• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13516
+
-

خسارت یک و نیم میلیاردی پروانه‌ها

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از خسارت پروانه جوانه‌خوار به جنگل‌های بلوط خبر می‌ده

روزنه
خسارت یک و نیم میلیاردی پروانه‌ها

فاطمه حافظی - خرم‌آباد:‌

 هرچند حضور پروانه جوانه‌خوار برگ بلوط در مراتع و جنگل‌ها طبیعی است، اما وقتی تعداد همین پروانه‌ها زیاد شود، می‌توانند منشأ وارد آمدن خسارت‌ زیادی به بلوط‌ها شوند.   از 5 فروردین امسال جمعیت این آفت در جنگل‌های لرستان افزایش یافته و شرایط بحرانی و خاصی را به وجود آورده است. گفت‌وگوی همشهری را با احمدرضا ساتیاروند، معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، در این باره بخوانید. 

این آفت چه خسارت‌هایی ایجاد می‌کند؟

حضور این آفت در مراتع و جنگل‌ها در صورت کنترل جمعیت طبیعی است، اما با افزایش جمعیت برای جنگل‌ها و درختان شرایط بحرانی ایجاد می‌شود. این آفت برگ درختان بلوط را می‌خورد و موجب کاهش فتوسنتز درخت می‌شود .

چه مناطقی از استان درگیر این آفت شده‌اند؟

طی پایش‌های صورت گرفته 4 کانون آلوده به این آفت یعنی جنگل‌های خرم‌آباد، الشتر، دورود و الیگودرز شناسایی شده که در شرایط بحرانی قرار دارند.

چه حجم از جنگل‌های استان درگیر این آفت است؟

این آفت در 4 کانون شناسایی شده حدود 50 هزار هکتار را آلوده کرده است و آفت‌کشی و مبارزه بیولوژیک در آن‌ها باید شروع شود. 

حجم خسارت وارد شده چقدر و چقدر اعتبار برای جبران آن لازم است؟
به 30 درصد از 50 هزار هکتار آلوده شده خسارت وارد کرده‌اند. برای خرید آفت‌کش و پاشیدن آن در منطقه در هر هکتار به 3 میلیون ریال نیاز است و در مجموع به بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. 

این اعتبار را از کجا تامین می‌کنید؟

در استان با کمبود اعتبار مواجهیم و به همین دلیل مکاتبه‌هایی با معاونت اراضی سازمان جنگل‌های کشور انجام داده‌ایم و تا کنون بیش از2 میلیارد ریال اعتبار تزریق شده است. با همین مبلغ، محلول خریداری شده و آماده پاشیدن است. البته توافق‌هایی داشته‌ایم که بر اساس آن، احتمال افزایش این مبلغ تا سقف 5 میلیارد ریال هم وجود دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید