• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135276
+
-

مرور زندگینامه‌های خواندنی در دنیای ادبیات

این داستان واقعی است

خواندن زندگینامه‌ها همیشه جذابیت داشته است؛ مرور اتفاقات واقعی که در زندگی یک فرد مشهور افتاده، مسیری که طی کرده و فراز و نشیب‌هایی که پشت سر گذاشته تا به هدف خود برسد نه‌تنها جذابیت دارد، بلکه می‌تواند آموزنده هم باشد. بعضی چهره‌های معروف خودشان زندگینامه خود را نوشته‌اند و در زمان زنده بودنشان منتشر کرده‌اند، بعضی زندگینامه‌ها هم بعد از مرگ فرد یا توسط اطرافیان منتشر شده است. از بین خواندنی‌ترین زندگینامه‌ها، 8کتاب را با هم مرور می‌کنیم.

فریدا / نشر ثالث

فریدا کالو، هنرمند و نقاش نامدار مکزیکی است، زنی با هوش و توانایی فوق‌العاده؛ کسی که شبیه همسن‌وسالان خودش نبود و تفکر و دیدگاه متفاوتی داشت. شاید بتوان وجه تمایز این هنرمند را با بقیه در نوع نگرشش به هنر و البته زندگی خلاصه کرد. فریدا بی‌آنکه به چیزی فکر کند و فقط براساس احساسش، نقاشی می‌کشید. هنری ناب و خالص روی بوم خلق می‌کرد و دنیایی از معنا و ذهنیت خودش را در نقاشی می‌دید .این بانوی مکزیکی زندگی سراسر متلاطمی داشت که آثار هنری‌اش بر روزهای خاص زندگی‌اش منطبق شدند. دوران کودکی و بزرگ‌شدن در کنار انقلاب مکزیک، تصادفی که در جوانی داشت و باعث شد هرگز نتواند مادر شود، رابطه عاشقانه‌اش با افرادی چون ایسامو نوگوچی و لئون تروتسکی و... همه و همه منشأ تمام نقاشی‌های او شدند. وقتی این نقاشی‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند شاید بتوان خط زمانی زندگی او را دنبال کرد.

کارل گوستاو یونگ/ انتشارات پارسه

درونگرایی، برونگرایی، ناخودآگاه جمعی و بسیاری مفاهیم تأثیرگذار دیگر علم روانشناسی را کارل گوستاو یونگ پیشنهاد و توسعه داد. یونگ، روانشناس نامداری بود که تا قبل از مرگش همواره مشغول نوشتن آخرین کتابش بود؛ کتابی که زندگینامه خودش بود، حاصل تفکرات، گفت‌وگوهایش با دوستش، و رؤیاها و خاطرات خودش. یونگ فرد موفقی در حوزه‌های روانشناسی، دین، فلسفه، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، ادبیات و موارد مشابه بوده است. بسیاری از آثار این نویسنده پرکار پس از مرگش منتشر شدند. زندگی و نحوه بینش او برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه جذاب است و آنها ماجرای زندگی او را که با خاطراتش در آمیخته است دنبال می‌کنند. اگر مایلید درباره زندگی و آرزوهای این نویسنده و روانشناس اثرگذار بیشتر بدانید و به چرایی شکل‌گرفتن برخی از افکارش پی ببرید، حتما این کتاب را بخوانید.

انیشتین/ انتشارات راوشید

انیشتین را چگونه می‌شناسید؟ یک نابغه و دانشمند که هرگز دچار اشتباه نشد؟ یا شاید هم تصور کنید که اشتباه‌های او همه منجر به کشف راهی در علم شده‌اند. در این کتاب، ابعاد واقعی زندگی انیشتین به ما نشان می‌دهد این دانشمند چه زندگی عادی و ساده‌ای داشته است. آنچه انیشتین را به نابغه تبدیل کرد، بهره‌گیری‌اش از قدرت تخیلش بود و داشتن اعتمادبه‌نفس کافی. در این زندگینامه با اثرات این ویژگی بر زندگی انیشتین آشنا می‌شویم که چطور باعث شدند او به نابغه تبدیل شود. از طرفی، می‌خوانیم که همین ویژگی‌ها چطور باعث شدند او از دنیای علم فیزیک کوانتوم جا بماند. انیشتین چه اشتباه‌هایی کرد و اشتباه‌هایش او را به کجا رساندند؟ چرا هرگز اشتباه‌هایش را نتوانست فراموش کند؟ اگر شما هم دوست دارید با دنیای متفاوتی از زندگی انیشتین آشنا شوید حتما این کتاب را بخوانید.

نلسون ماندلا/ انتشارات قطره

نلسون ماندلا، همان رهبر نامدار و خوش‌قلب آفریقا، کسی است که دنیایی که آرزویش را داشت ساخت. او جنگید و درد کشید و تحمل کرد، اما از تلاش دست نکشید. ماندلا همان کسی است که بارها و بارها در روال زندگی‌اش عشق را می‌توان دید. او در زندگینامه خودنوشتش، از مسیر جالب رسیدن به آرزوها و آرمان‌هایش صحبت می‌کند. چطور موفق شد؟ با چه توجیهی خودش را در بین آن‌همه ظلم و سختی و شکنجه سرپا
نگه داشت؟ در این کتاب، به‌خوبی با روحیات و باورها و نحوه زندگی او آشنا خواهید شد. این کتاب مجموعه‌ای از نامه‌ها و دست‌نوشته‌هایی است که در کنار هم براساس تاریخ قرار گرفته‌اند و مخاطب دقیقا به آن روزها می‌رود و زندگی را در آن روزها تجربه می‌کند. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های زندگینامه است.

ولادیمیر ناباکوف/ انتشارات چشمه

چرا ولادیمیر ناباکوف به نویسنده‌ای تأثیرگذار تبدیل شد؟ در این زندگینامه خودنوشت، ولادیمیر درباره سرگذشت خودش می‌نویسد. او اصالتاً روسی است و در دوران انقلاب بلشویکی از آنجا مهاجرت کرد. بعدها در اروپا مستقر شد و در دانشگاه، ادبیات روسی و فرانسوی خواند. او بعدتر نام مستعار «سیرین» را برای خود انتخاب کرد و شروع به سرودن شعر کرد، آن‌هم به زبان روسی. پس از مدتی، در دهه 40، به آمریکا مهاجرت کرد و ضمن تدریس زبان و ادبیات روسی و نویسندگی خلاق در دانشگاه‌های استنفورد، کور‌نِل، هاروارد و کالج ولزلی، نویسندگی را ادامه داد و شعر سرود، کتاب نوشت، ترجمه کرد و خلاقیتش را بیش از پیش شکوفا کرد. او این کتاب را چنان غنی و بااحساس نوشته است که شما را با خود به گذشته بسیار دوری می‌برد و احساس می‌کنید در برابر او نشسته‌اید و برایتان از سرگذشتش می‌گوید.

استیو جابز/ انتشارات چکاوک

استیو جابز، شخصیت نام‌آشنای قرن جاری است؛ کسی که به‌گفته طرفداران و حتی منتقدانش، دنیای فناوری را تکان داد؛ شخصیتی رمزآلود که تمام انتظارات متفاوت خودش از فناوری را به مرحله اجرا رساند و برند معتبری مانند اپل را به دنیا معرفی کرد. البته شاید برای دوستداران جابز جالب باشد که بدانند این فرد موفق، علاوه بر تولید دستگاه‌های هوشمند، در زمینه‌های انیمیشن و کارتون هم به‌شدت موفق بوده است. جابز شخصیتی بود که زیاد تمایلی به بیان زندگی خصوصی‌اشa نداشت؛ اما سرانجام زمانی‌که به سرطان مبتلا شد، رضایت داد والتر ایساکسون زندگینامه او را بنویسد. والتر حدود 40 مصاحبه با خود جابز و اطرافیان او ازجمله خانواده، همکاران، موافقان و مخالفانش انجام داد و کتاب حاضر را منتشر کرد. با خواندن زندگینامه استیو جابز، با اتفاقات کاملا پیش‌بینی‌ناپذیر، خنده‌دار و جالب، و گاهی غم‌انگیز و گاهی تأمل‌برانگیز آشنا خواهید شد.

باراک اوباما/ انتشارات دانش بهمن

کتاب «رویاهای پدرم» روایت زندگی شخصی و خانوادگی باراک اوباما، این چهره‌ سیاسی تا جوانی‌اش است. او زمانی که در شیکاگو به‌عنوان وکیل مشغول به فعالیت بود نگارش این اثر را آغاز کرد که بازتابی از مشکلات و دردسرهای سیاه‌پوستان در جهان و آمریکاست. او در این اثر شکاف نژادی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را به‌خوبی به تصویر کشیده و نمایی از دهه‌های آخر قرن بیستم آمریکا را نشان داده است. این اثر را با زبانی روان و ساده طی سه بخش خاستگاه، شیکاگو و کنیا نوشته است که برای علاقه‌مندان به سیاست و مسائل نژادپرستی بسیار خواندنی و دلنشین است. کتاب تصویری از اوباما پیش از ریاست‌جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد. این اثر روایت دغدغه‌های اجتماعی این چهره‌ سیاسی در زمان جوانی‌اش است که در زمان قدرتش برای رفع آنها بسیار تلاش کرد.

ناپلئون/ انتشارات تیراژه

نویسنده در ابتدای کتاب چنین نوشته است: «سرگذشت ناپلئون را می‌نگارم تا پاسخی باشد به یک اثر هجایی. این اقدامی است بی‌پروا، حال آنکه آن اثر هجایی به‌قلم قریحه برجسته قرن است علیه مردی که چهار سال تمام خویش را در معرض کینه‌توزی همه قدرت‌های جهان می‌یابد». این کتاب ما را به دنیای مردی می‌برد که بر سرزمین فرانسه امپراتوری کرده است و شخصیتی داشته که پس از سال‌های بسیار، همچنان برای مردم جهان رمزآلود است. اگر شما هم مایلید بیشتر درباره این امپراتور بدانید و به تاریخ سرزمین فرانسه علاقه‌مندید، این کتاب را که یکی از بهترین کتاب‌های زندگینامه است مطالعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید