• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135259
+
-

تماشای هم‌نشینی اشک‌ها و لبخندها

یک اروپا یک جام!

  علی مولوی

نزدیک به یک‌ماه در یورو2020، آن‌قدر فوتبال زیبا دیدیم که حسابی سرکیف هستیم. هیچ تیمی از پیش بازنده نبود و هیچ تیمی از پیش، خود را برنده نمی‌دانست؛ اما فوتبال برد و باخت دارد و فقط یک تیم قهرمان می‌شود. بعضی بازی‌ها مثل بازی کرواسی و اسپانیا یا بازی فرانسه و سوئیس آن‌قدر دراماتیک و هیجان‌انگیز پیش رفتند که محال است آن‌ها را فراموش کنیم. اما حالا فقط یک بازی مانده و یک‌شنبه تکلیف قهرمان یورو2020 هم مشخص می‌شود.


زیبایی فوتبال به همین است که هیچ‌وقت نمی‌شود آن را پیش‌بینی کرد. شاید روی کاغذ، همه تصور می‌کردند فرانسه، قهرمان جام‌جهانی2018 قرار است به‌راحتی از سد سوئیس که به‌عنوان تیم سوم گروه یک به مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی رسیده عبور کند؛ اما سوئیسی‌ها، تیمی متشکل از مهاجرانی از کشورهای گوناگون، درحالی که سه بر یک عقب بودند، ناامید نشدند و جنگیدند تا بازی را به تساوی بکشانند و در ضربات پنالتی، «یان زومر» موفق شد پنالتی «کیلیان ام‌باپه»، فوق‌ستاره‌ی فرانسوی‌ها را مهار کند و خروس‌ها را به خانه بفرستد. آن‌ها در دیدار با اسپانیا هم تا آخرین لحظه 10 نفره جنگیدند، اما این‌بار در ضربات پنالتی تسلیم شدند.


آمارهای فوتبال گاهی جادویی و گاهی طلسم‌وار می‌شوند. درست مثل اخراج «ماتیاس ده‌لیخت»، مدافع یوونتوس و تیم ملی هلند که باعث شد هلند در برابر جمهوری چک زانو بزند و از جام کنار برود. این چهارمین کارت قرمز هلند در تاریخ یورو بود و جالب این‌جاست که هرچهار کارت قرمز هلندی‌ها در برابر چکسلواکی و جمهوری چک بوده است!


پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی یورو در برابر بلژیک پرستاره تسلیم شد و از یورو کنار رفت و «کریستیانو رونالدو» نتوانست از رکورد افسانه‌ای «علی دایی» با 109 گل ملی عبور کند.
به این ترتیب دست‌کم تا دهم شهریور که بازی‌های ملی تیم پرتغال آغاز شود، دایی و رونالدو در کنار هم، رکورددار گل‌زنی ملی تاریخ فوتبال خواهند بود. 10 شهریور، پرتغال برای انتخابی جام‌جهانی2022 به مصاف ایرلند خواهد رفت، 13شهریور با تیم ملی قطر بازی دوستانه‌ای خواهد داشت و 16شهریور نیز باز هم برای انتخابی جام‌جهانی ، با آذربایجان رودررو می‌شود. پس باید منتظر بنشینیم و ببینیم رونالدو در نهایت موفق خواهد شد رکورد علی دایی را بشکند و نامش را به‌عنوان بهترین گل‌زن ملی تاریخ فوتبال ثبت کند؟


شاید کم‌تر کسی باور می‌کرد ایتالیا، یکی از پرافتخارترین تیم‌های جام‌جهانی نتواند به‌ جام‌جهانی2018 روسیه راه پیدا کند. اما این اتفاق افتاد و زنگ خطر برای فدراسیون فوتبال ایتالیا به‌صدا درآمد. تیم ملی این کشور نیاز به پوست‌اندازی داشت تا با ترکیبی تازه از ستاره‌های جوان بتواند دوباره به روزهای اوج خود برگردد.
این اتفاق افتاد و تیم «روبرتو مانچینی»، سرمربی 56ساله‌ی ایتالیا و ستاره‌ی پیشین تیم سمپدوریا، یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایتالیا را جمع‌وجور کرده که برای همه‌ی حریفان رقیبی خطرناک است. حتی بلژیک که با تمام ستاره‌های گران‌قیمتش نتوانست از سد ایتالیا عبور کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید