• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13509
+
-

زندگی با بوی خون

تخلیه خونابه‌ یکی از بزرگ‌ترین‌ کشتارگاه‌های صنعتی شمال کشور در استخری در مجاورت روستای کلاجان‌سادات شهرستان گرگان ‌ سلامت اهالی روستا را تهدید می‌کند

گلستان
زندگی با بوی خون

ستاره حجتی | گرگان - خبرنگار:

 اینجا روستای کلاجان‌سادات در بخش مرکزی شهرستان گرگان است. تا چشم کار می‌کند، سرسبزی است، اما 2 دهه فعالیت یک کشتارگاه صنعتی، چیزی از سرسبزی‌ روستا باقی نگذاشته است. اگر گردشگر یا مهمانی پایش را به کلاجان‌سادات بگذارد، بوی مشمئزکننده‌ای فراری‌اش می‌دهد. کشتارگاه صنعتی برای تخلیه خونابه‌ها 3 استخر در همسایگی کلاجان‌سادات و در مجاورت یک مدرسه ابتدایی ایجاد کرده است و موج ناخوشایند بوی زهم از آنجا بلند می‌شود. ‌عضو شورای روستا که ما را در بازدید از این استخرهای خون همراهی می‌کند، به همشهری می‌گوید: سال‌هاست به فعالیت این کشتارگاه معترضیم، اما تنها نتیجه فعالیت ما این بود که محل آلودگی به منطقه‌ای نزدیک‌تر به روستا منتقل شد.

بوی عفن فعالیت‌های کشتارگاه در سال‌های نخست تاسیس، تنها دلیل اعتراض ما بود و حالا سال‌هاست خونابه‌ها هم در مجاورت روستا تخلیه می‌شود.  حمید امینیان نامه‌هایی را به ما نشان می‌دهد که از سال 84 به مسئولان مختلف در شهرستان و استان مکاتبه شده، اما هیچ یک پاسخ و واکنشی در پی نداشته است.  او توضیح می‌دهد: حتی 2 نماینده مجلس شورای اسلامی برای بازدید به روستا آمدند. برخی مدیران به صراحت گفتند نمی‌توانیم به سرمایه‌گذار سخت بگیریم و تا امروز اعتراض‌های ما نتیجه‌ای نداشته است. مدیران انتخاب خودشان را کرده‌اند. گویا آن‌ها سلامت اهالی روستا را فدای حمایت از سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نفع سرمایه‌گذاری‌اش هم به اهالی روستا نرسیده است.

  یک روز پس از نشر خبرها اما مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در منطقه حاضر می‌شود. امیر عبدوس مدیران و گردانندگان این کشتارگاه را به محل احضار می‌کند. این در حالی است که گردانندگان متخلف کشتارگاه در فاصله کمتر از یک روز، شبانه لوله‌های لاستیکی انتقال پسا‌ب و خونابه‌ها به استخر را جمع و در خاک دفن و بعد هم منطقه را آهک‌ریزی کرده بودند.  گردانندگان این کشتارگاه می‌گویند هرگز تخلفی نداشته‌اند. این در حالی است که یک روز قبل از آهک‌پاشی‌ها، کارشناسان محیط زیست استان، مستندهای کاملی از ورود فاضلاب به این استخرها را که حتی بدون حفاظ رها شده‌اند، جمع‌آوری کرده بودند. 

با وجود ادعای مالکان کشتارگاه، مدیرکل محیط زیست گلستان به استناد شواهد تاکید می‌کند که از سلامت شهروندان نخواهد گذشت. امیر عبدوس به همشهری می‌گوید: موضوع را تا رفع کامل این مشکل پیگیری می‌کنم.  حالا نوبت این است که یک بار دیگر پرونده این کشتارگاه در بخش نظارت اداره کل محیط زیست استان تشکیل و به تخلفات رسیدگی شود. رسیدگی‌ای که بعد از 13 سال به نتیجه نرسیده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید