• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135261
+
-

بلاگر حوزه کیک‌پزی پیشنهادهای جذابی برای آخر هفته شما دارد

کیک‌های خانگی به همین سادگی

کیک‌های خانگی به همین سادگی

سحر  غفوری

تهیه کیک خانگی نه‌تنها آسان است بلکه بسیار لذت بخش‌تر از خرید کیک قنادی است، چون می‌دانید چه چیزی در آن ریخته شده و همه‌‌چیز مطابق خواسته شماست. کافی است فقط مقداری آرد، کره، شکر و بیکینگ‌پودر برای کیک و یک دستگاه همزن‌برقی ساده و فر هم برای وسایل پخت داشته باشید. البته باید به این مواد، مهارت کیک‌پزی را هم افزود؛ مهارتی که «زینب زارع» بلاگر فعال در حوزه آشپزی دارد و به خوبی به دیگران هم آموزش می‌دهد. او گرچه مدرک دانشگاهی‌‌اش مرتبط با حوزه آشپزی نیست اما در سال۱۳۸۷، دیپلم آشپزی خود را دریافت کرد و حالا به‌صورت جدی و مستمر در حوزه آشپزی و پخت نان فعال است. زارع از سال۱۳۹۳ مدرس کلاس‌های حضوری کیک و دسر در مراکز آموزشی بوده اما با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی، کلاس‌های نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم خود را به‌صورت آنلاین برگزار کرده است. او همچنین به‌عنوان بلاگر در صفحه مجازی خود، به آموزش انواع دسر، کیک، نان و...  می‌پردازد که مورد‌توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا ۳‌دستور کیک خانگی خوشمزه و ساده این بلاگر را مرور کنیم.

نان مغزدار پنیری

اغلب ما دوست داریم چای  یا قهوه‌مان را با چیزی شیرین همانند کیک صرف کنیم. در این مواقع هیچ‌چیز به اندازه یک کیک خانگی مغزدار دلچسب نیست. پیشنهاد ما نان مغزدار پنیری است؛ نانی سرشار از مواد مغذی که می‌تواند میان‌وعده خوبی برایتان باشد.

مواد لازم
  آرد فانتزی: ۳۰۰ گرم
  خمیرمایه: نصف ‌قاشق غذاخوری سرخالی
  روغن مایع: یک ‌قاشق غذاخوری
  آب ولرم: یک پیمانه
  نمک: یک‌ قاشق چایخوری
  شکر: یک قاشق چایخوری سرپر
  بهبود دهنده: نصف قاشق چایخوری سرخالی
  آرد: یک‌چهارم پیمانه برای ورز دادن

طرز تهیه
در ابتدا نصف آب ولرم را در یک لیوان ریخته، با خمیر‌مایه و شکر مخلوط کنید و ۸ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر عمل بیاید. در این فاصله مواد خشک را خوب با هم مخلوط کنید. زمانی که خمیر‌مایه عمل آمده کف کرد آن را داخل آرد بریزید و با قاشق چوبی خوب به هم بزنید. بقیه آب را کم‌کم اضافه کنید تا جایی که خمیر وسط کاسه جمع شود. حالا خمیر را به سطح کار انتقال دهید و 8تا 10دقیقه خوب ورز دهید. سطح کار را کمی آرد بریزید تا ورز دادن آسان شود. بعد از 10دقیقه روغن را به خمیر اضافه کنید. روغن را هم 3تا 4دقیقه به خورد خمیر داده و خوب ورز دهید و در نهایت خمیر را 100بار محکم به سطح کار بکوبید. برای تست خمیر یک تکه از خمیر جدا کنید، اگر به‌صورت یک پرده نازک درآمد، خمیر شما ورز کافی داده شده است. روی نایلونی که باز کرده‌‌اید را چرب کنید و آن را روی خمیر بکشید و ۸تا ۱۲ دقیقه به خمیر استراحت دهید. بعد از سپری شدن این زمان، خمیر را باید به ۱۰تا ۱۱قسمت مساوی تقسیم کنید. خمیر را وزن کنید و دقت کنید که یک تکه از خمیر را با وزن بالاتر برای وسط گل، کنار بگذارید. از خمیرها چانه‌های کوچک و مساوی بگیرید و دوباره روی آنها را نایلون بکشید تا ۱۰دقیقه دیگر خوب استراحت کنند. در این فاصله مغز نان را آماده کنید. می‌توانید سبزی و گردوی خرد شده را در این مرحله به پنیر خامه‌‌ای اضافه کنید تا مواد مغز نان آماده شود. خمیر که استراحت کرد، آن را به‌صورت گرد باز کنید، یک برش کوچک کنار آن ایجاد کنید. حالا مواد میانی را داخل آن قرار داده و رول کنید. برای وسط گل هم، مواد را وسط خمیر قرار بدهید و بقچه مانند ببندید. رول‌ها که آماده شد جهت جلوگیری از خشک شدن و هوازدگی، روی آن را نایلون بکشید. کتری کوچکی را آب کنید و روی گاز بگذارید تا به جوش بیاید، زیر آن را کم کنید، حالا سینی فر را کنار این بخار آب قرار دهید و کناره‌های یک سفره یک‌بار مصرف را آب بزنید و روی کاشی‌های بالای گاز بچسبانید، جوری که روی کتری و روی سینی هم کمی پوشیده شود و محیط گرم و مرطوبی برای نان شما ایجاد شود. بین ۵۰تا ۷۰دقیقه خمیر برای استراحت وقت دارد. فر را روی دمای۱۹۰درجه گرم کنید. خمیری که آماده شده را در دمای محیط قرار دهید تا هوا بخورد. بعد از ۲دقیقه یک سفیده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید و خمیر را رومال کنید. می‌توانید روی خمیر کنجد یا جو دوسر پرک بریزید. نان را در فر داغ قرار بدهید و هر وقت رنگ گرفت از فر دربیاورید.

نان تست ژاپنی

نان شوکوپن یک نان ژاپنی است که به آن تست ژاپنی هم می‌گویند. این نان بافتی نرم و اسفنجی و طعمی شیرین و خوشمزه دارد. شوکوپن از نان‌های معمولی بسیار پفکی‌تر و نرم‌تر است و در بین غیرژاپنی‌ها هم طرفدار دارد. این نان را می‌توان به اشکال مختلفی مثل نان ساندویچ در کنار مرغ و سالاد، نان صبحانه در کنار پنیر و خامه یا حتی در کنار میوه به‌عنوان یک میان‌وعده لذیذ میل کرد.

مواد لازم
  آرد گنبد یا کلاله: ۳۶۵گرم
  شیر ولرم: ۲۰۵ گرم
  خمیر‌مایه فوری و نمک (هرکدام): ۷گرم
  شکر: ۵۵ گرم
  شیرخشک قنادی شیرین: ۱۱گرم
  بهبود دهنده: ۲گرم
  گلوتن: ۱۵ گرم
  کره به دمای محیط رسیده: ۳۷‌گرم

طرز تهیه
در ابتدا ۷۵گرم آب‌جوش را با ۷۵گرم آرد مخلوط کنید و سلفون بکشید و به‌مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید. نیم‌ساعت قبل از درست کردن خمیر اصلی این مخلوط را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. سپس شیر را با خمیر‌مایه مخلوط کنید و با بقیه مواد خشک هم بزنید و با دست یا دستگاه ورز بدهید. اگر خمیر لطیف نیست مجاز هستید چند قاشق آب‌ولرم به مواد اضافه کنید. خمیر را بعد از 8-7 دقیقه خوب ورز دادن باز کنید و مخلوط آب جوش و آرد را که از قبل آماده کرده بودید، وسط آن بگذارید و دو‌طرف نان را ببندید و مجددا ورز بدهید تا خوب یکدست شود. بعد از این کره را اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه دیگر یا حتی بیشتر ورز بدهید تا خمیر به خوبی قوام آمده و درصورت نازک شدن، پاره نشود. خمیر را چانه بگیرید و در یک کاسه چرب‌شده بگذارید. روی آن را کیسه چرب‌شده بکشید و کنار بگذارید تا دو‌و‌نیم برابر شود که یک تا دو ساعت زمان خواهد برد. سپس پف خمیر را بگیرید. قالبتان را به خوبی چرب کرده و آرد پاشی کنید. می‌توانید خمیر را ساده رول کنید و یا 3رول جداگانه درست کنید که زیباتر باشد. روی قالب‌ها را نایلون چرب شده بکشید و کنار قرار دهید. سپس نایلون را برداشته و روی مواد، آب اسپری کنید. سپس در فر از قبل گرم شده روی دمای ۱۷۰درجه بگذارید و وقتی طلایی شد نان تست شما آماده شده است.

نان کدو‌حلوایی

کدو‌حلوایی از آن دسته مواد مغذی است که برای بدن ضرورت دارد. این ماده غذایی به‌صورت‌های گوناگونی مصرف می‌شود و یکی از این اشکال، استفاده در ترکیب نان است. این نان علاوه بر هضم آسان، مزه و عطر و بوی فوق‌العاده‌‌ای دارد.

مواد لازم
  آرد فانتزی یا گنبد: حدود ۴پیمانه
  شیر ولرم: نصف پیمانه
  شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  شیرخشک قنادی شیرین: ۲ قاشق غذاخوری
  پوره کدو‌حلوایی: یک پیمانه
  نمک: یک قاشق چایخوری
  گلوتن: یک قاشق غذاخوری
  خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری
  تخم‌مرغ: یک عدد
  کره نرم‌شده در محیط: ۳۰گرم

طرز تهیه
اول از همه مقداری کدو را بخار‌پز کرده و له کنید و کنار بگذارید. آرد را الک کنید و نصف پیمانه از آن را بردارید که آخر کار کم‌کم اضافه کنید. تخم‌مرغ را هم بزنید و یک قاشق از آن را برای رومال نان، کنار قرار دهید و یک قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید و در یخچال قرار دهید تا در انتها استفاده کنید. بقیه تخم‌مرغ را با شیر ولرم و شکر و خمیر‌مایه و پوره کدو‌حلوایی و شیر خشک به هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. گلوتن و نمک را با آرد مخلوط و کم‌کم به مواد خیس اضافه کنید. با قاشق چوبی به هم بزنید تا خمیر جمع شود. حالا با دست یا دستگاه خوب ورز دهید و بقیه آرد را اضافه کنید. ۱۰دقیقه ورز دهید و بعد کره نرم‌شده را اضافه و چند دقیقه دیگر ورز دهید تا شکل بگیرد تا درصورت نازک شدن پاره نشود. داخل ظرف چرب شده قرار دهید و کنار بگذارید تا حجم آن ۳برابر شود. سپس پف آن را بگیرید و در حدود ۳۰۰گرم را برای تست جدا کنید. خمیر را به ۳ قسمت تقسیم کرده و رول کنید و در قالب قرار‌دهید. برای نان گرد بقیه خمیر را چانه بگیرید و داخل یک کاسه، پارچه نخی تمیز بیندازید، آرد الک کنید و چانه را از رو، داخل کاسه قرار دهید. با یک نایلون چرب‌شده روی خمیر را بپوشانید و کنار بگذارید تا حجم بگیرد. نخ نسوز را در خمیر گرد بیندازید و خمیر را داخل سینی برگردانید. نان تست را هم رومال کرده و آب اسپری کنید. کنجد را روی آن بریزید و در فر از قبل گرم‌شده روی دمای ۱۷۰درجه قرار دهید تا روی نان طلایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید