• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135266
+
-

با ورزش بدمینتون بیشتر آشنا شوید

ورزش یک‌میلیون تومانی

ورزش یک‌میلیون تومانی

بدمینتون یک ورزش کاملاً تفریحی است و برخلاف بسیاری از ورزش‌های دیگر امکانات و تجهیزات چندانی نمی‌خواهد. کافی است یک راکت و توپ و یک جفت کفش مخصوص بدمینتون داشته باشید و به نزدیک‌ترین پارک محله‌تان بروید. در پارک‌های محلی افراد زیادی را می‌یابید که دنبال همبازی می‌گردند. اما اگر می‌خواهید به بدمینتون‌باز حرفه‌ای بدل شوید باید مسیر دیگری را طی کنید. این گزارش یک‌جورهایی آموزش گام به گام بدمینتون است و به شما کمک می‌کند تا نخستین گام‌ها را درست و اصولی بردارید.

خرید لوازم
اگر به بدمینتون علاقه دارید و می‌خواهید نخستین گام را برای یادگیری این ورزش تفریحی بردارید لازم نیست هزینه گزافی را بابت خرید راکت حرفه‌‌ای و توپ پری پرداخت کنید. یک راکت و توپ معمولی برای شروع کار کفایت می‌کند. اما بهتر است از خرید برندهای متفرقه اجتناب کنید. برندهای یونکس و پلای فاور محصولات استانداردی را روانه بازار ایران می‌کنند و این محصولات به وفور در فروشگاه‌های لوازم ورزشی که تجمع آنها در خیابان منیریه تهران است یافت می‌شود. قیمت یک راکت و توپ معمولی از 500هزار تومان شروع می‌شود و یک جفت کفش بدمینتون هم بین 300 تا 400هزار تومان قیمت می‌خورد. بنابراین با حدود یک‌میلیون تومان نقدینگی می‌توانید یادگیری بدمینتون را شروع کنید.

انتخاب باشگاه و مربی
انتخاب نزدیک‌ترین باشگاه به محل زندگی در اشتیاق نوجوان‌ها برای یادگیری بدمینتون تأثیر زیادی دارد. بنابراین در دومین قدم باید به نزدیک‌ترین باشگاه مراجعه کنید و بعد از ثبت‌نام، بدمینتون را زیرنظر مربی باشگاهی آموزش ببینید. اگر مربیان به این نتیجه رسیدند که در این ورزش استعداد دارید و می‌توانید به یک بدمینتون‌باز حرفه‌ای بدل شوید بهتر است وارد مرحله بعد شوید. در مرحله بعد باید به هیأت بدمینتون استان محل زندگی‌تان مراجعه کنید تا زیرنظر مربیان مجرب آموزش ببینید و تمرین کنید. به‌طور مثال درصورت مراجعه به هیأت بدمینتون استان تهران، شما را به ورزشگاه شهیدشیرودی ارجاع می‌دهند تا تحت آموزش مربیان کارکشته قرار بگیرید.

جلسات تمرینی
قریب به اتفاق مربیان بدمینتون بر این باورند که بچه‌ها باید از کودکی این ورزش مفرح را یاد بگیرند چراکه بدمینتون یک ورزش مهارتی است و یادگیری مهارت زمان نسبتا زیادی می‌طلبد. تمرین بدمینتون برای مبتدی‌ها سه‌جلسه در هفته است و شیوه کار مربیان به‌گونه‌ای است که هرچه ورزشکار استعداد بیشتری از خودش بروز دهد تعداد جلسات تمرینی را افزایش می‌دهند. هفته‌ای دو یا سه جلسه در هفته حداقل جلسات تمرینی برای مبتدی‌هاست اما بدمینتون‌باز‌های حرفه‌ای جلسات تمرینی روزانه دارند و زمان مشخصی را هم برای تمرینات بدنسازی تعیین می‌کنند.

یادگیری تکنیک‌ها
آموزش تکنیک و شیوه استفاده از آن بسیار مهم است و شامل همه ورزش‌ها می‌شود. تکنیک‌های بدمینتون برخلاف تصور عموم کمی سخت و پیچیده است و آموزش آنها در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی زمان بیشتری می‌خواهد. یکی از تکنیک‌های مهم بدمینتون ضربات «تاس» است. وقتی توپ، بالای سر بدمینتون‌باز قرار می‌گیرد و با راکت به آن ضربه می‌زند درواقع یک ضربه تاس زده است. از ضربات« دراپ» و «اسمش» هم می‌توان به‌عنوان دیگر تکنیک‌های بدمینتون نام برد که برای شروع بازی و زدن سرویس از آنها استفاده می‌شود. ضربان «نت» و «فورهند» و «بک‌هند» هم در جریان بازی کاربردهای بسیاری دارند و خیلی مهم است که این تکنیک‌ها را زیرنظر مربی مجرب یاد بگیرید. یادتان باشد که هرچه اجرای این تکنیک‌ها را بیشتر تمرین کنید در آینده به بدمینتون‌باز بهتری بدل خواهید شد.

قوانین بازی
قوانین ورزش بدمینتون در سال۱۸۷۷ در شهر کراچی که در آن سال‌ها جزو هند بود تدوین شده است. یکی از این قوانین که تا امروز دست‌نخورده باقی مانده شیوه بازی به‌صورت تک‌نفره و دوبل است. در بدمینتون بازیکنان به کمک راکت، توپ را از روی تور به سمت زمین حریف هدایت می‌کنند و اگر دور از دسترس بازیکنان مقابل و داخل زمین بازی با زمین تماس پیدا کند به امتیاز بدل خواهد شد. برنده بازی تیمی است که در دو دست 15امتیازی برنده شود. در انفرادی زنان هر دست شامل ۱۱ امتیاز می‌شود. ابعاد استاندارد زمین بازی تک‌نفره باید به طول ۱۳متر و ۴۰‌سانتی‌متر و عرض آن باید ۵متر و ۱۸سانتی‌متر باشد. در مسابقات دوبل هم زمین بازی ۱۳متر و ۴۰سانتی‌متر طول و ۶متر و ۱۰‌سانتی‌متر عرض دارد.

تاریخچه بدمینتون
بد نیست کمی هم با تاریخچه بدمینتون آشنا شوید. این ورزش که این روزها در شرق آسیا طرفداران پر و پا قرصی دارد، نخستین بار در هندوستان شروع شده است. هندی‌ها از سال1870 میلادی بازی «Poona» را انجام می‌دادند و قوانین این بازی همان چیزی است که این روزها در بدمینتون هم اجرا می‌شود. در آن سال‌ها، هند مستعمره انگلستان بود و افسران ارتش انگلستان که در این کشور حضور داشتند این ورزش مفرح را به‌عنوان سوغات به کشورشان بردند. چند سال بعد این ورزش چنان در انگلستان پیشرفت کرد که 14باشگاه بدمینتون در این کشور تاسیس شد و از سا 1901 «انجمن بدمینتون انگلستان» فعالیتش را شروع کرد. ورود بدمینتون به ایران هم داستان نسبتا مفصلی دارد. بعد از حضور شرکت‌های نفتی انگلیسی در ایران، این ورزش به کشورمان وارد شد و پرسنل ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیسی‌ها آموختند. با ملی‌شدن نفت، انگلیسی‌ها آرام آرام از ایران خارج شدند و با خروج آنها ورزش بدمینتون هم تا سال‌ها در ایران فراموش شد اما با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی تهران، مدیران وقت سازمان تربیت بدنی دستور تاسیس فدراسیون بدمینتون را در صادر کردند.

بدمینتون در طبیعت
بدمینتون تا یک دهه قبل ورزش چندان محبوبی نبود اما امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها و بوستان‌های کوچک و بزرگ آن را بازی می‌کنند. پارک لاله تهران در خیابان کارگر شمالی یکی از بهترین جاهایی است که می‌‌توانید با فراغ بال در آن بدمینتون بازی کنید. در پارک ملت هم فضای خوبی برای انجام این ورزش در نظر گرفته شده و با یک راکت و توپ می‌توانید لذت بدمینتون‌بازی در یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های پایتخت را تجربه کنید. بوستان قیطریه در شمال تهران هم این روزها پاتوق بدمینتون‌بازهاست و بوستان آب‌وآتش و بوستان جوانمردان در غرب تهران را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد. بنابراین در تهران امکانات سخت‌افزاری مناسبی برای بدمینتون‌بازها مهیا شده و با وجود آنها لازم نیست در دوره شیوع کرونا برای تمرین به سالن‌های سرپوشیده مراجعه کنید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید