 500هزار تومان هزینه کنند. با توجه این میزان هزینه، فعالان بازار میوه می‌گویند خربزه، هندوانه و طالبی نیز به میوه‌های لاکچری در سبد مصرفی این خانوارها تبدیل شده است. اما چرا با وجود رشد تولید و قیمت نه چندان بالای این نوع صیفی  در مراکز تولید، نرخ خرده‌فروشی این اقلام در مراکز فروش تا چند برابر افزایش می‌یابد؟ 

اثر صادرات بر بالاماندن قیمت 
هزینه بالای حمل، به همراه رشد صادرات هندوانه، خربزه و طالبی ازجمله دلایل افزایش قیمت این اقلام در بازار خرده‌فروشی است. قیمت هر کیلوگرم هندوانه در مراکز تولید بین 2تا حداکثر 3هزار تومان و خربزه و طالبی حداکثر 4تا5هزار تومان است، قیمت عمده‌فروشی این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 4هزارو500 تا 6هزار تومان است اما قیمت این اقلام در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا دوبرابر افزایش می‌یابد. آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در ۲‌ماه نخست سال۱۴۰۰ در بین محصولات کشاورزی، هندوانه در جایگاه نخست صادرات قرار دارد و حتی از صادرات پسته نیز سبقت گرفته‌ است. براساس این آمار، هندوانه با ۱۲۶میلیون دلار، ارزآورترین فراورده کشاورزی در این مدت بوده‌ است. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه عمده محصول هندوانه از ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادرات می‌شود، گفت: این محصول در روسیه، ترکیه و مقدار کمی نیز در بازار کشورهایCIS  خریدار دارد. به‌گفته سیدرضا نورانی، هر من (معادل ۴کیلوگرم) هندوانه صادراتی ایران در بازار کشورهای جنوب خلیج‌فارس از ۳درهم شروع و تا ۷درهم قیمت می‌خورد و استان‌های جنوبی ایران مبدا اصلی صادرات هندوانه است.

گرانی از میوه‌های فصل تا صیفی  
مشاهدات خبرنگاران همشهری حاکی است: قیمت خرده فروشی انواع میوه‌های تابستانه و صیفی   در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و خرده‌فروشی‌های سطح شهر، بالا و چندنرخی است. در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گیلاس تکدانه و گیلاس قرمز و سیاه ممتاز 37هزار، آلبالو پیوندی 23هزار، آلبالوی رسمی 22هزارو500، آلو خاکی، آلوشابلون و آلو زرد قطره طلا 22هزارو500، توت فرنگی 31هزار، زردآلو و سایر انواع 28هزار، زردآلو شکرپاره و بادامی 45هزار، شلیل و شبرنگ 21هزار، سیب گلاب 17هزارو500، سیب زرد لبنان 11هزار و هلو21هزار تومان است، نرخ انواع اقلام مذکور در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران 15تا20درصد بالاتر است.
همچنین میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران براساس منطقه محل کسب و میزان قدرت خرید مشتریان، انواع میوه را با قیمت‌های چندگانه‌ای به مشتریان عرضه می‌کنند که در برخی موارد شکاف 10تا20هزار تومانی قیمت برخی اقلام میوه را در مناطق مختلف پایتخت شاهد هستیم.
در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قیمت هر کیلوگرم گرمک و طالبی 8هزارو100، طالبی جانا 7هزارو800، خربزه بذر مشهدی 9هزارو200، خربزه زرد و سبز گرمساری و جباری 7هزارو300، هندوانه 5هزارو500، خیار رسمی 7هزار، خیار رویال 4هزارو500، خیارسالادی 3هزار، خیار کوتاه بذر اصفهان 7هزار و 200وخیار گلخانه‌ای7هزار و 500تومان اعلام شده است اما قیمت فروش این اقلام در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران نسبت به میادین میوه و تره‌بار به‌مراتب بیشتر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید