• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13506
+
-

گردشگران از قم می‌گذرند

گفت‌و‌گو با فرماندار قم درباره ماندگار نشدن مسافران در این شهر

گردشگران از قم می‌گذرند

 فاطمه امامی| قم - خبرنگار:

شکل‌دهی قم به عنوان شهری مهربان با مسافر که بتواند در تعطیلات در قامت یک میزبان خوب ظاهر شود، نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی دارد که در هر موقعیتی مانند نوروز یا نیمه ‌شعبان کمبود آن به چشم می‌آید.

 رضا سیار،فرماندار قم، معتقد است این شهر برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری راه درازی پیش‌رو دارد و تازه چند وقتی است که انسجام و همدلی لازم برای طی کردن این مسیر شکل گرفته است. گفت‌و‌گوی ما را با او در این باره بخوانید. 



با وجود تاکید بر موضوع گردشگری و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اسکان در قم، اما ماحصل کار چیزی نیست که انتظار مردم و زائران را برآورده کند. علت چیست؟

موارد زیادی در به وجود آمدن این وضع دخیل است. اولین مساله استمرار نداشتن حضور مسافران است. یک سرمایه‌گذار برای این مدت زمان محدود سرمایه‌گذاری عظیمی در هتل‌سازی قم نمی‌کند. در قم در طول هفته شب چهارشنبه و شب جمعه پذیرای مسافران زیادی هستیم. شمار مسافران در این 2 شب بیش از 100 هزار نفر است که معمولا هم با اقامت همراه نیست. شاهد این ادعا هم وضع یک مجموعه اسکان ارزان نزدیک مسجد جمکران است. 3 سال است که یک مجموعه خصوصی با مدل سوئیت باکیفیت ساخته شده و یک میلیون نفر ظرفیت دارد، اما همین واحد حتی در شب‌های چهارشنبه و جمعه خالی است. در حالی که قیمت این واحد یک‌سوم بخش خصوصی است. همین موضوع نشان می‌دهد بخش عظیمی از زائرانی که به قم می‌آیند،در این شهر اقامت نمی‌کنند. 

دلیل وجود این تفاوت میان قم و دیگر شهرهای زیارتی چیست؟

یک دسته از زائران قم را به عنوان مقصد انتخاب نمی‌کنند بلکه به عنوان یک شهر عبوری در خلال سفرشان از آن می‌گذرند. باید سرمایه‌گذاری از سوی دولت حمایت شود. بارها در این باره صحبت شده است، اما در مرحله عمل اختلاف زیادی وجود دارد. البته شهرداری قم 4 سال است حمایت‌هایی در این زمینه انجام داده، اما تا زمانی که قم مقصد گردشگری نباشد، این مشکل وجود دارد. به همین دلیل ابتدا باید ظرفیت‌های ماندگاری زائر را پررنگ کنیم. همزمان با شکل‌گیری زیرساخت‌ها، متولیان امور گردشگری باید آثار تاریخی،امامزاده‌های قم و جاذبه‌های دیگر را معرفی کنند. شهرداری نیز باید در این عرصه فعال و بر بهسازی و زیباسازی مسیر رسیدن به این جاذبه‌ها متمرکز شود. از طرفی اغلب افرادی که به قم سفر می‌کنند، طبقه متوسط یا پایین هستند و وقتی قرار است اقامتگاه ایجاد کنیم باید توان درآمدی آن‌ها را هم در نظر بگیریم. 

مدت‌هاست گفته می‌شود این اتفاق‌ باید رخ دهد. چه زمانی قرار است این گفته‌ها به عمل تبدیل شود؟

اشکال این است که هم‌افزایی کامل بین دستگاه‌های متولی وجود ندارد. البته هماهنگی‌هایی صورت گرفته، اما همچنان روند آن کند است. در حال حاضر شهردار نگاه توسعه‌ای دارد و کارهایی که از سوی شهرداری در حال انجام است، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است. آکواریوم شهری،باغ پرندگان،پارک آبی و سورتمه  از پروژه‌هایی است که شهرداری در دست دارد. موزه شهدا پروژه اثرگذار دیگری است که البته به کندی پیش می‌رود. طرح گردشگری کوه خضر هم پروژه دیگری است که درباره آن اختلافی میان اداره‌های کل اوقاف، امور خیریه، شهرداری و مسکن و شهرسازی وجود داشت و موجب توقف کار شده بود. حل این مساله طول کشید و در نهایت پذیرفتند که این منطقه، گردشگری شود و شهرداری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. امسال این پروژه حتما شروع می‌شود. 

یکی از انتقادها به ضعف زیرساخت‌های گردشگری متوجه پروژه بلوار پیامبر اعظم (ص) است که نتوانسته 7 کیلومتر بدنه را در اختیار نیازهای زائران قرار دهد. چرا کار سرمایه‌گذاری در این بلوار از سوی مسئولان تسریع نمی‌شود؟

در 6 ماه گذشته تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت. آخرین سرمایه‌گذار 28 اسفند آمد و با وجود مشکلاتی که داشت برای شکل‌دهی به یک واحد اقامتی بزرگ مجوز گرفت و ما هم در شورای تطبیق به این پروژه کمک می‌کنیم. مجموعه واحدهای گردشگری که در بلوار پیامبر اعظم (ص) مجوز گرفته‌اند تا الان حدود 5 مورد هستند که یک مورد از سوی شرکت تعاون سپاه در حال ساخت است. توافق شهرداری و آستانه در میدان مطهری هم به مرحله تصمیم رسیده تا این نقطه هم به کمک جذب گردشگر بیاید. اختلاف شهرداری و آستانه درباره مجموعه متروکه مجاور میدان مطهری برطرف شده است در حالی که تا یک سال و نیم پیش اراده‌ای در این زمینه شکل نگرفته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید