• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135335
+
-

افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ


قیمت تخم‌مرغ  در یک سال اخیر نوسانات زیادی داشته و بازار این کالا از کمبود وگرانی نیمه دوم سال گذشته به مازاد تولید و ضرر و زیان مرغداران در بهار امسال رسید. با فراوانی تولید و افت تقاضا در فروردین و اردیبهشت امسال این انتظار وجود داشت که قیمت تخم‌مرغ  تا مدت‌ها در بازار ثابت باشد اما همان زمان هم تولیدکنندگان از بحران در تابستان خبر دادند. 
مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد هم‌اکنون برای خرده‌فروشی‌ها خرید هر شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ  از عمده‌فروش و توزیع‌کننده ۴۱.۶۰۰ تمام می‌شود که آن را به قیمت ۵۰هزار تومان می‌فروشند. به‌عبارت دیگر قیمت هر عدد تخم‌مرغ  برای مصرف‌کننده امروز بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰تومان تمام‌ می‌شود. یک فروشنده سوپرمارکت‌ با اشاره به قیمت ۴۲ تا ۴۳هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ  تا هفته قبل، از افزایش قیمت محصولات شرکتی خبر می‌دهد و به همشهری گفت: قیمت تخم‌مرغ ‌های بسته‌بندی‌ شرکتی بسیار بالاتر از محصولات فله است و به‌طور مثال شانه‌های ۲۰تایی یکی از شرکت‌های تولیدی بسیار معروف تا امروز ۵۲.۹۰۰تومان بوده که گفته شده قرار است از فردا (۱۷ تیرماه) تغییر کند و قیمت‌ جدید اعلام شود. این در حالی است که به‌گفته رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ‌ تخمگذار، امروز میانگین قیمت تخم‌مرغ  درب مرغداری هرکیلو حدود ۱۶هزار تومان است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از قیمت بالای تخم‌مرغ  در بازار خرده فروشی با توجه به قیمت پایین خرید تخم‌مرغ  از تولیدکننده، افزود: قیمت هر شانه ۲کیلوگرمی تخم‌مرغ درب مرغداری هم‌اکنون ۳۲ هزار تومان است و اینکه بین قیمت خرید از مرغدار و فروش به مصرف‌کننده ۲۰هزار تومان اختلاف باشد، ظلم به تولیدکننده و مصرف‌کننده است، اما واقعیت این است که مسئولان نمی‌خواهند مسئله را حل کنند. وی در توضیح این مطلب افزود:از سال ۸۶ به‌دنبال عرضه مستقیم کالا بوده‌ایم و تشکل‌ها بارها از مسئولان خواسته‌اند که غرفه‌هایی در میادین در اختیار تولیدکنندگان بگذارند تا بتوانند از مزرعه تا سفره را مدیریت کنند و کالا را با کمترین سود در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند، اما متأسفانه با اینکه غرفه‌ها همه متعلق به دولت و سازمان‌های دولتی است به‌صورت مافیایی اداره می‌شود و در اختیار تشکل‌ها قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر تولیدکننده نقشی در تعیین قیمت بازار ندارد و حتی در رویاهای خود هم نمی‌بیند که کیلویی ۳هزار تومان سود داشته باشد، اگر مرغدار در تعیین قیمت نقشی داشت نمی‌گذاشت از نیمه‌های اسفند تا اوایل تیر، محصولش ۴۵۰۰تومان زیر نرخ مصوب به فروش برود و متحمل ضرر و زیان شود.

افزایش نرخ مصوب تخم‌مرغ 
هفته گذشته مرغداران به وزارت جهاد اعلام کردند که قیمت تمام‌شده تولید ۱۸.۵۰۰ تومان است و معاون وزیر جهاد به ستاد تنظیم بازار نامه داد که قیمت مصوب تخم‌مرغ  ۱۷.۳۰۰ تومان تعیین شود. درصورتی‌که این قیمت به تصویب نرسد مرغداران گله‌های باقیمانده‌شان را هم به کشتارگاه می‌فرستند. به‌دنبال مشکلات بازار و افزایش قیمت این محصول در نیمه دوم سال گذشته، آذرماه ۹۹ ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب تخم‌مرغ را ۱۴.۵۰۰تومان اعلام کرد؛ قیمتی که تا مدت‌ها فقط در میادین و مراکز مشخص فروش رعایت می‌شد و نه در بازار آزاد خرده فروشی، اما با شروع سال جدید و کاهش تقاضا در بازار مصرف داخلی و مشکلات و موانع صادرات قیمت تخم‌مرغ  روند نزولی در پیش گرفت و تا زیر قیمت مصوب پایین آمد. درخواست مرغداران از دولت برای خرید تضمینی مازاد تولید و کاهش زیان مرغداران مورد موافقت قرار نگرفت و در شرایطی که مشکلات و هزینه‌های تامین نهاده‌های دامی نیز بار مضاعفی از هزینه‌ها را بر دوش مرغداران قرار داده بود، آنها ناچار شدند بخشی از مرغ‌های تخمگذار را به کشتارگاه بفرستند. تولیدکنندگان 3‌ماه پیش نسبت به افت تولید و افزایش قیمت تخم‌مرغ  هشدار دادند و بی‌برنامگی دولت در زمینه حمایت و جبران زیان مرغداران را منجر به ایجاد بحران در تیر و مرداد اعلام کردند؛ شرایطی که اکنون ایجاد شده و به‌نظر می‌رسد ادامه‌دار نیز خواهد بود.به‌گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران، برنامه‌ریزی‌های غلط باعث شده از دی‌ماه تا امروز جوجه‌ریزی روزی ۱۰ میلیون جوجه نسبت به سال گذشته کمتر شده و این کاهش تولید در ادامه بازار را با شرایط بدتری مواجه خواهد کرد.

قطع برق به اندازه نبود خوراک تأثیرگذار نیست 
به‌دنبال خاموشی‌های گسترده و قطع مکرر برق در سطح کشور به تازگی اعلام شده که قرار است این خاموشی‌ها از سطح منازل مسکونی به بخش صنعت منتقل شود و این برای بسیاری از صنایع زیان‌بار خواهد بود. نبی‌پور، در این‌باره گفت: در ۹۵ درصد واحدهای مرغداری موتورهای ژنراتور موجود است اما این موتورها توان راه‌اندازی همزمان کارخانه دان و هواکش و دیگر بخش‌ها را نخواهد داشت و طبیعتا در تولید تأثیر خواهد داشت با این حال تعیین میزان و درصد این تأثیر قابل پیش‌بینی نیست. نبی‌پور افزود: وزارت جهاد باید با وزارت نفت همکاری کند و لااقل برای واحدهای تولیدی سهمیه گازوئیل تامین کنند درحالی‌که این اتفاق هم نمی‌افتد و در عین حال مرغداران هم از ترس اینکه درصورت دریافت گازوئیل برق آنها قطع شود، خودشان برای دریافت گازوئیل تمایل ندارند. وی نبود اطمینان از تامین راحت خوراک دام را برای مرغداران خطرناک‌تر از قطع برق دانست و افزود: تأثیر یک روز نبود دان در کاهش تولید بسیار بیشتر از قطع ۱۰ ساعته برق است.

دولت مشکلات تولید را نمی‌بیند 
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ‌تخمگذار افزود: در کنار هزینه خرید نهاده‌ها این روزها افزایش کرایه حمل‌ونقل نیز مزید بر علت شده و هزینه مرغداران را افزایش داده است. نبی‌پور گفت: کرایه ۳۵۰هزار تومانی برای انتقال هرتن نهاده به تازگی به۵۳۰ تا ۵۴۰هزار تومان رسیده است.
وی کمبود کامیون برای توزیع نهاده‌ها را یکی از مشکلات جدید مرغداران اعلام کرد و با انتقاد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در این زمینه، گفت: شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دام و طیور کامیون برای ارسال نهاده‌ها ندارند و تولیدکننده با تمام مشغله‌های معمول باید خودش برای دریافت محموله‌های خریداری شده دنبال کامیون و تریلی باشد، درحالی‌که شرکت پشتیبانی امور دام تمام کامیون‌ها را برای ترخیص بارهای خود در اختیار گرفته است. بارهای این شرکت استراتژیک نیست و این شرکت می‌تواند برای ترخیص محموله‌ها و انبارسازی آنها از سیستم حمل‌ونقل ریلی استفاده کند اما همین امروز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی به ما اعلام کرده که شرکت پشتیبانی تمام بندر را بسته و به محموله‌های دیگر اجازه بارگیری نمی‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید